Sjølsøkk Startet Torsdag 16:36 Link til dette innlegget Startet Torsdag 16:36 Hei! Er det gjennomførbart å bytte gasskabel fra Yamaha 703 kontrollboks til motor mens båten er på vannet? Båt står på fast plass i Marina, ikke på svai. Er selv på ferie men noen lånte båten og de forteller at kabel er løsnet fra motor. Regner med det er greiest å bytte hele kabelen med feste inn på motoren. Skal prøve å få tak i en skrukyndig kompis til å hjelpe meg mens jeg er borte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Torsdag 16:55 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:55 Vanskelighetsgrad kommer litt an på båt og om kabler ligger trangt og kronglete til. Vanligvis grei skuring om man ikke har 15 tommeltotter. Må påregnes litt justering av wireender Du får sende din utskremte medarbeider nedi båten for en titt - kan også være at kabelstrømpen på noe vis har hoppet ut av innfestingen på motor. (den lille braketten merket 1 på tegning) viser det seg at kabel har røket, så ville jeg fått byttet gearkabel i samme slengen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjølsøkk Svart Torsdag 17:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:07 Takk Ivar, gear byttet jeg i 2023. Ligger ganske lett tilgjengelig hele kabel strekket, gjennomføring og motor. Sender han utklipp over, så krysser jeg fingrene 🤞🫶 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Torsdag 17:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:13 blir jo så å si samme jobben som å bytte gearwiren , så da tenker jeg dette er relativt fort gjort Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart Torsdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:51 Løsne controller boks, løsne wire fra controller, teip sammen ny og gammel. Trekk gammel wire ut bak. Monter riktigst dings på wire framme med 3 gjenger synlig. Monter sammen framme. Gjør all justering bak, ca 3-4 mm slakk før gassarmen beveger seg. Husk skive og ny rustfri splitt pinne. Brakett nr 1 skaper skuffende ofte problemer, wire hopper ut av sporet... jeg drar teip rundt øvre og undre wire inntil braketten, slik at de presses sammen og da ligger dypere i sporene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart Fredag 07:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:38 Ser ut som den er brutt, så da er det bare å bytte hele greia. Takk for god input @dieselfan og @ivar. Ba de bare ta igjen kalesjen og la den stå å tenke over livet litt til jeg kommer hjem fra ferie. Mye små reparasjoner jevnt og trutt, livet med aldrende båt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Fredag 10:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:13 jøss, ikke sett den varianten før - knekt i gjengepartiet..? Slikt er vel å anse som slite/forbruksdeler, pga miljøet det står i Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart Fredag 22:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:16 ivar skrev for 12 timer siden: jøss, ikke sett den varianten før - knekt i gjengepartiet..? den var ny for meg også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.