Jump to content

Chat GPT bruk til båt problemer

atletico1

Recommended Posts

Arne2 skrev 1 time siden:

Det forholder seg nok akkurat motsatt. De fleste opplysninger og dokumenter blir brukt om igjen på måter man ikke helt kunne forestille seg. Ingen ting kan forutsettes å være privat. For en motormanual så kan vel det sies å være OK.

La oss si jeg lager min egen versjon av brukermanual for en bestemt motor.

Der kan jeg skrive ar oljeskift utføres ved at olja tappes ut og man fyller på sand før man då kjører den på full gass I en halvtime så sanda får myket seg opp for best smøreeffekt.

Så kan jeg også skrive om viktigheten av å unngå løse skruer i forgasseren og at alle skruer i forgasseren må ettertrekkes årlig med 285 Nm. 

La oss si man legger ut denne brukermanualen 10.000 ganger så det blir hode treff på den.

Vil da chat GPT kunne skille mellom den ekte brukermanualen og den som gjør alt galt og ødelegger ting?

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Dere som laster opp dokumenter til de forskjellige AI-tjenestene: Har dere oversikt over hvem som står

bak de forskjellige tjenestene, hvor innholdet blir prosessert

Viktig poeng. La oss si at noe styres fra feks Russland og fungerer bra og folk stoler på det, uten å vite noe om hvem som står bak.

Så angriper Russland Norge og legger inn feildata som lurer oss så vi gjør mange dumhet og taper krigen.

Det kan også lett komme propaganda som kan omvende folk sin virkelighetsoppfatning. Feks pepre oss med nyheter om hvor god og snill Putin er osv.

I dag brukte jeg chatgpt for å få vite hvilke motorlabb som skulle opp og hvilke som skulle ned for å justere flens på giret slik at det ble mindre glipp på kl 10-11. Altså få en skru-plan. Når man står midt oppe i det, og med tidspress, var det ok. Svaret var korrekt.

Da brukte jeg 4o, uten noen form for dokumenter eller mer info. Jeg bad den bruke maritime begreper som styrbord og babord, akter og mot baug.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

19 fot skrev for 2 timer siden:

Det kan også lett komme propaganda som kan omvende folk sin virkelighetsoppfatning. Feks pepre oss med nyheter om hvor god og snill Putin er osv.

Propaganda har vi nå hatt i mange tiår før KS ble påtenkt både her i landet og resten av verden så når KS støvsuger nettet så er det definitivt en del av mixen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
19 fot skrev for 2 timer siden:

Viktig poeng. La oss si at noe styres fra feks Russland og fungerer bra og folk stoler på det, uten å vite noe om hvem som står bak.

Så angriper Russland Norge og legger inn feildata som lurer oss så vi gjør mange dumhet og taper krigen.

Og ikke minst: Hvis en norsk bedrift innen avanserte sensorer og ventil-teknikk for undervannsbruk laster opp sine interne dokumenter for å be om sammendrag, oversettelser eller annet, så er det vesentlig om man laster det opp til en AI i Russland, Kina, USA eller Tyskland (for å bare nevne noen nesten tilfeldige eksempler).

Det samme med annen verdensledende teknologi og/eller kunnskap norske bedrifter besitter. Det bør absolutt ikke havne i fremmede makters hender fordi en prosessingeniør var slepphendt og ville spare en times arbeid med å kvalitetssikre et dokument.

Dokumenter og informasjon på avveie risikerer man om man ikke kjenner til de tjeneste man bruker, og det er én grunn til at mange bedrifter begrenser hva som er tillatt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har egen åpen kildekode AI installert på server i Europa, der data ikke deles ut av serveren. Den kan brukes til behandling av persondata, mens open AI api ikke bør brukes til det pga det dere nevner. 

Jeg ser ingen problemer med å dele feks en motor manual, men deler ikke min helsehistorikk feks. Nå jobber jeg mye med søk, og nettopp derfor prøver jeg å være forsiktig med hva jeg deler om meg selv, min familie, andre jeg kjenner, bedrifter med mer. 

Men AI er kjekt for å få hjelp med ting både i båt, hjemme, oppskrifter, how to ig mye annet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

deler ikke min helsehistorikk feks.

