code- Startet 8.Juli Link til dette innlegget Startet 8.Juli Har nylig sjøsatt båten, og har litt drypp fra gjengene før stengeventilen. Har brukt lin og pasta på gjengene, pleier denne å "trutne" etterhvert? Er snakk om kanskje en dråpe i sekundet. Var nok ikke noe sjakktrekk for min del å gjøre dette for første gang på et så kritisk sted da. Er sjøvannsinntak - 90° bøy - stengekran og ikke rom for å stramme mer. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Hvis du har hatt på Linn vil det vel truten litt etter hvert. Vil sett ann litt å fulgt med Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Dette sier chat gtp: Når det gjelder drypp : Et lite drypp etter montering kan forekomme før hampen har rukket å svelle. Etter en kort tid (ofte minutter til noen timer), vil hampen absorbere fuktighet, svelle og tette lekkasjen. Dette er normalt, og forbindelsen blir som regel helt tett av seg selv uten behov for etterstramming. Viktig: Hvis det fortsatt lekker etter noen timer eller neste dag, kan det være feilmontering (f.eks. for lite hamp, feil pasta, eller at det er strammet for lite eller for mye). Riktig mengde hamp og god pasta er avgjørende. For lite hamp = lekkasje. For mye = fare for sprekker eller vanskeligheter ved tiltrekking. Oppsummert: Ja, dryppende tetting med lin og pasta vil normalt stoppe når hampen trutner – så lenge monteringen er riktig utført. Vil du ha en kort sjekkliste fo Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Dryppet i flere dager hos meg. Jeg fikk strammet ca. et kvart tørn til, med konstante tanker om at nå ryker hele inntaket og båten synker til bunns, men det ser ut som den muligens sluttet å dryppe. Venter spent på å se om det har samlet seg noe mer vann i dag Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Hvis det ikke slutter å dryppe, kan du kline Tec7 på fra innsiden. Da blir det tett, ser ikke pent ut, men du slipper å ta opp båten og gjøre ting på nytt. Det kan du evt. gjøre til høsten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Fantino Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Evt slå inn propp fra utsida hvis badevannet har akseptabel temp, og gjøre jobben på ny? (Om det ikke trutner). Jeg stoler overhodet ikke på mine evner med stry så brukte Locktite 577 supplert med Sikaflex 591 for sjelefreden. Red: Om det er sjøvannsinntak med sil utgår vel det forslaget… Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Fantino skrev for 7 timer siden: Jeg stoler overhodet ikke på mine evner med stry så brukte Locktite 577 supplert med Sikaflex 591 for sjelefreden. 577 er konge, funker hver gang og kan brukes til "alt"👍 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
code- Svart 12.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli nomen skrev On 10.7.2025 at 6.49: Hvis det ikke slutter å dryppe, kan du kline Tec7 på fra innsiden. Da blir det tett, ser ikke pent ut, men du slipper å ta opp båten og gjøre ting på nytt. Det kan du evt. gjøre til høsten. Det ser muligens ut som det er dette jeg må gjøre likevel... Men vil Tec7 klare å få feste på vått underlag? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Ja, Tec 7 limer selv under vann, jeg har gjort dette selv på en utett skroggjennomføring jeg hadde på forrige båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.