MY Oleanna Startet Onsdag 22:11 Link til dette innlegget Startet Onsdag 22:11 Hei. Plutselig har ladingen forsvunnet. Reimen er ok. Har sjekket at ingen kabler er løse. Kan dynamoen bare ryke sånn helt uten videre? (Regner med at den er orginal fra 1973 som resten av motoren. Timeteller viser 2158t v/2000 RPM. Skjønner ikke helt hvordan det elektriske rundt dynamoen er koblet opp. Virker som om det går via et eksternt rele. Har et amperemeter med E30-0-L30 det slår helt ut på E30 når jeg starter motoren, og tidligere brukte det å stå på omtrent L30 når motoren gikk. Nå står den bare på 0 under gange, og batterispenningen synker underveis. Er på ferie og går fra havn til havn med landstrøm, så får jo ladet tilstrekkelig i havn om etappene ikke blir for lange, men skulle jo helst fått det i orden med lading fra motoren... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Torsdag 07:18 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:18 Lyser ladelampe før start med tenning på? Etter start? Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Torsdag 08:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:38 Har ikke noe ladelampe 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 09:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:27 Jo da må du ha,bilde av instrumenter ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 09:57 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:57 Fra ‘73, ekstern regulator og ingen ladelampe. Likestrømsdynamo? Bilde av dynamo og regulator kan være nyttig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart Torsdag 10:18 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:18 Tenkte det samme som Brigg. Særlig siden det er ampermeter som var mye brukt på den tiden og dette bare måler maks 30 amp. De første vekselstrømsdynamoene hadde ofte ikke regulator innebygd heller, så det kan være ekstern regulator også. Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Torsdag 12:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:43 Her er bilde av amperemeter under gange. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Torsdag 16:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:38 Hadde selv et slikt ampermeter i gamlemåten og det sto på 0 når motor og tenning var av, når motor gikk gikk det svakt mot L, og svakt mot E når motorstoppet, men fremdeles hadde litt forbruk på. Det som er interessant her er om du har eldre likestrømsdynamo eller nyere vekselstrømsdynao. Så et bilde av dynamo hadde vært topp, og gjerne denne boksen eller releet du omtaler også. Feilsøking blir enklere når vi vet det. Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Torsdag 18:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:46 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 18:55 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:55 Kan du ta eit bilde av den dingsen bak dynamoen?ser ut til å vera ein gammeldags Lukas dynamo Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Torsdag 19:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:13 Mener du den lille klokka som står fast i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 19:15 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:15 Et bildesøk antyder at dette kan være en Lucas ACR-dynamo. Etter det jeg forstår er dette en vekselstrømsdynamo som erstatter den opprinnelige likestrømsdynamoen. I så fall er dingsen bak på dynamoen kontakt for tilkoblinger av ledningene @hegra https://www.ratsport.com/lucas-acr-type-high-output-replacement-alternator-c2x9667761 @MY Oleanna Releet på siste bildet du postet antar jeg er et ladeskille. Har du et startbatteri og et seperat forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 19:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:47 Ja klokka eller ka da er ser ut for at da går ein kabel fra dynamo til denne,synest å huska at da var 2 pluss ledere og ein leder til ladelys Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Torsdag 19:52 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:52 Brigg skrev 23 minutter siden: Et bildesøk antyder at dette kan være en Lucas ACR-dynamo. Etter det jeg forstår er dette en vekselstrømsdynamo som erstatter den opprinnelige likestrømsdynamoen. I så fall er dingsen bak på dynamoen kontakt for tilkoblinger av ledningene @hegra https://www.ratsport.com/lucas-acr-type-high-output-replacement-alternator-c2x9667761 @MY Oleanna Releet på siste bildet du postet antar jeg er et ladeskille. Har du et startbatteri og et seperat forbruksbatteri? Alt dette stemmer ganske sikkert og dynamo er nok nyere enn motor siden den ikke har motormaling. Var jo en som etterlyste ladelys. Kan vel være så enkelt at det må du ha for at lading skal starte selv om den har ladet uten ei stund. Er du helt sikker på at den ikke er på instrumentbordet ? Ladelampen aktiverer dynamoen slik ladingen starter via den vesle strømmen som går gjennom ladelysets glødetråd. Kan vel også være ampermeter som feiler, for dette er normalt koblet slik at lading må gjennom det. Se om det er brent på baksiden. Du kan vel faktisk koble det bort også og bare koble de to ledningene sammen om det er ampermeter som stopper ladingen. