Jump to content

Yanmar – 3JH3(B)E – startutfordringer – startmotoren klarer ikke å dra rundt motoren

Otiari

Recommended Posts

Vår båt:

o   Malø 36 seilbåt med en 39 hk Yanmar – 3JH3(B)E fra 2002. Gått ca 2000 timer

Forhistorie

o   I 2023 gikk vi rundt Sør Sverige via Gøta kanal. Underveis fikk vi startproblemer. Når vi forsøkte å starte «smalt« det i motoren – som om den møtte stor motstand. Det viste seg at vakuumventilen på vanninntaket hadde irret og fungerte ikke og vi hadde fått vann i motoren som vel forklarte smellet og den store motstanden. Vi fikk montert ny ventil og jeg byttet oljen på motoren flere ganger til oljen så ok ut. Ikke grå.

o   Det fungerte godt en stund, så fikk vi problemer med å starte – dvs. at startmotoren ikke dro rundt. Vi kom oss til havn og byttet startbatteriet. Da synes problemet løst. Noen tilsvarende utfordringer på slutten av 2024 sesongen

o   Vi byttet start motor i fjor høst for å være helt sikker siden vi hadde planlagt seilas fra Horten til Helgelandskysten i 20205.

Sommeren 2025

-          Motoren startet på første forsøk når den kom på vannet denne sommeren (2025).

-           Etter noen dager sluttet motoren å starte på første forsøk. Dvs. motoren dras ikke rundt. Beveger seg bare litt. Etter flere forsøk begynner startmotoren å dra motoren rundt – da starter den. Etter at vi begynte å stenge ventilen for vanninntaket før vi stoppet motoren – forsvant problemet. Det begynte vi med i Kristiansand etter råd fra en mekanikker. Hvorfor dette virker er jeg usikker på – mulig at med mindre vann i eksosledning kan det mindre motstand og derfor lettere å dra rundt motoren?

-          Problemet kom først tilbake nord på Helgeland. Til slutt fikk vi ikke start på motoren, dvs. startmotoren rikket bare motoren en cm. Mekanikker ble tilkalt i Sandnessjøen, han byttet startmotoren – da startet motoren. Det skal sies at han ikke gjorde noen målinger av spenning på anlegget/startmotoren. Etter 4 dager begynte problemet å dukke opp igjen. Dvs. at startmotoren ikke drar rundt på første forsøk, men kommer litt etter hvert. Da vi skulle forlate Sandnessjøen – sørover – fikk vi ikke start på motoren, dvs. startmotoren dro ikke rundt motoren. Vi fikk tak i den samme mekanikeren. Han trodde at det kunne være hovedbryteren for motoren som var defekt/leverte for lite strøm. Han koblet om slik at han bypasset bryteren. Da drog startmotoren motoren rundt og motoren startet. Jeg byttet deretter hovedbryteren og problemet synes å være løst. Etter noen dager igjen er problemet tilbake. I går dro startmotoren først rundt etter 5 forsøk.

Er det noen som har vært bort i noe tilsvarende og som har gode råd, eventuelt råd for hvordan jeg kan finne feilen. Jeg har multimeter om bord.

Hei,

Etter at jeg postet dette innlegget fiklet jeg litt med ledningene i bakkant av startmotoren.  Jeg tok av den ledningen som kommer fra start/nøkkel bryteren - den som vel sørger for at solinoiden slår inn. I tillegg tok jeg fra hverandre ett rele som hang i bakkant av starteren - lurer på om det er stopp releet og rengjorde det. 

I tillegg målte jeg spenningen inn på starteren - den som kommer fra start batteriet. Der var det 13,05 V. 

Når vi forsøkte å starte motoren - startet den på første slag. Så hva som eventuelt gjorde utslaget er vanskelig å vite.

Hvis du klarer å måle spenning under selve starten, så er det kanskje en grei referanse, om det skjer igjen. Hvis starteren ikke drar rundt, så kan det være smart å prøve å tørne motoren for hånd. For eksempel kan det være mulig å få en pipe på mutteren til reimskiven i forkant.  Hvis det er dårlig kontakt et sted, men det fortsatt går noe strøm, så pleier det å bli varmt der feilen er.  Sjekk gjerne minuskabelen fra batteriet også. Den går normalt til gods på motoren et sted. Kan løsne,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...