Regattafisker Startet 6.Juli Link til dette innlegget Startet 6.Juli Hei! Har oppdaget en liten lekkasje i luken på Maxi Fenix. Lekkasjen er mellom luken og glassfiber, ikke i selve luken. Tenker den eneste måten å tette dette skikkelig på blir å ta ut hele luken, gjøre rent og lime den på nytt. Men jeg ønsker litt erfaringer og eventuelle fallgruver før jeg går i gang. Er det greit å bruke tec7 til slikt? Finnes det noe pakning som kan/burde bestilles før arbeidet starter? Andre tips og triks? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Ikke bruk tec7 om du ønsker å kunne få av luka ved en senere anledning. Jeg ville brukt en silikonvariant. Prøv å se om luka og anleggsflaten er helt rette. Om det er skjevheter er det gjerne der lekkasjene skjer. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Hva med butyl? Hvis du først bruker silikon får du det aldri vekk igjen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Korsfjord Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli På campingvogner og bobiler er tec 7 o.l fy-fy, man skal bruke butyl fordi det ikke "herder", og dermed holder det seg mykt og føyelig. Da tåler tetningen at det er bevegelse i skroget. I tillegg er det som andre nevner mulig å få av og rengjort den dagen luken skal av igjen. Vil tro dette er overførbart til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Butyl. Uten tvil. Enten patron eller på rull. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 6.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli Helt topp! Takk for tilbakemeldinger! Lønner seg alltid å starte arbeidet her inne! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli sånn gjorde jeg. Rensa/skrapa luka for gammel silikon dekket blr renset tilsvarende. Brukte butyl på skruer også. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 6.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli Takk skal du ha @Bitteliten, veldig nyttig med bilde eksempel. Hva brukte du for å rengjøre? Skrape og rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Jeg har gjort samme jobben og etter å ha forsøkt ulike verktøy endte jeg opp med skrape for rengjøring av platetopp. Den er skarp som barberblad, så vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 6.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli Okai, det ser brukbart ut! Da blir det utbedring av luke til uka, ser været skal ta seg godt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Bred flat skrutrekker og aceton funka bra hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli Link til dette innlegget Svart 6.Juli Her er litt fler bilder overskuddsbutyl tas enkelt bort med en klump butyl du trykker mot der det tyter ut. Putt det i en pose så kan du bruke det igjen senere eller på skruene Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Gjennomførte jobben i dag. Noen før meg hadde selvfølgelig limt den før meg, så ble litt møkkajobb å få den ut, men med litt tålmodighet kom den til slutt. Dekk og dekksluke ble rengjort etter beste evne. Legger ved bilder. Så at det var en del korrosjonsskader på dekksluke. Etter monteringen var fullført og testet så jeg dessverre at lekkasjen ikke ble fikset. Lekkasjen fremstår helt uendret, dråper på samme sted. Jeg lurer nå derfor på om det kan være noe med selve luken. Luken har et spor hvor den rammen er «koblet sammen», det er tilveldigvis rett ved lekkasjen. Er det vanlig at slike sprekker slutter å holde tett? Noen måte å fikse dette på, eller nå luken byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.