Jump to content

Propell til Halco Royal 33ft med Iveco 330hk med twindisc 1:1,5

b0rls

Recommended Posts

Propeller for meg et helt gresk, jeg leser om venstre og høyregående, pitch, kon diameter osv. Dette har jeg ikke peiling på, så håper noen kan hjelpe. 

Jeg har i dag en 21x24 propell på en 45mm Aksling. Motoren er en Iveco 330hk med twindisc 1:1,5 utveksling. Det jeg har merket er at jeg mangler ca 100 omdr på max, samt at motoren nesten kveles når jeg setter den i gir på lavest turtall, du hører det er tungt. Kan dette ha med at propellen er for stor?

Båten er en planede 33 fots halco royal om det har betydning.

b0rls skrev for 11 timer siden:

Det jeg har merket er at jeg mangler ca 100 omdr på max, samt at motoren nesten kveles når jeg setter den i gir på lavest turtall, du hører det er tungt. Kan dette ha med at propellen er for stor?

Ja, helt klart, men det er ikke eneste mulighet.

b0rls skrev for 11 timer siden:

Propeller for meg et helt gresk, jeg leser om venstre og høyregående, pitch, kon diameter osv. Dette har jeg ikke peiling på, så håper noen kan hjelpe. 

Lynkurs;

Høyregående - propellen sviver med klokka sett i fartsretningen.

Pitch er det samme som stigning - hvor langt skrur en propell seg fram på en omdreining. Oppgis til vanlig i tommer.
Propelldiameter - sier seg selv, det er diameteren på en propell målt ytterst på tuppene på bladene.

Bladareal - arealet av ett propellblad 

Om to propeller har samme bladareal, men den ene har mer av arealet ytterst på bladene, så er denne mye tyngre å dra og krever mer dreiemoment av motoren. 

To propeller kan ha lik benevning eks 3x18x19 men kan gi ganske forskjellig fart og skyve/slepeegenskaper, fordi bladfasongen er forskjellig.

Derfor er ikke en propell fra to forskjellige produsenter eller to forskjellige modeller like tunge å dra rundt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...