atletico1 Startet 15 timer siden Link til dette innlegget Startet 15 timer siden Har i et par uker brukt Chat GPT. Etter å ha brukt den til å transkribere og oversette gamle gotiske håndskrevne notater, måtte jeg kjøpe meg inn til ca. 250 kr/mnd da gratisversjon begrenset bruken (måtte vente til neste dag). Jeg har prøvd den på å sjekke eventuelle problem med e.g Volvo Penta D4 og D6 og når problemene ble fikset. Hva man bør se etter og sjekke ved forskjellig båtmodeller osv. Det er bare fantasien som setter grenser! Har slitt med mastejustering på min seilbåt og lest div. forum og bruksanvisninger fra Zspar , Selden etc. i flere år, men først når jeg spurte Chat GPT og forklarte problemet fikk jeg en oppskrift på hvordan og i hvilken rekkefølge jeg burde stramme og til hvilken % bruddstyrke på mine totalt 10 wire stag (og det var ikke helt samme som i oppskriften fra maste produsenter). Masta er nå korrekt justert for rullemast typen jeg har, takket være informasjon Chat GPT har hentet inn og analysert fra nettet. Jeg må si jeg er imponert over Chat GPT. Ved betalt versjon får man i tillegg flere versjoner som er spisset mot forskjellige tema. Skal snart prøve meg på mer filosofiske tema og hva jeg vil gjøre med resten av mitt liv :-) Skal jeg f.eks. gå fra seilbåt som jeg har hatt i over 20 år tilbake til hurtiggående båt. Chat GPT skal visstnok etterhvert lære å kjenne deg (bedre enn deg selv?). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Stemmer det. Jeg bruker AI mye i jobben, veldig mye, og jobber med mange ulike språkmodeller (som er betegnelsen). ChatGPT gir ofte mye bedre og raskere svar på mer kompliserte spørsmål enn feks googling, men det er viktig å bære obs på at den kan "hallusinere "; dvs finne på fakta som ikke er fakta. Det som er en stor fordel er at ChatGPT har mye info fra mange forskjellige språk, og dermed kan plukke opp "to do" fra langt flere kilder enn Google gjør. Man kan også ta bilder av maskiner etc og be den analysere dem... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
atletico1 Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Ja, det er viktig ha litt innsikt og ikke ta alt Chat GPT kommer opp med for god fisk. F.eks transkribering/tyding av gamle gotiske skrifter har jeg nå påtatt meg en oppgave med å lære den opp, da den ofte tyder feil. Ble litt overrasket over at den tok feil på helt opplagte tall eller bokstaver og kommer opp med tyding av tydeligvis et forventet ord- litt ala Google Translate som ikke oversetter direkte, men ut ifra statiske forventet ord. Ja, AI er en ny revolusjon innen IT og flere bruker det som du i jobbsammenheng. Svigerdatter fortalte meg at hun hadde vel brukt noen dager på en presentasjon for et prosjekt. Hun sjekket hva Chat GPT kunne komme opp med og knapt ett minutt senere var det omtrent samme presentasjon ferdig. Jeg prøvde ut kinesiske Deepseek i forbindelse med mitt mastejusterings problem, men dens anbefalinger falt igjennom jf. Chat GPT. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Et lite problem med ChatGPT er nok det at den kan veksle mellom det som er veldig bra, og det som blir helt ute på viddene. Hvis man skal bruke ChatGPT til noe, så bør man halst kunne det aktuelle "faget" godt, eller man bør i alle fall sjekke alle kidene, eller så kan man fort havne i denne situasjonen: https://www.vg.no/nyheter/i/KMJ9R4/ki-skandalen-dette-er-dommen Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Har samme erfaring. For eksempel forslag til propell, drevutveksling osv er chatGPT ofte veldig sterk. Men ikke alltid, som vedlagt graf viser. Feil hastighet pg rot med mm og fot gav fart i flere hundre knop. Og lineære grafer er heller ikke riktig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden atletico1 skrev for 10 timer siden: i hvilken rekkefølge jeg burde stramme og til hvilken % bruddstyrke på mine totalt 10 wire stag (og det var ikke helt samme som i oppskriften fra maste produsenter). Masta er nå korrekt justert for rullemast typen jeg har, takket være informasjon Chat GPT har hentet inn og analysert fra nettet. Så ChatGPT trumfer altså kunnskapen til de som har konstruert riggen? Sier ikke at ChatGPT tar feil men sier ikke halleluja heller... atletico1 skrev for 10 timer siden: Ble litt overrasket over at den tok feil på helt opplagte tall eller bokstaver og kommer opp med tyding av tydeligvis et forventet ord- litt ala Google Translate som ikke oversetter direkte, men ut ifra statiske forventet ord. ...og det er veldig viktig å være oppmerksom på. Feil kan bli presentert med STOOOOR selvsikkerhet og flotte setninger men er like feil for det... Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: ChatGPT gir ofte mye bedre og raskere svar på mer kompliserte spørsmål enn feks googling, men det er viktig å bære obs på at den kan "hallusinere "; dvs finne på fakta som ikke er fakta. Nettopp Arne2 skrev for 3 timer siden: Et lite problem med ChatGPT er nok det at den kan veksle mellom det som er veldig bra, og det som blir helt ute på viddene. Hvis man skal bruke ChatGPT til noe, så bør man halst kunne det aktuelle "faget" godt, eller man bør i alle fall sjekke alle kidene Nettopp. Det er akkurat det jeg har prøvd å gi uttrykk for mange ganger etterhvert. Å outsource egen intelligens til KS er ikke veldig intelligent... Det er i alle fall godt at de som har skrevet i denne tråden ser ut til å ha noe av sin sunne skepsis intakt enda Den store faren med KS er de "nyreligiøse" som lar seg blende av et veldig flott språk, det blir litt som å si at Obama var historiens beste president fordi han er en sjarmerende, karismatisk flott mann som kan snakke for seg og og oppføre seg men også han har en bakside som slett ikke er særlig sjarmerende... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Popeye70 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Med ChatGPT kan man lage seg en assistent med instruksjoner om oppførsel, språk, verifisering av fakta osv. Da kan man få enda bedre svar, men man må fremdeles kontrollere alt før det brukes videre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Grand Banks jr skrev for 12 timer siden: ChatGPT gir ofte mye bedre og raskere svar på mer kompliserte spørsmål enn feks googling, men det er viktig å bære obs på at den kan "hallusinere "; dvs finne på fakta som ikke er fakta. For de som har benyttet Google mye i sin jobb, så vet man at det også er mye misvisende eller utdatert info å finne, dette inngår jo også i treningsgrunnlaget til AI modellene. Ikke alltid like lett å skille skitt fra kanel når det allerede er filtrert gjennom en eller annen AI modell SveinHa skrev for 1 time siden: Den store faren med KS er de "nyreligiøse" som lar seg blende av et veldig flott språk, jeg syns "det flotte språket" oftest bare blir pompøst Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden atletico1 skrev for 14 timer siden: Chat GPT har hentet inn og analysert fra nettet Chat GPT og andre pre-trenede store språkmodeller henter ikke informasjon og analyserer ikke. Det er en en språkmodell som gir deg språklig sett veldig gode svar basert på store mengder tekst de har brukt til å trene modellene. Det kan være veldig nyttig men å spørre om ting du ikke kjenner svaret på eller ikke kan vurdere om svaret du får er riktig eller ren diktning kan være skummelt. Men det er kjempenyttig til å forbedre språket på en søknad e.l. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 13 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 minutter siden Enig, man må ha en viss kunnskap for å bruke KI/AI. Jeg måtte vel 5 ganger fortelle Chat GPT at den tok feil, og hver gang kom den med mer overbevisende svar om at den ikke tok feil og begrunnet dette som flere har skrevet med stor overbevisning. Femte gangen svarte den at den var enig med meg og det var godt jeg var utholdende og ikke gav meg. Jeg trodde kanskje at jeg kunne lære den hva som var riktig, men dagen etter var den like dum igjen ;-( Har fått et tips fra yngre garde om å skrive en tilleggsopplysning i Chat GPT "tenk deg nøye om før du svarer", det hindrer at den kommer med "et raskt og lettvint svar." Er det ikke noe læring i disse såkalte språkmodellene? Jeg får sette meg mer inn i dette Chat GPTgreiene. Jeg får be GPT lære meg det grunnleggende :-) Kona har brukt Chat GPT med hell vedrørende noe som heter CYP enzymer i levra etter en del uheldige medisineringer. Sist gang for et par år siden rett før en operasjon fortalte kirurgen at de Googlet CYP da de visste svært lite om dette. Nå bruker vel helsevesenet AI i større utstrekning. Samme erfaring hadde hun i år med vetrinær og vetrinærinstituttet. Etter omtrent 50 k i vetrinær regning var katten ikke blitt bra. Kona la inn verdiene fra blodtest i Chat GPT og den foreslo parasitter, noe ingen vetrinærerer hadde tenkt på! Etter en ormekur ble katten raskt bra!! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1 minutt siden Link til dette innlegget Svart 1 minutt siden atletico1 skrev 2 minutter siden: Er det ikke noe læring i disse såkalte språkmodellene? Der er du nok ved kjernen av det hele, det handler om språk, skal det være intelligens involvert så må der analyse og konklusjoner inn i bildet, ikke bare "synsing" (synes jeg ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.