Grand Banks jr Startet 8.Juli Link til dette innlegget Startet 8.Juli Yamaha 9,9 totakter. Bytter girolje, og det har vært noe vanninntrengning i den. Er det fornuftig å tømme den helt, så fylle opp med SAE30 olje, foe så å drenere det helt i håp om å få ut all gammel olje, ig så fylle med SAE90? Med andre ord ikke kjøre med SEA30, bare flushe... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Jeg spurte Chatgpt Kort svar: Nei, det er ikke anbefalt å flushe girhuset med SAE30-olje før du fyller med riktig SAE90 girolje. Det kan faktisk gjøre mer skade enn nytte. Her er hvorfor: 1. SAE30 har ikke riktige egenskaper: SAE30 er en motorolje, ikke en girolje, og den har ikke det samme trykkmotstandsnivået og vannseparator-egenskaper som SAE90 girolje. Den vil ikke binde vann på samme måte som en riktig girolje, og kan etterlate rester som påvirker viskositeten til den nye SAE90-oljen. 2. Fare for blanding: Selv om du tømmer ut SAE30 etter flushing, vil det alltid være noe igjen inne i girhuset. Dette kan føre til uønsket blanding og redusert smøreevne, spesielt ved høyt trykk og temperatur. 3. Bedre alternativ: Tøm ut så mye som mulig av den gamle oljen og vannet. La giroljelokket stå åpent en stund for å la fukt fordampe. Fyll deretter opp med korrekt SAE90 girolje, og vurder å bytte den ut igjen etter kort tid (f.eks. 1-2 timer bruk) hvis du mistenker at det fortsatt var vannrester. 4. Hvis du virkelig vil flushe: Bruk heller en billig girolje med riktig spesifikasjon (SAE90 GL-4/GL-5) som du ikke har noe imot å kaste etterpå. Unngå å bruke motorolje i girhuset. --- Spurte så: Hva med en transmission oil 75w-90 gl-5? Ja, 75W-90 GL-5 girolje er som regel et veldig godt og trygt valg til flushing og/eller som erstatning for SAE90 i girhuset på en påhengsmotor – men med noen viktige forbehold: --- ✅ Fordeler med 75W-90 GL-5: 1. Samme bruksområde som SAE90: 75W-90 er en multigrade girolje, som har samme viskositet som SAE90 ved arbeidstemperatur, men flyter bedre i kaldt vær (som en 75-olje). 2. GL-5-spesifikasjonen: GL-5 betyr at oljen inneholder ekstremtrykk (EP) tilsetninger, som beskytter tannhjulene i høybelastede girkasser, som typisk i påhengsmotorer. 3. God til flushing: Du kan trygt bruke 75W-90 GL-5 girolje til å skylle ut eventuell vannforurenset olje, siden den er formulert for akkurat denne typen girsystemer. 4. Kan brukes permanent (ofte bedre enn SAE90): Mange bruker 75W-90 som fast olje, spesielt i moderne påhengere, fordi den gir bedre smøring ved kaldstart og samme beskyttelse som SAE90 ved normal drift. -- Noen med peiling som vet om dette stemmer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Swingswong Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Jeg ville byttet oljen og så byttet den en gang til om litt. Lar du du den stå litt etter du har tappet den ut synker vannet stort sett til bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Kan du dele hvorfor i xxxxxx du absolutt ikke skal bruke den giroljen som din Yamaha 9.9FMH skal ha? Finner ingen faktafeil i det svaret du har fått av strømsluket Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Såvidt jeg har lest, GL4 inneholder også EP tilsetninger , men ikke like mye som GL5. Har også sett at yamaha anbefaler GL4 på mindre motorer, men finner ikke førstehånds på det akkurat nå Hva gjelder oljebytte etter vanninntrenging, om man lar øverste tappeplugg stå i, og åpner den nederste så vil det renne ut bare en bitteliten skvett. Jeg har etpar ganger vært så gæærn (og etter få driftstimer) , at om det som kommer ut ser ut som at det kommer rett fra tuben så lar jeg være å tappe + bytte men bare topper opp til rett nivå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli dieselfan skrev for 5 timer siden: Kan du dele hvorfor i xxxxxx du absolutt ikke skal bruke den giroljen som din Yamaha 9.9FMH skal ha? Nå skal vel Yamaha ha SAE90, så jeg forstår ikke hva du mener? Det jeg spurte om var om jeg kunne flushe med annen olje, og jeg spurte om den oljen jeg hadde for hånden. Jeg hadde nok SAE90 til ett skifte, men ikke to. Men jeg hadde SAE30 og 75w.90 gl5 girolje i boden, og derfor spurte jeg om de to. Hensikten var ikke å kjøre med en av de to, men flushe ut mest mulig av det som ikke skal være i giret. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.