Rune.f Startet 7.Juli Link til dette innlegget Startet 7.Juli Har 2019mod Suzuki DF115, har sjekket alt mtp sensorer å feilkoder, prøvd "alle" propell alternativ, dvs 14×17-14×19-14×21, det er 14×19 som fungerer "best" om jeg kan si att det er en som fungerer bra. Båten er ca 17-1800kg med full tank + fører. Motoren oppleves som ekstremt tung å få turtall på fra start, har ikke målt men tror det tar 10sek før det oppnås opp mot fullt turtall, fryktelig irriterende ! det å dra i vei med den er omtrent like tilfredsstillende som å se gammeldags Bengal lakk tørke. Vurderer å spørre en i havna her om å få prøve propellen fra hans Yamaha F100, den har betydelig mindre propell, båten hans er av samme merke og samme og båtstørrelse med samme skrog, han har Merry Fisher mens jeg har Antares 6. Har som nevnt i andre sammenhenger også en Yamaha F50(plombering tatt ut), der har jeg også prøvd flere propeller å funnet den som er best, den motoren har ekstremt ! god gassrespons, det er nesten så det føles som den drar på hjul fra stillestående, må faktisk holde seg fast pga att den drar på så brått, tar ikke mer enn 5-7sek før Pioner 17" Multi'n har 24kn/6000rpm. Så derfor lurer jeg på hvordan andre DF115 eiere opplever din motor, håper på erfaringer fra andre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Hadde tidligere en 2006 DF115 på Antares 650, det fungerte bra. Båten gikk raskt opp i plan, nå har jeg DF140BG og det fungerer enda bedre. Suzuki motorene er giret for bruk med store propeller, dette funger svært bra med slike båter vi har. Synes 17-1800kg høres mye ut for denne båten. Hva er maks turtall for de forskjellige propellene? Har erfaring med bytting til orginal Suzuki stålpropell på både Antares 650 og 580, på begge båter er det 3x14x20 som funger best med DF115. Blir betraktelig bedre grep med stålpropellen. Kan virke som 3x14x18 er riktig propell for din båt. Hvis du ikke får tak i orginal Suzuki stålpropell så har PowerTech en tilnærmet identisk propell. Den heter LNT og finnes på lager i 3x14x18 hos Winrace i Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Hva får du av turtall på full gass da? den høres litt tung ut. min gamle Skibsplast 655 med 140 hk Suzuki dro ganske uanstrengt i plan med 4 personer om bord. Men med 8 stk sleit den litt den også. Med 8 stk var den vel rundt 18-1900 kg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Rune.f Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli Den går go greit i plan, planer fint ut på 16-17kn, men savner att motoren svarer "på tiltale" fra stillestående, går eller veldig bra, masjfart 23-24kn å toppfart 30kn. Har ca 5700rpm på fullgass. Jeg begynner å lure på om jeg skulle gå ned litt på diam for å få det JEG ønsker, mulig att jeg er litt kravstor mtp 115hk/1700kg ? Men skal teste teorien min med den Yamaha propellen. Ser på rev limiter'n på DF115, noen steder er det oppgitt 6000 å andre steder 6400, noen som vet hva som faktisk er rett ?? hvis det faktisk er 6400rpm så ligger jeg alt for lavt på turtall/for tung propell, ser det ofte skrives 6400rpm på us forum, men mente det var bare 140hk som hadde 6400rpm ? Abbor....har du vært over 6000 på 115hk ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Rune.f skrev 37 minutter siden: Den går go greit i plan, planer fint ut på 16-17kn, men savner att motoren svarer "på tiltale" fra stillestående, går eller veldig bra, masjfart 23-24kn å toppfart 30kn. Har ca 5700rpm på fullgass. Jeg begynner å lure på om jeg skulle gå ned litt på diam for å få det JEG ønsker, mulig att jeg er litt kravstor mtp 115hk/1700kg ? Men skal teste teorien min med den Yamaha propellen. Ser på rev limiter'n på DF115, noen steder er det oppgitt 6000 å andre steder 6400, noen som vet hva som faktisk er rett ?? hvis det faktisk er 6400rpm så ligger jeg alt for lavt på turtall/for tung propell, ser det ofte skrives 6400rpm på us forum, men mente det var bare 140hk som hadde 6400rpm ? Abbor....har du vært over 6000 på 115hk ? På min 2005 140 var det 6200.. på 2005 50 hk jeg nettop kjøpte tror jeg det er 6400.. føles høyt, men er vel riktig. min båt ble mye mer responsiv når jeg byttet til lettere propell og nådde maks turtall på tom båt. Klarte 6100 på min👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
