Regattafisker Startet Søndag 06:44 Link til dette innlegget Startet Søndag 06:44 Hei! Har oppdaget en liten lekkasje i luken på Maxi Fenix. Lekkasjen er mellom luken og glassfiber, ikke i selve luken. Tenker den eneste måten å tette dette skikkelig på blir å ta ut hele luken, gjøre rent og lime den på nytt. Men jeg ønsker litt erfaringer og eventuelle fallgruver før jeg går i gang. Er det greit å bruke tec7 til slikt? Finnes det noe pakning som kan/burde bestilles før arbeidet starter? Andre tips og triks? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Søndag 07:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:26 Ikke bruk tec7 om du ønsker å kunne få av luka ved en senere anledning. Jeg ville brukt en silikonvariant. Prøv å se om luka og anleggsflaten er helt rette. Om det er skjevheter er det gjerne der lekkasjene skjer. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 07:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:52 Hva med butyl? Hvis du først bruker silikon får du det aldri vekk igjen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Korsfjord Svart Søndag 08:14 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:14 På campingvogner og bobiler er tec 7 o.l fy-fy, man skal bruke butyl fordi det ikke "herder", og dermed holder det seg mykt og føyelig. Da tåler tetningen at det er bevegelse i skroget. I tillegg er det som andre nevner mulig å få av og rengjort den dagen luken skal av igjen. Vil tro dette er overførbart til båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Søndag 08:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:21 Butyl. Uten tvil. Enten patron eller på rull. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Søndag 08:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:26 Helt topp! Takk for tilbakemeldinger! Lønner seg alltid å starte arbeidet her inne! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Søndag 08:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:43 sånn gjorde jeg. Rensa/skrapa luka for gammel silikon dekket blr renset tilsvarende. Brukte butyl på skruer også. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Søndag 13:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:58 Takk skal du ha @Bitteliten, veldig nyttig med bilde eksempel. Hva brukte du for å rengjøre? Skrape og rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Søndag 16:18 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:18 Jeg har gjort samme jobben og etter å ha forsøkt ulike verktøy endte jeg opp med skrape for rengjøring av platetopp. Den er skarp som barberblad, så vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Søndag 17:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:41 Okai, det ser brukbart ut! Da blir det utbedring av luke til uka, ser været skal ta seg godt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Søndag 18:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:51 Bred flat skrutrekker og aceton funka bra hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Søndag 18:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:55 Her er litt fler bilder overskuddsbutyl tas enkelt bort med en klump butyl du trykker mot der det tyter ut. Putt det i en pose så kan du bruke det igjen senere eller på skruene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.