Dette blir jo en digresjon i forhold til trådens hovedtema, men likevel. Tenker det kan være litt bekymringsverdig at flere leger nå bruker AI til å skrive rapport for seg når man tar seg en tur til legen. AI'en tar opp samtalen/konsultasjonen (med mikrofon) og lager et sammendrag, som blir kvalitetssjekket av legen. Fullt forståelig at hjelpemiddelet blir brukt, har snakket med leger som opplever merkbart redusert arbeidsmengde (der de får anledning til å motta flere pasienter enn tidligere). Har forstått det slik at AI'en som brukes er godkjent personvernmessig sett og beregnet for helsetjenesten, men vet man helt sikkert at private helseopplysninger ikke blir lagret et sted, utenfor vår kontroll? 

Har ellers brukt AI litt i forbindelse med jobb, men da uten å legge inn personopplysninger og større hemmeligheter. Jobben betaler for en variant (har ikke spurt den hva den heter) som blant annet lager illustrasjoner og kan hjelpe til med å skrive bedre formulerte tekster. Ikke helt min stil, men enkelte har jo for så vidt nytte av det.

Flere kommuner som tråkker i KS-salaten (Pluss sak så vet ikke mer enn utklippet fra Haugesunds Avis i dag):

image.png.66b31bb13b731a0aa651740acf08cb93.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hakkannen skrev for 16 timer siden:

Har forstått det slik at AI'en som brukes er godkjent personvernmessig sett og beregnet for helsetjenesten, men vet man helt sikkert at private helseopplysninger ikke blir lagret et sted, utenfor vår kontroll? 

Jeg regner med at dette er en AI som er installert på norsk server, og som ikke har tilgang til internett for å hente eller dele opplysninger direkte. Men man VET ingenting for sikkert. 

Mye infrastruktur i Norge et etter det jeg har forstått programmert av russere, og kinesere, og det kan jo tenkes at det finnes bakveier i systemene.

Men for båtbruk, som vi egentlig snakker om, så regner jeg også ChatGPT som godt nok. :smiler:

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

regner med at dette er en AI som er installert på norsk server, og som ikke har tilgang til internett for å hente eller dele opplysninger direkte

La oss for endelig håpe det😊 Og enig, til båtbruk er AI et fint supplement (forutsatt at man sjekker kilder, slik at man ikke blir lurt😅)

8 hours ago, Grand Banks jr said:

Brukbart til hva? 

Til de samme tigene som du bruker dem til og som du beskriver her i tråden

Jeg har testet ut diverse løsninger for å kjøre slike språkmodeller på lokale datamaskiner, og hva skulle da forskjellen være på å kjøre dem på en lokal datamaskin, en lokal server, eller en servers om er fjerstyrt og som står et annet sted?

Erfaringene mine kan vel kort oppsummeres i at de løsningene man kan kjøre på de datamaskinene som man man selv har økonomi til å eie eller kjøre, de blir alt for enkle og for begrensede til at de kan "brukes til noe fornuftig".  Det kreves hardware langt ut over kostnadsrammene for en ny fritidsbåt, uansett hvor mange fot og hestekrefter, og hva er da eventuelt forskjellen mellom å kjøre i fra "server" eller "lokal datamaskin med konsoll"?

Er nysskjerrig på å teste ut, hvis det finnes noen gode løsninger som jeg ikke kjenner til.

De løsningene som jeg har sett på nett, for å kjøre AI på server, de baserer seg jo på et prinsipp der serveren fungerer som en slags "proxy", som er koblet videre opp mot et ennet AI system, for eksempel OpenAI via et slags API. (Har ikke testet ut dette, i og med at jeg ikke så det store forbedringspotensialet.)

Kan det være slik at hvis man bygger opp en slik "AI proxy server", at man da beholder opplastede dokumenter, som "private" når det sendes ut forespørsler til ekternt AI system?

Spør av nysskjerrighet, dersom det finnes noen mulighet for å kjøre AI på egen server, på en slik måte at det oppnås vesentlige forbedringer ved å gjøre det. Kostnader og hardwarekrav må de bli de samme, som å kjøre loalt, med mindre at man bruker en slags "proxi løsning" som er "koblet videre" mot en av de store AI leverandørene.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...