Jump to content

Mistet lading på Sabb F6.363 TIGR


MY Oleanna

Recommended Posts

Hei.

Plutselig har ladingen forsvunnet.

Reimen er ok. Har sjekket at ingen kabler er løse. Kan dynamoen bare ryke sånn helt uten videre? (Regner med at den er orginal fra 1973 som resten av motoren. Timeteller viser 2158t v/2000 RPM.

Skjønner ikke helt hvordan det elektriske rundt dynamoen er koblet opp. Virker som om det går via et eksternt rele. Har et amperemeter med E30-0-L30 det slår helt ut på E30 når jeg starter motoren, og tidligere brukte det å stå på omtrent L30 når motoren gikk. Nå står den bare på 0 under gange, og batterispenningen synker underveis.

Er på ferie og går fra havn til havn med landstrøm, så får jo ladet tilstrekkelig i havn om etappene ikke blir for lange, men skulle jo helst fått det i orden med lading fra motoren...

Link to post

Hadde selv et slikt ampermeter i gamlemåten og det sto på 0 når motor og tenning var av, når motor gikk gikk det svakt mot L, og svakt mot E når motorstoppet, men fremdeles hadde litt forbruk på.

Det som er interessant her er om du har eldre likestrømsdynamo eller nyere vekselstrømsdynao. Så et bilde av dynamo hadde vært topp, og gjerne denne boksen eller releet du omtaler også. Feilsøking blir enklere når vi vet det.

Link to post

Et bildesøk antyder at dette kan være en Lucas ACR-dynamo. Etter det jeg forstår er dette en vekselstrømsdynamo som erstatter den opprinnelige likestrømsdynamoen. I så fall er dingsen bak på dynamoen kontakt for tilkoblinger av ledningene @hegra

 

https://www.ratsport.com/lucas-acr-type-high-output-replacement-alternator-c2x9667761

 

@MY Oleanna Releet på siste bildet du postet antar jeg er et ladeskille. Har du et startbatteri og et seperat forbruksbatteri?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 23 minutter siden:

Et bildesøk antyder at dette kan være en Lucas ACR-dynamo. Etter det jeg forstår er dette en vekselstrømsdynamo som erstatter den opprinnelige likestrømsdynamoen. I så fall er dingsen bak på dynamoen kontakt for tilkoblinger av ledningene @hegra

 

https://www.ratsport.com/lucas-acr-type-high-output-replacement-alternator-c2x9667761

 

@MY Oleanna Releet på siste bildet du postet antar jeg er et ladeskille. Har du et startbatteri og et seperat forbruksbatteri?

Alt dette stemmer ganske sikkert og dynamo er nok nyere enn motor siden den ikke har motormaling.

Var jo en som etterlyste ladelys. Kan vel være så enkelt at det må du ha for at lading skal starte selv om den har ladet uten ei stund. Er du helt sikker på at den ikke er på instrumentbordet ? Ladelampen aktiverer dynamoen slik ladingen starter via den vesle strømmen som går gjennom ladelysets glødetråd.

Kan vel også være ampermeter som feiler, for dette er normalt koblet slik at lading må gjennom det. Se om det er brent på baksiden. Du kan vel faktisk koble det bort også og bare koble de to ledningene sammen om det er ampermeter som stopper ladingen.

Link to post
MY Oleanna skrev 1 time siden:

 Den ene er merket med fra dynamo. Den andre til skillerele.

Da må det nesten være totalt fem kabler på det skillereleet hvor den fra ampermeter er koblet sammen med den som går til startbatteri. Kan gått være det er slik. Du kan telle hvor mange ledninger det er på releet. Selv om skillereleet ikke skulle virke så skulle du fått lading til ett av batteriene så tror ikke feilen er releet.

 

Ellers kan du jo bare koble de to kablene bak på ampermeter sammen og se om det starter ladingen for det kan hende ampermeter er synderen. Husk å slå av strømmen mens du skrur. Men det er jo merkelig du ikke har ladelys noe sted. Da må det nesten være en motstand i stedet eller i tillegg. Har du forresten noe og måle med? 

 

Link to post
hegra skrev for 11 timer siden:

Har du forresten noe og måle med? 


Godt spørsmål, vi kommer neppe noe videre her uten konkrete måleresultater. 
 

@MY Oleanna Har du mulighet til å måle spenning over batteripolene på henholdsvis startbatteri og forbruksbatteri før motoren startes. Og gjenta etter at motoren er startet og så rapportere tilbake måleresultatene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Den svarte er vel oljetrykksgiver?

 

Den med delvis avflasset grønnmaling som har kobling mot rød ledning til dynamo kan godt være en motstand som erstatter ladelampen. Koble fra og mål motstanden i denne så kan vi få dette bekreftet/avkreftet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
MY Oleanna skrev for 5 timer siden:

Hurra 🤓

Jeg fant en pitte liten lyspære med dårlig kontakt (irr på sokkelen) inne i et skap. Pusset den ren og vipps så lyser den når motoren går, og ladingen funker.

Flott det ordnet seg. Kan det være ladelyset du fant? Merkelig og plassere det i et skap, og det skulle jo da ha slukket når motor startet, men uansett, bra det funker. :smiler:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...