abbor Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Tror aldri jeg var over 5800rpm med DF115, med DF140BG så kommer jeg så vidt over 6000rpm. Begge med samme propell, Suzuki SS 3x14x20. Typisk tror jeg DF115 hadde maks 5700rpm, båten min er relativt tungt lastet med utstyr. Båten min går greit i plan med 4 stk 100kg+ gubber. Maks turtall for DF115 er 6000, 6200 for DF140. Virker som båten din yter som forventet. Har også en 22' skjærgårdsjeep uten planingsterskel med DF175, da snakker vi om imponerende akselerasjon. DF175 har veldig mye dreiemoment fra lave turtall, så det er en helt annen motorkarakteristikk. Denne båten heller vel også i mot overmotorisering, båten ble solgt med DF115 også. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli Ja det er vel kanske som man kan forvente av en 115hk under rådende forhold, er vel muligens kravstor...har drevet med racingmotorer noen 10år å er vet veldig ! godt hva kubikk å ikke minst hva rikelig torque/moment fra lavregistret gir😅 det er jo hakket for lite moment som er greia men en må jo prøve å jobbe seg rundt problemet på best mulig måte, å eneste løsningen jeg ser er å prøve en propell med mindre diam så den ikke trenger å flytte så mye vann i starten. For som Abbor sier, jeg opplevde heller ikke høyere vot enn 5800rpm, 14×17 ga ikke merkbart høyere turtall enn 14×19, mistet bare toppfart, så motoren vil tydligvis ikke særlig høyere enn 5800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli Link til dette innlegget Svart 7.Juli Rune.f skrev 5 minutter siden: eneste løsningen jeg ser er å prøve en propell med mindre diam så den ikke trenger å flytte så mye vann i starten. Propellens bladareal og hvordan arealet er fordelt i forhold til avstand fra senter betyr vel så mye som diameter. Viktig at du tar skikkelig til deg det som @abbor gjør deg oppmerksom på i hans første svar: abbor skrev for 3 timer siden: Suzuki motorene er giret for bruk med store propeller, dette funger svært bra med slike båter vi har. Som du ser i tabellen så har din DF115A 2.59 i giring og det er mye i reduksjon, Yamaha har hatt 2.08 og har nå 2.15 i siste utgave med økt sylindervolum. Så det er en stor forskjell i giring, og det fordrer som @abbor sier at en normalt da vil få best resultat med relativt stor propelldiameter. Årsaken til at det er slik er at teoretisk så sier de fleste hydrodynamiske forsøk med "normalskrog" at periferihastigheten til en propell en nesten en konstant. Når en propellguru trimmer en propell spesielt for din båt/motor så ser hen på din dreiemomentkurve og vannmotstandskurve for skroget og fjerner deretter bladareal der hvor han ser at kombinasjonen av din motor og skrog sammen er "svakest", og dermed føles den friskere... men. En kan også endre cup opp eller ned, det er særlig aktuelt om du burde hatt en propell som ligger midt mellom to tilgjengelige størrelser. Legg merke til at 2.59 ish feks er mye bruk på BigFoot / HighTrust motorer som er laget for å skyve store tunge båter i forhold til effekt.. En slik giring vil aldri bli brukt for å oppnå toppfart. Hvor mye ekstra vekt har du i din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Ikke så rart hvis båten er 1700-1800 kg. Da er den godt undermotorisert vil jeg si. Min 18-foter med tilsvarende motor veier ned mot halvparten, og spretter i plan i løpet av et par sekunder. WOT 5700-5800 rpm (max. tillatt er 6000). Kanskje det var vekt med henger? Men på en tung båt er det ikke diameter man går ned på (heller tvert imot), men stigning (pitch). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune.f Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Båten er oppgitt til 1180kg(mener jo det er uten motor), motor er vel ca150kg, full tank 100l/ca85kg, vanntank 30kg, trolling utstyr/lodd 50kg, 1 voksen 80kg, 2 batteri 25kg, anker mm 25kg, totalt ca 1700kg. Ja jeg mener også båten burde hatt større motor men Antares 6 er godkjent med maks 115hk. Som sagt fantastisk god båt med god plass mtp størrelse, med dønn lat de første 20sek :(( Prøvde å hå ned 2 hakk på pitch men oppnådde ikke mer rpm å fikk da selvsagt lavere fart. Hadde det vært en motor som er enklere å demontere hadde jeg uten tvil portet toppen for bedre fløde, det ville gitt 10%+ mer