Jump to content

Bytte forbruksbank fra bly til litium, hva må gjøres?

Ingar

Recommended Posts

Du stikker fingrene i et vepsebol @Ingar 😂

Dersom skillerelé er av VSR/DVSR-type vil det ikke fønke med Lithium-spenning da den høyere spenningen vil holde det inne. Er det styrt av dynamo el så burde ikke være noe problem. En annen mulig utfordring kan være at sultne Lithiumbatterier gir potensielle utjevningsstrømmer som blir for drøye for releet. Den vil jo begrenses av startbatteriets evne til å avgi strøm med en liten spenningsforskjell, men et styrt relé vil jo ikke kople ut i motsetning til et VSR. Mitt svar på alle de spørsmålene er Argofet. Andre liker DC-DC lader..

Varmgang i dynamo virker det som om det er få som erfarer i realiteten. VP sine dynamoer til D-serie motorer er vel f.eks. godt utprøvd og ser ut til å tåle lading av store Lithiumbanker uten problemer. Bedre å oppgi type så er det gjerne folk som har referanser.

Har kun erfaring med ‘selvbygde’ Lithiumbatterier selv. Fordelen er at en da kan velge kapasitet på BMS og evt sette andre nøkkelparametre, samt pris. Men ferdige Lithium har vel droppet en del i pris siste årene. Kommer vel an på DIY-nivået til den enkelte tenker jeg. 

Fantino skrev 15 minutter siden:

Du stikker fingrene i et vepsebol

Ja, har sett at det er et hett diskusjonstema, men siden jeg ikke har litium selv har jeg ikke fulgt så nøye med.

Fantino skrev 18 minutter siden:

Dersom skillerelé er av VSR/DVSR-type vil det ikke fønke med Lithium-spenning da den høyere spenningen vil holde det inne.

Ok, det er jo en aktuell problemstilling. Skal sjekke hvordan skillet er styrt.
Vet ikke type dynamo, det er ikke VP-motor.

Jeg gjorde dette på seilbåt for tre år siden , fortsatt fornøyd (batterimonitoren har sluttet å virke). Ut med 2x150 Ah bly, inn med 3x100 Ah LiFePo4. Nytt Argofet skillerele, byttet + og - kabel fra dynamo til større tverrsnitt (nå gir dynamo faktisk merkeeffekt). Argofet er beskyttelse nok, jeg har ikke satt inn Ac/ac lader. Nå går banken full på tre timers motorgange, på blybatterier ‘aldri’. Ingen solcelle, ingen baugtrøster. Ny 2000W inverter. Batterimonitor BMV-712 virket suverent frem til i våres, nå viser den bare 50 av Amp inn / ut.

Her er det jo mange sterke meninger om hvordan dette skal løses. Jeg kan bare snakke av egen erfaring. Kastet ut ødelagt 150 Ah blybatteri og erstattet det med 100 Ah lithium (fra Makspower). Lithiumbatteriet har jeg koblet i parallell med 2 ganske friske blybatterier på 120 Ah hver (såvidt jeg husker). Lithiumbatteriet, med sin relativt høye spenning holder blybatteriene friske. Når lithiumbatteriet eventuelt tømmes, vil det igjen fylles opp med strøm fra blybatteriene. Med mitt forbruksmønster og solcellepaneler har jeg enda ikke tømt lithiumbatteriet. Generatoren (Delco Remy 10SI) gir, naturlig nok mye mer enn tidligere. Har sjekket overflatetemperaturen med jevne mellomron. Max 75 gr. C. DC-DC  lader bare tull for meg. Så hvis du ikke har plassmangel (eller vektproblemer) virker det ikke smart å kaste ut friske blybatterier. Jeg er forøvrig ikke medlem av Victron-menigheten.

Eivind

Ingar skrev for 13 timer siden:

Fordi du hadde spenningsstyrt skillerelé?

Hadde blå boks med kjøleribber på. Ble glovarm. 0,7 V tap.

er ikke Argofet bare Victron's merkenavn for et elektronisk (mosfet) skille

Mulig det.

Hvilken beskyttelse tenker du på

Det som folk setter inn ac/ac lader for å beskytte seg mot.

Jeg går på tredje sesongen nå, beste jeg hsr gjort på lenge. Kjøpte batteri igjennom BBS, i Bergen. Fikk en skikkelig forklaring med tegning. Fra dynamo til bly start, derfra via en blutoth sensor, samt ett Victronic rele som skiller batteriene til Litium batteriet. Første tur sjekket jeg ved hjelp av Bluetooth på mobil hva dynamo (Hitachi) leverte, samt gjorde alle settingene ved hjelp av mob.

Temp. målte også alle koblingspunkt på ladesiden ved hjelp temp måler. Eneste jeg måtte bytte var Mppt mellom solcelle og batteri, til en fra Victronic beregnet for Litium.  Den gamle trippet bare ut etter noen dager. Alt har funket fantastisk bra. Ingen spenningsfall, utrolig kapasitet. Årsak til bly før Litium er for å beskytte dynamo. Bly blir en "sjokkdemper" om Litium plutselig stenger.

