anders1234 Startet 9.Juli Link til dette innlegget Startet 9.Juli Hei, vi vurderer båt til 1-1.5mill og lurere på hvordan man best kan få bekreftet eierforhold på båten. Hvis båten ikke er registrert i skibsregisteret eller småbåtregisteret-hvordan kan man da sjekke eierforhold? Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Hvilken båttype er det? Tror jeg ville stilt spørsmålet i forumet til @Båtadvokaten. Han pleier å ha gode råd! Er produsenten i drift enda? Kanskje de har opplysninger om første eier? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Code0 Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Har selger forsikring på båten så er vel det en positiv indikasjon, står den i selvangivelsen til selger nok en positiv indikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Trygt: skipsregisteret. Indikasjon: forsikring,småbåtregisteret,Redningsselskapet, registrert VHF, selvangivelse,båtforening og fast kaiplass,selgers ID-papirer. Stemmer selgers oppgitte adresse og telefon med søk på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Er den ikke registrert noe sted tenker jeg det er helt innafor å etterspørre selgers kjøpekontrakt før kjøpet faktisk gjennomføres. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Skal man ikke kunne regne med at: A. Legger fram en legimitasjon som viser at han er den han hevder å være. B. En kopi av en tidligere kontrakt som viste at han kjøpte båten, og hvem han kjøpte den av. Før i tiden så var det vel en problemstiling at båter kunne bli solgt med en påhvilende pant, som kunne følge av ett eller annet påstemplet merke som vite pantet(??!). Vet ikke om det er en aktuell problemstilling nå. https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/4mog9/johs-lunde-konkursen-tok-fritidsbaaten https://www.nrk.no/rogaland/sjokkbrev-fra-bustyre-1.7553674 Er det ikke noe litt merkelig ute å går hvis ikke en båt til en million eller så er registrert? Vil ikke de fleste forsikringsselskapene kreve registrering for å forsikre? Hva med moms problematikk, og muligheten for at båten kommer i fra utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Hadde aldri i verden kjøpt noe som helst over eb mill som ikke har vært forsikret. Da lukter det muffins lang veg! Kan ikke eier fremvise dette, må du ihvertfal få personopplysninger, for å forsikre deg om at det ikke er tatt pant i båten på noen måte! Hvilken båt er det snakk om? Gammel cruiser med mange eiere? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli -morten- skrev 1 time siden: forsikre deg om at det ikke er tatt pant i båten Et av argumentene for skipsregistrering (i NOR) er at det går an å ta pant i båten, gjerne i forbindelse med kjøp. Er dette mulig/vanlig uten registrering i NOR? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli -morten- skrev 1 time siden: Hadde aldri i verden kjøpt noe som helst over eb mill som ikke har vært forsikret. Da lukter det muffins lang veg! Kan ikke eier fremvise dette, må du ihvertfal få personopplysninger, for å forsikre deg om at det ikke er tatt pant i båten på noen måte! Hvilken båt er det snakk om? Gammel cruiser med mange eiere? Bare personopplysninger hjelper vel ikke om båten ikke er registrert noe sted og kanskje ikke engang er selgers båt? La oss anta at en kjeltring rusler ned i båthavna og ser seg ut en flott cabincruiser verdt 2 mill. Tar mange flotte bilder utenfra, knapper opp kalesja og går inn og tar mange fine bilder inne og lager ei flott annonse hvor båten selges for 1 mill. Du sjekker personopplysningene og det er ikke registrert noe båtpant på selger (som ikke eier båten). La oss si man kjøper denne båten for 1 mill og overtar drn og neste uke oppdager eieren at båten er vekk og etterlyser den overalt og den blir funnet hos deg. Da må man sannsynligvis hi fra seg båten tilbake til rettmessig eier. Kjrltri gen som har dilgthar nok passet påå overføre pengene vekk fra kontoen sådan ikke uten videre kan fådem tilbake og så har msn tapt en million. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli I følge Gemini AI, som vi diskuterer i en annen tråd, så er tvangspant som er registrert i Brønnøysund på eierens personnummer en mulighet. En annen mulighet er jo at det dreier seg om en utenlandsk båt, det man har fjernet registreringsnumret. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Tenker det er så enkelt at dersom det blir problematisk å få dokumentert eierforholdet så er det bare å skygge unna. Kanskje til og med varsle finn.no Båten må vel være i NOR for å få tinglyst pant på den trodde jeg da? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Det er to spørsmål her. Det ene er om båten er beheftet med pant. Er ikke båten registrert i Skipsregisteret, er det bare et registrert utleggspant som tenkelig kan "ramme" kjøper. Om slikt pant finnes, er det registrert på eierens personlige blad i Løsøreregisteret. Man må ha eiers fnr. (11 sifre) for å få søkt opp dette. Les denne artikkelen om de to typene pant, og følg linken nederst til en artikkel om et særtilfelle. Det andre spørsmålet, hvis pant er "kvittert ut", er eierforholdet, altså om selgeren også er rette eier. Her er spørsmålet først om vedkommende er "legitimert som eier" og dernest om du som kjøper er i aktsom god tro mht. eierforholdet. "Legitimert" vil selgeren være når han har båten i sin besittelse, noe du lett finner ut av ved at han har nøkler til båten og kan ta deg med på prøvetur. Hvis han har instruksjonsbøker, verkstedshistorikk, kvitteringer og annet, og det ikke er noe som peker i retning av at en annen kan være eier, vil kjøper normalt måtte anses å være i god tro. Skulle det vise seg at selgeren ikke var eier likevel, vil kjøpers rett likevel være beskyttet fra det tidspunkt han selv får besittelsen av båten. Det finner da sted et godtroerverv ihht. reglene i godtroervervsloven. Den eneste omstendighet et godtroerverv ikke slår gjennom overfor, er tyveri. Det vil normalt ikke foreligge hvor selgeren har nøkler til båten, med mindre han har stjålet disse også. Har eieren gitt ham nøkler, vil det foreligge et underslag, som ikke slår gjennom overfor et godtroerverv. Mht. den aktsomme gode tro er det selvsagt bedre jo mer dokumentasjon man etterspør og får, så som forrige kontrakt, forsikringspapirer osv. En annen sak er at det vel er de færreste selgere som legger frem sin egen kjøpekontrakt helt uten videre. Min erfaring er at de fleste vegrer seg mot det, men det statistisk utvaslget mitt er naturligvis skjevt så den reelle virkelighet kan tenkelig være en annen. Husk at hvis du er medlem i KNBF direkte eller via en båtforening, får du opp til en times gratis fullverdig bistand fra Båtadvokaten om spørsmål som dette. For klarhetens skyld: Båtadvokaten er Skipper Worses alter ego, eller omvendt. Det pleide å stå under avataren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.