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 20:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:00 Er eit lite men med desse stikk koplingane på dynamoen, dra av koplingen som er under bøylen og sjå om da er irr og dårleg kontakt der,husk å låse med bøyelen når du monterer,kablane til/fra amperemeteret er berre ei lang sløyfe som reduserer effekten på ladinga. Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Torsdag 20:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:46 De to ledningene som er koblet inn bak på amperemeter ser fine ut. Den ene er merket med fra dynamo. Den andre til skillerele. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Torsdag 22:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:11 MY Oleanna skrev 1 time siden: Den ene er merket med fra dynamo. Den andre til skillerele. Da må det nesten være totalt fem kabler på det skillereleet hvor den fra ampermeter er koblet sammen med den som går til startbatteri. Kan gått være det er slik. Du kan telle hvor mange ledninger det er på releet. Selv om skillereleet ikke skulle virke så skulle du fått lading til ett av batteriene så tror ikke feilen er releet. Ellers kan du jo bare koble de to kablene bak på ampermeter sammen og se om det starter ladingen for det kan hende ampermeter er synderen. Husk å slå av strømmen mens du skrur. Men det er jo merkelig du ikke har ladelys noe sted. Da må det nesten være en motstand i stedet eller i tillegg. Har du forresten noe og måle med? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 09:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:51 hegra skrev for 11 timer siden: Har du forresten noe og måle med? Godt spørsmål, vi kommer neppe noe videre her uten konkrete måleresultater. @MY Oleanna Har du mulighet til å måle spenning over batteripolene på henholdsvis startbatteri og forbruksbatteri før motoren startes. Og gjenta etter at motoren er startet og så rapportere tilbake måleresultatene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MY Oleanna Svart Fredag 10:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:25 Har multimeter om bord, ja. Har kommet fram til følgende koblingsskjema. Sitér dette innlegget Link to post
MY Oleanna Svart Fredag 10:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:27 Her er forresten bilde av den "klokka" som står på motoren. Vet ikke om det er den som er den omtalte motstanden/ladelampen? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Fredag 10:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:33 Er den skrudd fast i blokka?går ein leder fra denne til ein Kondensator?trur du må skaffe eit el skjema,har aldrig sett dette på desse motorane før.muligens noko som har vore til ein tidligare likestrøm dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 10:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:40 Den svarte er vel oljetrykksgiver? Den med delvis avflasset grønnmaling som har kobling mot rød ledning til dynamo kan godt være en motstand som erstatter ladelampen. Koble fra og mål motstanden i denne så kan vi få dette bekreftet/avkreftet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MY Oleanna Svart Fredag 10:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:51 Hurra 🤓 Jeg fant en pitte liten lyspære med dårlig kontakt (irr på sokkelen) inne i et skap. Pusset den ren og vipps så lyser den når motoren går, og ladingen funker. Tusen takk for all veiledning underveis. Har lært en hel MASSE! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Fredag 16:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:55 MY Oleanna skrev for 5 timer siden: Hurra 🤓 Jeg fant en pitte liten lyspære med dårlig kontakt (irr på sokkelen) inne i et skap. Pusset den ren og vipps så lyser den når motoren går, og ladingen funker. Flott det ordnet seg. Kan det være ladelyset du fant? Merkelig og plassere det i et skap, og det skulle jo da ha slukket når motor startet, men uansett, bra det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.