Jump to content

Hvor fort gror det på en båt? Får ikke hastighet.


Kapt.Etterpåklok

Recommended Posts

Båten ligger til vanlig i ferskvann, men leier plass ved Stathelle i sommer. La båten i saltvann helgen før sankthans så det blir fire uker. Jeg har dessverre ikke fått brukt den i mellomtiden. I helgen så var første tur og merket at der jeg til vanlig får 23 knop på cruise fikk jeg nå bare 18 knop ved samme turtall.(3300 rpm) Mercruiser qsd4.2 350hk Motoren er helt normal og jeg oppnår maks turtall, men båten mangler 4-5 knop. For å komme opp i ønsket hastighet måtte jeg legge på 2-300 rpm. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig pga drivstoff forbruk. På maks turtall får jeg normalt 30 knop og nå fikk jeg 24 knop. Har ikke fått sett under båten enda, men må vel hoppe ut å sjekke.

 

Gror det så fort ? og vil groe påvirke hastighet så mye?

Hva påvirker mest skrog eller propell?

Link to post
Kapt.Etterpåklok skrev 59 minutter siden:

Hva påvirker mest skrog eller propell?

Min erfaring er propell, litt groe og den minsker effektiviteten ganske dramatisk.

Siden du normalt ligger i ferskvann har du kanskje ikke stoffet båten?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden:

La båten i saltvann helgen før sankthans så det blir fire uker. Jeg har dessverre ikke fått brukt den i mellomtiden. I helgen så var første tur og merket at der jeg til vanlig får 23 knop på cruise fikk jeg nå bare 18 knop ved samme turtall.(3300 rpm) Mercruiser qsd4.2 350hk

 

Det kan oppstå noe slim på en måneds tid. Muligens litt smårur på propell om denne sitter slikt at den får mye lys samt er stålpropell som er ubehandlet.

 

Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden:

Hva påvirker mest skrog eller propell?

 

Propell. Mer merkbart jo raskere båt.

 

Kapt.Etterpåklok skrev 1 time siden:

Motoren er helt normal og jeg oppnår maks turtall, men båten mangler 4-5 knop. For å komme opp i ønsket hastighet måtte jeg legge på 2-300 rpm.

.....

På maks turtall får jeg normalt 30 knop og nå fikk jeg 24 knop.

 

Dette får meg til å stusse for du skriver du fremdeles oppnår maks rpm bare at farten nå er 24 kn mot 30 kn før.

 

Det skal ikke være mulig, for en båt som har mistet 6 knop uavhengig om det er pga groe på skrog, propell, tapt effekt eller økt vekt (flere personer ombord/ fulle tanker osv) vil miste både fart og turtall.

En båt som gjør 30 kn på feks 3800 rpm, ville jeg gjettet på bare greide 3400-3500 om den ble "bremset ned" til 24 kn.

 

Så her er det ett eller annet som avviker fra normalen.

Er du helt sikker på turtallet før og nå? Hva er/ var maks rpm i tall?

Mvh. SAP

Link to post

Da må det være noe som slipper..


Kjenner ikke Bravo 3 så godt, men om bosset er vulket slik som på DPH propeller, vil jeg gjette at det er en av propellene dine som slipper litt.

 

Men dette pleier å være raskt eskalerende og de pleier ikke gå lang tid før det slipper betydelig mer og man til slutt ikke kommer i plan.

Mvh. SAP

Link to post

Vil det ikke være slik at med groe/trekantmark/rur på propell så vil denne få dårligere virkningsgrad og dermed «spinne» i vannet. Da høres det logisk ut, for meg, at det er mulig å oppnå maks turtall men med lavere fart enn forventet. Fordi propellen spinner i vannet uten mye motstand. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 2 timer siden:

Vil det ikke være slik at med groe/trekantmark/rur på propell så vil denne få dårligere virkningsgrad og dermed «spinne» i vannet. Da høres det logisk ut, for meg, at det er mulig å oppnå maks turtall men med lavere fart enn forventet. Fordi propellen spinner i vannet uten mye motstand. 

Det er ikke min erfaring på båt som ble liggende uten bruk en sesong. Ble mye skum, lite turtall og fart med ruer på propell. 

Link to post
Kapt.Etterpåklok skrev On 6.7.2025 at 16.14:

Hei, jeg tror må løfte båten for å svar på hva dette kan være.

 

burde være mulig å tilte opp drevet, hoppe i jolla og skrubbe bort groe/slimlag på drev og propeller, deretter en prøvetur for å se hva det utgjør

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har jeg vært under båten og kan si at det gror veldig mye på 4 uker under riktige forhold. Bunnstoffet mitt er riktig nok noe gammelt da det ikke er en prioritert sak på ferskvann. (5 år med noe nyere flekking) Bunnen er full av rur.  Propellene var helt rene, men drevet og finnen var fullt av rur.

Fikk skrapet drevet og det hjalp noe, men bunnen må også taes for at dette skal bli bra. Tror jeg konkluderer med at dette var feilen. Blir full bunnstoff runde neste år.

Link to post

5 år gammelt bunnstoff er det ikke my piff i nå som det gror så mye om dagen.

Utvilsomt det som har lugget bort noen knop, men det blir spennede ang turtallet. Den bør ikke varve mindre på ren bunn 

 

Løfter du den før ferien, eller lever du med det til du får den tilbake til ferskvann?

 

Mvh. SAP

Link to post
Kapt.Etterpåklok skrev 4 minutter siden:

Jeg vurderer sterkt å ta et løft nå for å spyle. Sparer det fort igjen på diesel, knop og ikke minst irritasjon.

Hadde båten oppe fro propeller skift i forrige uke, synes det har grodd mindre i år enn i fjor. Ingen ting på skroget,  men rur på drev, samt litt på propell. I fjor var det ganske ekstremt. Ligger i Drøbak 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg kommer sent inn og kommenterer ... men ja, det kan gro mye på fire uker under "riktige forhold" som du skriver over, eller, jeg vil kanskje heller si "gale forhold".  Litt gammelt bunnstoff, og at man ligger på et sted som er overgjødslet eller av andre grunner har særlig høy biologisk aktivitet.

 

Jeg har opplevd at båten har gått fra å være "nesten ren" til "temmelig overgrodd" ila kun kort tid (dager eller uker) på følgende steder:

  • Eidskjosen, Tromsø
  • Bestumkilen, Oslo (hele Oslofjorden er jo overgjødslet, men da båten ble liggende i Bestumkilen ifbm motorreperasjon eksploderte algeveksten under)
  • Varnasjøen, Bulgaria (saltvann, veldig overgjødslet)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...