Kapt.Etterpåklok Startet Søndag 07:59 Link til dette innlegget Startet Søndag 07:59 Båten ligger til vanlig i ferskvann, men leier plass ved Stathelle i sommer. La båten i saltvann helgen før sankthans så det blir fire uker. Jeg har dessverre ikke fått brukt den i mellomtiden. I helgen så var første tur og merket at der jeg til vanlig får 23 knop på cruise fikk jeg nå bare 18 knop ved samme turtall.(3300 rpm) Mercruiser qsd4.2 350hk Motoren er helt normal og jeg oppnår maks turtall, men båten mangler 4-5 knop. For å komme opp i ønsket hastighet måtte jeg legge på 2-300 rpm. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig pga drivstoff forbruk. På maks turtall får jeg normalt 30 knop og nå fikk jeg 24 knop. Har ikke fått sett under båten enda, men må vel hoppe ut å sjekke. Gror det så fort ? og vil groe påvirke hastighet så mye? Hva påvirker mest skrog eller propell? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart Søndag 08:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:08 Det er veldig forskjell i landet om det gror mye eller lite. Ikke unormalt med 5 knops forskjell dersom det har grodd en del der du har båten liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt.Etterpåklok Svart Søndag 08:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:28 Hei, bare litt overasket at det skjer på så kort tid. Båten var helt ren for fire uker siden Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Søndag 09:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:00 Kapt.Etterpåklok skrev 59 minutter siden: Hva påvirker mest skrog eller propell? Min erfaring er propell, litt groe og den minsker effektiviteten ganske dramatisk. Siden du normalt ligger i ferskvann har du kanskje ikke stoffet båten? Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Kapt.Etterpåklok Svart Søndag 09:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:06 Jo det er Seajet bunnstoff stoff på båten. Men har ikke noe på propell eller drev Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Søndag 09:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:26 Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden: La båten i saltvann helgen før sankthans så det blir fire uker. Jeg har dessverre ikke fått brukt den i mellomtiden. I helgen så var første tur og merket at der jeg til vanlig får 23 knop på cruise fikk jeg nå bare 18 knop ved samme turtall.(3300 rpm) Mercruiser qsd4.2 350hk Det kan oppstå noe slim på en måneds tid. Muligens litt smårur på propell om denne sitter slikt at den får mye lys samt er stålpropell som er ubehandlet. Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden: Hva påvirker mest skrog eller propell? Propell. Mer merkbart jo raskere båt. Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden: Motoren er helt normal og jeg oppnår maks turtall, men båten mangler 4-5 knop. For å komme opp i ønsket hastighet måtte jeg legge på 2-300 rpm. ..... På maks turtall får jeg normalt 30 knop og nå fikk jeg 24 knop. Dette får meg til å stusse for du skriver du fremdeles oppnår maks rpm bare at farten nå er 24 kn mot 30 kn før. Det skal ikke være mulig, for en båt som har mistet 6 knop uavhengig om det er pga groe på skrog, propell, tapt effekt eller økt vekt (flere personer ombord/ fulle tanker osv) vil miste både fart og turtall. En båt som gjør 30 kn på feks 3800 rpm, ville jeg gjettet på bare greide 3400-3500 om den ble "bremset ned" til 24 kn. Så her er det ett eller annet som avviker fra normalen. Er du helt sikker på turtallet før og nå? Hva er/ var maks rpm i tall? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kapt.Etterpåklok Svart Søndag 09:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:38 (redigert) Hei, maks turtall (turtall sperre) på motor er 3800. Jeg oppnår dette nå også, men får lavere hastighet. Kan det være at propell slipper pga groe. Ingen endring i vekt eller annet Redigert Søndag 09:45 av Kapt.Etterpåklok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Søndag 13:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:42 Da må det være noe som slipper.. Kjenner ikke Bravo 3 så godt, men om bosset er vulket slik som på DPH propeller, vil jeg gjette at det er en av propellene dine som slipper litt. Men dette pleier å være raskt eskalerende og de pleier ikke gå lang tid før det slipper betydelig mer og man til slutt ikke kommer i plan. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mons Svart Søndag 14:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:00 Sjekket om du har tang eller plast i propellen? I sjøen har vi åletang, brune tråder som kan bli flere meter lange. Legger seg på vingene og kan stoppe en båt helt. Går inn mellom propellene og ødelegger tetningen så saltvann kommer inn i drevet Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kapt.Etterpåklok Svart Søndag 14:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 14:14 Hei, jeg tror må løfte båten for å svar på hva dette kan være. Kan ikke ha det sånn i sommer. Jeg kommer med oppdatering etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Søndag 15:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:37 Kjenner ikke hverken båt eller motor, men om propellen er for lett i utgangspunktet slik at det er turtallsperre som stopper den, kan den fortsatt nå toppturtall med groe og lavere fart. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 16:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:46 Vil det ikke være slik at med groe/trekantmark/rur på propell så vil denne få dårligere virkningsgrad og dermed «spinne» i vannet. Da høres det logisk ut, for meg, at det er mulig å oppnå maks turtall men med lavere fart enn forventet. Fordi propellen spinner i vannet uten mye motstand. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart Søndag 19:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:10 Brigg skrev for 2 timer siden: Vil det ikke være slik at med groe/trekantmark/rur på propell så vil denne få dårligere virkningsgrad og dermed «spinne» i vannet. Da høres det logisk ut, for meg, at det er mulig å oppnå maks turtall men med lavere fart enn forventet. Fordi propellen spinner i vannet uten mye motstand. Det er ikke min erfaring på båt som ble liggende uten bruk en sesong. Ble mye skum, lite turtall og fart med ruer på propell. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 19:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:12 @Gullfisk Og samtidig lite/ingen groe på skroget? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart Søndag 19:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:21 Brigg skrev 7 minutter siden: @Gullfisk Og samtidig lite/ingen groe på skroget? Ja, kun et slimlag på skrog. Jotun supreme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Kapt.Etterpåklok skrev On 6.7.2025 at 16.14: Hei, jeg tror må løfte båten for å svar på hva dette kan være. burde være mulig å tilte opp drevet, hoppe i jolla og skrubbe bort groe/slimlag på drev og propeller, deretter en prøvetur for å se hva det utgjør Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.