effekt, men viktigst veldig mye bedre moment i bunnen på registret, har gjort dette på mange motorer, men det er uaktuelt å begynne med dette på en outboard. Bare så det er nevnt, skjønner dette med giringen/utvekslingen. Har spurt 2 forhandlere om mellomlegg på 150hk med min i innbytte, men de gir jo nesten bare bromverdi i innbytte, komisk lavt. Det er som antydet cc å torque som mangler så har derfor vært inne på å kjøpe ny 150hk, men så holder det lille fornuftområdet i hjernen igjen...kanske heldigvis :))....det er jo en trollingbåt, å den går greit 30kn, dessuten så er det bare 1% av tiden av de 10% att det ikke dorges att sjøen tillater 30kn.....men likevel :)....noen klarer sikkert å forstå dette😅 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli en kollega av meg kjøpte en brukt Hansvik 630 comfortspeed m/ DF115 , jeg fikk være med på "jomfruturen" (Hansvik gikk vel konk på tidlig 2010 tall , så da er det vel mest sannsynlig en DF115 og ikke en 115A..?) med 3 pers på tilsammen 250 kg ombord så føltes den fryktelig lat, toppa tilslutt på 5300 rpm. Viste seg å stå på en 14x21" propell som nok var iallefall 2-3" for stor. Tenker 150 hadde vært et bedre valg på denne om man tenker ha litt last i båten. den har følgende data, neppe så ulikt Antaresen: Mener å huske noen tråder her fra tidligere, Antares eiere med 650 som forska på motorhøyde grunnet mye vannsprut og båten rett og slett føltes som den gikk tungt i vannet . Tror det ble merkbar forskjell ved å løfte opp motor - mindre kraft brukt på å sprute vann og mer til å drive båten framover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rune.f Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Har løftet motor, den var montert for lavt fra forhandler, fikk det på garantien tidlig, båten ble også levert med 14×21, helt idiotisk oppsett. Den ble fryktelig mye bedre etter att jeg monterte Smart tab brettene, 99% av alle ville nok vært storfornøyde, de fleste er nok mer tålmodig enn meg mtp de 15 første sekundene. Kommer nok ikke lenger mtp propell så ender vel opp med en 150hk, garantien gikk ut for 2mnd siden så trenger ikke å tenke på det lenger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Jeg hadde Merc 115 på en Askeladden 585. den var vel ca 1000kg med motor og utstyr. Synes 115 var for daft for den. Hadde selfølgelig mer V-bunn enn de franske båtene da. Så at du med en båt på 1700kg synes den er daff, skjønner jeg godt. på styrehusbåter blir det jo også mer høyde og luftmotstand. De som har montert med 21 i stigning på denne komboen bør sette seg inn i hvordan dette fungerer. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Rune.f skrev for 12 timer siden: Kommer nok ikke lenger mtp propell så ender vel opp med en 150hk, garantien gikk ut for 2mnd siden så trenger ikke å tenke på det lenger. En nyere 115hk 4T burde være svært kurant i bruktmarkedet tenker jeg. Det er et propelltriks igjen som ikke har vært nevnt, og jeg er usikkert på hvorvidt det vil har god effekt i dette tilfellet; ventileringshull i propell, som slipper ut litt eksos over bladene som lar propellen spinne litt mer opp i turtall før den får tak. Negativt: propell har lettere for å miste grep om man kjører i/under halvplanerfart Slik ventilering har nok mest for seg på lettere båter som er trege opp i plan pga stor stigning som skal gi høy toppfart. Har prøvd selv på 2 båter: 19" Turbo Quest propell ment for litt tyngre båter, på min Yamarin 5940 / F115. Denne spant for mye i mellomfartsområdet, uten å gi særlig gevinst ellers over en yamaha 19" std alu prop. Så der tetta jeg hullene med det første jeg hadde for hånden - smeltelim På Weslingen m/ 80hk har jeg en Hustler 17" alu, her funker hullene som tenkt, slipper litt akkurat på tur i plan så motor kommer litt opp i turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Original Suzuki stålpropell har slike ventileringshull, jeg har tettet dem med Clear-7. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli @abbor , regner med du prøvde med åpne hull først? