Jump to content

Andre som opplever Suzuki DF115 som "sløv" i starten ?

Rune.f

Recommended Posts

Sjekket turtall opp mot fart og forbruk, synes det er helt greit.... -20kn/4400rpm/19l/tim  -24kn/4800rpm/24l/tim.

Etter en liten runde før jeg kjørte inn etter endt økt med dorging ytterst i Trheimsleia i nydelig vær så prøvde jeg div i noen minutter da det var vindstille, merket nå att det føles som om jeg ikke får tiltet motoren langt nok ut for å oppnå maks turtall å fart, farten øker hele tiden når motor trimmes ut men stopper opp på 5800rpm å 30kn når motor når maks tilt ut, klarer ikke å få propellslipp, noen som tenker noe rundt dette ?

Om jeg har oppfattet rett er antares 6 skrog likt 620/680 og merry 625 med unntak at 6’ern ikke har/har mindre stegkjøl. 

nevnte stegkjøl er litt slem ift slipp på propell, særlig i kurver og ved høy trim. 

kommer fra mindre båt med lik kjøl, men der var slipp et mindre problem pga større vinkel på akterspeilet, så trimmet helt ut på den er som halvt ut på antares. 

endte med 4 blad propell som er noe bedre på slipp. 

Har testet suki 3x14x21 og lik LNT stål før 4 blad nevnt tidligere. Maks turtall på 21 var 5800, 4x13,75x19 gir 6200. Sistnevnte gjør at motor oppleves sterkere og krever mindre til ingen aktiv gassbruk i litt bølger og bedre kurveegenskaper i motsetning til 21». 

Ingen fasit, men funker greit. 

Selv om det er helt fint som det er overall så skal jeg ved anledning prøve en propell med litt mindre diam, det er det eneste som står igjen i testingen.

Møtte foresten en Antares 620 sent i går kveld på dorgerunden ytterst i Trheimsleia, vi var faktisk 4 båter som dorget på rekke, aldri sett så mange som dorger i det området .

Antares 6 har den nye skrogfasongen som gjør en forholdsvis liten båt veldig romstor innvendig mtp båtens lengde, men det går litt på bekostning av komfort i grov sjø om man vil fram raskt, det nye skroget som vel kom i 2019 ? slår nok mer i motsjø, jeg har ikke prøvd de eldre modellene men bilder av baugen sier mye.

Det går greit så lenge en ikke går rett på når det er hissig sjø.

Har registrert att mange her inne er skeptisk til "billige Smart tabs", men de er faktisk gode arbeidere, båten ble mye bedre med trimbrettene...som de andre båtene jeg har hatt...den svarer mye bedre på trim inn/baugen ned etter att de kom på, får lagt mer press på baugen.

Jeg ville valgt likedan i dag også som da den ble kjøpt ny, god innvendig plass, ekstremt lett å holde ren, toalettet, liker spesielt godt den store buede frontruten å de store vindusflatene rund cabinen, veldig oversiktlig, liten båt som føles større inne enn den ser ut utvendig, har en Hansvik 18 ved siden av meg i havnen, ikke så mye kortere den, men om det er 2 voksne i cabinen der så er den overfylt, i Antares 6 er det god sitteplass til 3 voksne +2 barn for dagsturer, å den har toalett, DET er viktig på lengre dorgeturer når man er alene på tur....jeg vil ikke bli statestikk over de som lener seg over rekka for å pisse😅 nei i båten sitter jeg heller trygt på skåla😊

Ble mye dette, men liker båten veldig godt til mitt bruk, den eneste tabben de gjorde...om det ble bestemt i Norge eller av produsent vet ikke jeg....den skulle vært godkjent for 150hk, hadde da vørt perfekt for de som verdsetter litt ! mer enn hva man strengt tatt trenger.

Om noen har noe sånt som ca en 13.5×19 propell så hadde vært intresant å prøve.

Rune.f skrev 51 minutter siden:

Har registrert att mange her inne er skeptisk til "billige Smart tabs", men de er faktisk gode arbeidere, båten ble mye bedre med trimbrettene...som de andre båtene jeg har hatt...den svarer mye bedre på trim inn/baugen ned etter att de kom på, får lagt mer press på baugen.

som nevnt i en annen tråd fikk ikke jeg samme opplevelse med smart tabs i fjor. 

siste sjanse i år, reduserte monteringsvinkel til 10 grader og satte fjær i innerste hullet. Nå er det negative i lav fart 90% borte. Er nede i under halv knop brems i deplasementfart. I plan er juryen ute. Mulig det er bittelitt å hente på nedre planingsfart, men lite. 

under ideelle forhold ser jeg igjen ca forbruk på 0,95 l/nm, men neppe signifikant. husker ikke om gamle best case data uten trimplan var i like gode forhold. 

montert som anvist ble retningsstabilitet bedre i deplasementfart. Montert som nå er det med litt godvilje bedre, men langt fra som ved første forsøk. 

er i tvil om de blir med et år til. Er som nevnt av abbor svært god bæring akter, så sliter med å se vesentlige fordeler på mitt skrog. 

du har et litt annerledes skrog og kan få andre resultater. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...