Jump to content

Raklelyd fra babord motor i gir på tomgang begge veier. HS63 gir, KAD 44 motor.

wilma

Recommended Posts

Har nylig kjøpt ny bruktbåt med 2 x kad44 og strak aksel, HS63 girkasser. La plutselig merke til at det kommer en liten raklelyd når jeg setter babord motor i gir, og motor går på tomgang. Lyden forsvinner med litt turtall, høres altså best på tomgang. Er det noen med erfaring fra dette som kan antyde hva det kan være? Begge motorene var ute våren 2023 for tilnærmet totaloverhaling, har gått ca 80 timer siden dette.

Ferien starter på fredag, så håper uansett hva dette kan være at det tåler 3 ukers ferietur først.....

Kan høres ut som slitt demperplate. Men merkelig om denne ikke ble byttet under en «tilnærmet totaloverhaling». Kanskje betimelig med et kontrollspørsmål til tidligere eier. 

Om det er demperplata bør det ikke være noe problem å bruke båten i ferien. Men det bør etterses etterhvert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg ja, litt rart hvis disse ikke ble byttet samtidig. Får sjekke med de som gjorde jobben. Går forresten vekk fra tilnærmet overhaling til totaloverhaling. Fant delenummer 877225 renoveringssats x2 blant veldig mange linjer til på kvitteringen, så da er det omttrent bare blokka fra de gamle motorene.

Synes også dette kan høres ut som demperplate og i så fall er er ferietur ingen problem men støtter tanken om en telefon til forrige eier.

Jeg skiftet gir i en Viksund 31 med 74 hk Ford for en mannsalder eller 2 siden (forsikringssak). Demperplaten ble ikke skiftet men giret gikk fra mekanisk Hurth til tilsvarende hydraulisk med bittelitt endret utveksling og da oppstod en veldig tydelig klaprelyd på tomgang. Verkstedet mente det var bortkastet å skifte demperplaten. Er ikke helt sikker siden det er så lenge siden men mener jeg økte tomgangsturtallet med 50 rpm eller noe sånn og lyden ble omtrent borte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hva er timetallet på motorene. Vet du årsaken til at de ble overhalt?

Kom til å tenke på at en løs akselanode også kan gi en lignende lyd. Flere som har blitt lurt av dette tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

1500 før overhaling, 80 timer etter overhaling. Årsaken var at den ene motoren begynte og krangle, den røyk mer og var ikke god. Tidligere eier ble da anbefalt reparasjon/overhaling hvor han like godt overhalte begge motorene. Den andre var det i utgangspunktet ikke noe galt med :smiler:. Jeg vet hvem som har gjort jobben, og med tanke på denne personen/firmaets kunnskap om VP er jeg ikke bekymret. Men kanskje litt rart at demperplatene ikke ble byttet når alt var ute. Hva heter eventuellt disse delene på delelisten?. Har to sider med kvittering etter jobben.:flag_no:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...