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Nei, jeg tettet dem før jeg monterte propellen på DF115. Var fornøyd med akselerasjonen med 3x14x21 aluminium, jeg kjøpte stål for å få bedre grep i svinger og ikke minst for å kunne trimme opp baugen mer. Basert på det jeg hadde lest om ventilasjonshull ønsket jeg ikke slike. Ble nærmest som en ny båt med orginal stålpropell. Prøvde 3x14x21 aluminium igjen litt i starten med DF140BG siden motoren kom med denne. Men grep og trimming var så mye dårligere enn med 3x14x20 stål så jeg byttet fort tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Synd motoren ikke har mer moment i bunnregistret, det er som jeg nevnte veldig enkelt å gjøre noe med dette da porting av toppen først å fremst gir mest merkbar økning i bunn å mellomregister uten kam bytte, gassresponsen blir også en helt annen når den puster raskere å bedre, men er jo en forskrekkelig omfattende skrujobb på en outboard, den går jo fantastisk bra å ikke minst økonomisk når planingsfart nås, oppnår jo også god fart/30kn mtp båtvekten. Vi får se hva som henger bakpå der til våren :)) har lyst på elekttonisk gass/gir også så kan ta 2 fluer i en smekk....kona sa til å med....skjønner ikke hva du spekulerer på, er da bare å bytte om du føler att det blir bedre😅ikke mange av den sorten. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Har gammel antares 620 med ny Suzuki 140. Båt er like tung som din. Samme toppfart tross mer hester. Opplever at båten kommer fort i plan (10 sek ish), men også at det ikke er mer motor enn høyst nødvendig. Disse båtene er jeg sikker på at ville gått raskere i plan og hatt lavere forbruk med minst 175 eller helst 200hk bakpå. Hadde det bare vært plass på de eldre… minnes å ha lest om antares 6 med 175 eller 200hk. med 4x13,75x19 propell marsjer jeg i 18,5@4200 og og 19,5@4500. Med mer futt ville det vært interessant om 18@3500 var mulig. Er ganske masete å gå 1-2t ut til fiskeplassen med slikt turtall. Ørepropper er fint. Gjelder uansett propell jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Mercury F150 på 3 liter og samtidig lav vekt burde ha vært standard på denne båttypen, men den er jo ikke godkjent for så mye power dessverre Hadde vært interessant å sammenlignet Mercury F115 på 2,1 liter med Command Thrust girhus mot DF115. Om forskjellen er målbar/merkbar eller ei. Men det er jo ikke lett å få til. Merk at Mercury har gått ned til kun 2 ventiler pr. sylinder på disse nyere motorene som kom for 10-12 år siden. Mens alle andre har vel 4 ventiler i denne klassen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Er ikke noe problem med tyngde på motoren for disse båtene da de har mye bæring bak. Når jeg er alene i båten så får jeg maks hastighet når jeg setter meg (100kg+) på bøyla som ryggstøtten bakerst festes på. Suzuki DF175 har veldig kraftig dreiemoment fra lavt turtall på grunn av variabel ventilstyring (VVT). Skal finnes utgaver av DF150 som har VVT også, men alle DF175 har det. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Desverre så er DF150/175 fysisk for stor for min båt. Vil ikke få tiltet den tilstrekkelig opp. Jeg har i mange år ønsket meg elektronisk gir og gass, måtte vente til DF140BG kom i 2021 før jeg fikk elektronisk gir og gass. Har en 2010 DF175 på den andre båten. Motoren er sterk som en bjørn fra lavt turtall og går svært stille og vibrasjonsfritt. En helt nydelig motor. Heldigvis er DF140BG nærmere DF175 enn 2006 DF115 når det gjelder vibrasjoner og lydbilde. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli 1700-1800kg båt, har jo mange produsenter 250-300 på ;) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Skrogformen har nok mer å si enn vekten for hvor stor motor som trengs. De franske pilothouse båtene har ofte en skrogvinkel på rundt 12 grader, en båt med dypt v-skrog kan ha 24 graders skrogvinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 12.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli Whisper... DF140'n er jo i praksis det samme som en 115 men med høyere rev limiter, det skapes ds norn ekstra hk som kommer kun pga ekstrs turtall. Hvor høyt maksturtall får du må den 140 med den propellen ? Jeg har best masjfart vs forbruk på 23-24kn, da 23-24l/tim, forbruk pr time følges nøyaktig i kn fra 17-24kn. Hva er forbruket ditt på feks 17kn-20kn-24kn ? Husker ikke helt nøyaktig turtall på 23-24kn men skal sjekke det på kveldens trolling tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.