Rune.f Startet igår klokken 15:16 Link til dette innlegget Startet igår klokken 15:16 Har 2019mod Suzuki DF115, har sjekket alt mtp sensorer å feilkoder, prøvd "alle" propell alternativ, dvs 14×17-14×19-14×21, det er 14×19 som fungerer "best" om jeg kan si att det er en som fungerer bra. Båten er ca 17-1800kg med full tank + fører. Motoren oppleves som ekstremt tung å få turtall på fra start, har ikke målt men tror det tar 10sek før det oppnås opp mot fullt turtall, fryktelig irriterende ! det å dra i vei med den er omtrent like tilfredsstillende som å se gammeldags Bengal lakk tørke. Vurderer å spørre en i havna her om å få prøve propellen fra hans Yamaha F100, den har betydelig mindre propell, båten hans er av samme merke og samme og båtstørrelse med samme skrog, han har Merry Fisher mens jeg har Antares 6. Har som nevnt i andre sammenhenger også en Yamaha F50(plombering tatt ut), der har jeg også prøvd flere propeller å funnet den som er best, den motoren har ekstremt ! god gassrespons, det er nesten så det føles som den drar på hjul fra stillestående, må faktisk holde seg fast pga att den drar på så brått, tar ikke mer enn 5-7sek før Pioner 17" Multi'n har 24kn/6000rpm. Så derfor lurer jeg på hvordan andre DF115 eiere opplever din motor, håper på erfaringer fra andre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 18:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:44 Hadde tidligere en 2006 DF115 på Antares 650, det fungerte bra. Båten gikk raskt opp i plan, nå har jeg DF140BG og det fungerer enda bedre. Suzuki motorene er giret for bruk med store propeller, dette funger svært bra med slike båter vi har. Synes 17-1800kg høres mye ut for denne båten. Hva er maks turtall for de forskjellige propellene? Har erfaring med bytting til orginal Suzuki stålpropell på både Antares 650 og 580, på begge båter er det 3x14x20 som funger best med DF115. Blir betraktelig bedre grep med stålpropellen. Kan virke som 3x14x18 er riktig propell for din båt. Hvis du ikke får tak i orginal Suzuki stålpropell så har PowerTech en tilnærmet identisk propell. Den heter LNT og finnes på lager i 3x14x18 hos Winrace i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Hva får du av turtall på full gass da? den høres litt tung ut. min gamle Skibsplast 655 med 140 hk Suzuki dro ganske uanstrengt i plan med 4 personer om bord. Men med 8 stk sleit den litt den også. Med 8 stk var den vel rundt 18-1900 kg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Rune.f Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Den går go greit i plan, planer fint ut på 16-17kn, men savner att motoren svarer "på tiltale" fra stillestående, går eller veldig bra, masjfart 23-24kn å toppfart 30kn. Har ca 5700rpm på fullgass. Jeg begynner å lure på om jeg skulle gå ned litt på diam for å få det JEG ønsker, mulig att jeg er litt kravstor mtp 115hk/1700kg ? Men skal teste teorien min med den Yamaha propellen. Ser på rev limiter'n på DF115, noen steder er det oppgitt 6000 å andre steder 6400, noen som vet hva som faktisk er rett ?? hvis det faktisk er 6400rpm så ligger jeg alt for lavt på turtall/for tung propell, ser det ofte skrives 6400rpm på us forum, men mente det var bare 140hk som hadde 6400rpm ? Abbor....har du vært over 6000 på 115hk ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Rune.f skrev 37 minutter siden: Den går go greit i plan, planer fint ut på 16-17kn, men savner att motoren svarer "på tiltale" fra stillestående, går eller veldig bra, masjfart 23-24kn å toppfart 30kn. Har ca 5700rpm på fullgass. Jeg begynner å lure på om jeg skulle gå ned litt på diam for å få det JEG ønsker, mulig att jeg er litt kravstor mtp 115hk/1700kg ? Men skal teste teorien min med den Yamaha propellen. Ser på rev limiter'n på DF115, noen steder er det oppgitt 6000 å andre steder 6400, noen som vet hva som faktisk er rett ?? hvis det faktisk er 6400rpm så ligger jeg alt for lavt på turtall/for tung propell, ser det ofte skrives 6400rpm på us forum, men mente det var bare 140hk som hadde 6400rpm ? Abbor....har du vært over 6000 på 115hk ? På min 2005 140 var det 6200.. på 2005 50 hk jeg nettop kjøpte tror jeg det er 6400.. føles høyt, men er vel riktig. min båt ble mye mer responsiv når jeg byttet til lettere propell og nådde maks turtall på tom båt. Klarte 6100 på min👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