Jo, det vil gå betydelig strøm mellom batteriene hvis spenningen ikke er nogenlunde lik. Derfor, før sammenkobling, lad blybatteriene maksimalt og la gjerne lader være tilkoblet. Tapp lithiumbatteriet, hvis nødvendig, til spenningen er lik (såvidt jeg husker var det hos meg ca. 13.5 V). Så kobler du batteriene sammen. Da vil det ikke gå mye strøm mellom dem. Jeg har ennu ikke fått tappet lithiumbattet helt ut slik at det vil få tilførsel fra blybatteriene, men jeg vil ikke tro spenningsfallet blir så brått at det vil forårsake problemer. Jeg lever i spenningen på 3. sommeren. Jeg har forøvrig 2 separate batterimonitorer for henholdsvis lithium og bly (fra Aliexpress) slik at det er lett  å se hva som skjer.

Eivind

eivindch skrev 1 time siden:

Derfor, før sammenkobling, lad blybatteriene maksimalt og la gjerne lader være tilkoblet. Tapp lithiumbatteriet, hvis nødvendig, til spenningen er lik 

Du kan ikke tappe Litium til lavere spenning. Er jo et av de mange gode poengene med litium, de holder konstant spenning på 13.2 til de er tom, og stenger seg av. Derfor, hør med en seriøs forhandler som selger litium, og få et koblings skjema på det. 

Bly og litium skal skilles når der ikke er lading. Regner med blybatteriet er start batteri. Meningsløst å koble bly og litium sammen som forbruk.

eivindch skrev 55 minutter siden:

Lurvetass, jeg forstår du ikke leste mitt tidligere innlegg, eller at jeg er så klønete til å forklare meg. Kanskje der er noen andre her som forstår min norsk.

Eivind

Joda, jeg har lest, men forstår ikke logikken med å beholde blybatteriene.

Du beskriver at lithium holder dem toppladet, for at de skal kunne gi tilbake hvis lithium tappes. Men da belaster du lithium både med vanlig forbruk og med å holde bly toppladet. Når du skriver du ikke har brukt så mye av lithium at bly må levere noe blir det vel bortkastet å ha dem? De belaster jo bare lithium litt ekstra?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 6 minutter siden:

Men da belaster du lithium både med vanlig forbruk og med å holde bly toppladet.

Men hvor mye strøm skal det til for å holde et fulladet blybatteri på 13.6Volt?

Jeg har tidligere konstatert at det mange tro, at blybatterier i parallell lader seg ut igjennom hverandre, ikke stemmer.

Nå måler jeg hvor mye ladestrøm det går for å holde blybatteri på 13.6 volt flytespenning. Kommer tilbake med resultatet.

Det finnes en haug med eksempler på båteiere som har byttet fra bly til Lithium forbruk med kun å sette inn ny, Lithium batteripakke uten å røre en eneste skru på øvrig installasjon. Og at det har fungert prikkfritt i flere år etterpå.

Så jeg tror ikke du skal overdrive omfanget av et slikt bytte, selv om mange tar installasjonen helt ut og bytter omtrent hele elektropakken i båten for å få sove trygt om natta.

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Jeg går på tredje sesongen nå, beste jeg hsr gjort på lenge. Kjøpte batteri igjennom BBS, i Bergen. Fikk en skikkelig forklaring med tegning. Fra dynamo til bly start, derfra via en blutoth sensor, samt ett Victronic rele som skiller batteriene til Litium batteriet. Første tur sjekket jeg ved hjelp av Bluetooth på mobil hva dynamo (Hitachi) leverte, samt gjorde alle settingene ved hjelp av mob.

Temp. målte også alle koblingspunkt på ladesiden ved hjelp temp måler. Eneste jeg måtte bytte var Mppt mellom solcelle og batteri, til en fra Victronic beregnet for Litium.  Den gamle trippet bare ut etter noen dager. Alt har funket fantastisk bra. Ingen spenningsfall, utrolig kapasitet. Årsak til bly før Litium er for å beskytte dynamo. Bly blir en "sjokkdemper" om Litium plutselig stenger.

Hvorfor kjører du ikke ladekabel fra dynamo til en Argo Fet og lar den ta seg av splittinga til de ulike batteripakkene som mer normalt er?

Ingar skrev 1 time siden:

Men hvor mye strøm skal det til for å holde et fulladet blybatteri på 13.6Volt?

Jeg har tidligere konstatert at det mange tro, at blybatterier i parallell lader seg ut igjennom hverandre, ikke stemmer.

Nå måler jeg hvor mye ladestrøm det går for å holde blybatteri på 13.6 volt flytespenning. Kommer tilbake med resultatet.

Du trenger ikke måle på 13.6V, da Lithiumbatteriene legger seg ganske fort ned på 13.3-13.2V når en begynner å tappe de. Denne tabellen fant jeg en gang og har sett at den stemmer temmelig bra: 

IMG_4427.jpeg.14e570c057536ca89e3c4b3b409ce2a9.jpeg

Det den også viser er at når en parallellkopler LiFePO4 med bly/syre så vil Lithium tømmes først sånn ca, og så tar bly over. Derav påstanden om at Lithium vil ‘float lade’ bly/syre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...