abbor Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Tror aldri jeg var over 5800rpm med DF115, med DF140BG så kommer jeg så vidt over 6000rpm. Begge med samme propell, Suzuki SS 3x14x20. Typisk tror jeg DF115 hadde maks 5700rpm, båten min er relativt tungt lastet med utstyr. Båten min går greit i plan med 4 stk 100kg+ gubber. Maks turtall for DF115 er 6000, 6200 for DF140. Virker som båten din yter som forventet. Har også en 22' skjærgårdsjeep uten planingsterskel med DF175, da snakker vi om imponerende akselerasjon. DF175 har veldig mye dreiemoment fra lave turtall, så det er en helt annen motorkarakteristikk. Denne båten heller vel også i mot overmotorisering, båten ble solgt med DF115 også. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ja det er vel kanske som man kan forvente av en 115hk under rådende forhold, er vel muligens kravstor...har drevet med racingmotorer noen 10år å er vet veldig ! godt hva kubikk å ikke minst hva rikelig torque/moment fra lavregistret gir😅 det er jo hakket for lite moment som er greia men en må jo prøve å jobbe seg rundt problemet på best mulig måte, å eneste løsningen jeg ser er å prøve en propell med mindre diam så den ikke trenger å flytte så mye vann i starten. For som Abbor sier, jeg opplevde heller ikke høyere vot enn 5800rpm, 14×17 ga ikke merkbart høyere turtall enn 14×19, mistet bare toppfart, så motoren vil tydligvis ikke særlig høyere enn 5800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Rune.f skrev 5 minutter siden: eneste løsningen jeg ser er å prøve en propell med mindre diam så den ikke trenger å flytte så mye vann i starten. Propellens bladareal og hvordan arealet er fordelt i forhold til avstand fra senter betyr vel så mye som diameter. Viktig at du tar skikkelig til deg det som @abbor gjør deg oppmerksom på i hans første svar: abbor skrev for 3 timer siden: Suzuki motorene er giret for bruk med store propeller, dette funger svært bra med slike båter vi har. Som du ser i tabellen så har din DF115A 2.59 i giring og det er mye i reduksjon, Yamaha har hatt 2.08 og har nå 2.15 i siste utgave med økt sylindervolum. Så det er en stor forskjell i giring, og det fordrer som @abbor sier at en normalt da vil få best resultat med relativt stor propelldiameter. Årsaken til at det er slik er at teoretisk så sier de fleste hydrodynamiske forsøk med "normalskrog" at periferihastigheten til en propell en nesten en konstant. Når en propellguru trimmer en propell spesielt for din båt/motor så ser hen på din dreiemomentkurve og vannmotstandskurve for skroget og fjerner deretter bladareal der hvor han ser at kombinasjonen av din motor og skrog sammen er "svakest", og dermed føles den friskere... men. En kan også endre cup opp eller ned, det er særlig aktuelt om du burde hatt en propell som ligger midt mellom to tilgjengelige størrelser. Legg merke til at 2.59 ish feks er mye bruk på BigFoot / HighTrust motorer som er laget for å skyve store tunge båter i forhold til effekt.. En slik giring vil aldri bli brukt for å oppnå toppfart. Hvor mye ekstra vekt har du i din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Ikke så rart hvis båten er 1700-1800 kg. Da er den godt undermotorisert vil jeg si. Min 18-foter med tilsvarende motor veier ned mot halvparten, og spretter i plan i løpet av et par sekunder. WOT 5700-5800 rpm (max. tillatt er 6000). Kanskje det var vekt med henger? Men på en tung båt er det ikke diameter man går ned på (heller tvert imot), men stigning (pitch). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune.f Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Båten er oppgitt til 1180kg(mener jo det er uten motor), motor er vel ca150kg, full tank 100l/ca85kg, vanntank 30kg, trolling utstyr/lodd 50kg, 1 voksen 80kg, 2 batteri 25kg, anker mm 25kg, totalt ca 1700kg. Ja jeg mener også båten burde hatt større motor men Antares 6 er godkjent med maks 115hk. Som sagt fantastisk god båt med god plass mtp størrelse, med dønn lat de første 20sek :(( Prøvde å hå ned 2 hakk på pitch men oppnådde ikke mer rpm å fikk da selvsagt lavere fart. Hadde det vært en motor som er enklere å demontere hadde jeg uten tvil portet toppen for bedre fløde, det ville gitt 10%+ mer effekt, men viktigst veldig mye bedre moment i bunnen på registret, har gjort dette på mange motorer, men det er uaktuelt å begynne med dette på en outboard. Bare så det er nevnt, skjønner dette med giringen/utvekslingen. Har spurt 2 forhandlere om mellomlegg på 150hk med min i innbytte, men de gir jo nesten bare bromverdi i innbytte, komisk lavt. Det er som antydet cc å torque som mangler så har derfor vært inne på å kjøpe ny 150hk, men så holder det lille fornuftområdet i hjernen igjen...kanske heldigvis :))....det er jo en trollingbåt, å den går greit 30kn, dessuten så er det bare 1% av tiden av de 10% att det ikke dorges att sjøen tillater 30kn.....men likevel :)....noen klarer sikkert å forstå dette😅 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22 minutter siden Link til dette innlegget Svart 22 minutter siden en kollega av meg kjøpte en brukt Hansvik 630 comfortspeed m/ DF115 , jeg fikk være med på "jomfruturen" (Hansvik gikk vel konk på tidlig 2010 tall , så da er det vel mest sannsynlig en DF115 og ikke en 115A..?) med 3 pers på tilsammen 250 kg ombord så føltes den fryktelig lat, toppa tilslutt på 5300 rpm. Viste seg å stå på en 14x21" propell som nok var iallefall 2-3" for stor. Tenker 150 hadde vært et bedre valg på denne om man tenker ha litt last i båten. den har følgende data, neppe så ulikt Antaresen: Mener å huske noen tråder her fra tidligere, Antares eiere med 650 som forska på motorhøyde grunnet mye vannsprut og båten rett og slett føltes som den gikk tungt i vannet . Tror det ble merkbar forskjell ved å løfte opp motor - mindre kraft brukt på å sprute vann og mer til å drive båten framover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.