Jump to content

"Ny" gjestehavn i Oslo - Revierhavnens Baatforening

Båtshaken

Recommended Posts

Tenkte bare å nevne at Norges eldste båtforening har i år lansert muligheten til å booke gjesteplass for båter opp til 45 fot. Virker som at det er ganske populært allerede med kort vei inn til byen og egen kro på området. Nå er det vanskelig for meg å være objektiv da jeg er medlem selv, men synes at det er en veldig koselig plass og litt annerledes enn mye annet i indre Oslofjord. 

Er nok heller du som har blitt lurt hvis du tror at det er en "ny app". Mooringo brukes allerede av mange havner i flere land av det jeg kan se.

Men det mest positive med dette, er jo at man slipper besøk i havna av gretne gamle klagete gubber slik som deg, så det er jo win win! Veldig glad for at foreningen har valgt denne løsningen.

Okkaby skrev 18 minutter siden:

Hadde de brukt samme app landet rundt å ikke x antall forskjellige apper. Så er hvilken samme faen for meg. 

Men Go Marina er jo Mye mer brukt enn denne Mooring. 

I utgangspunktet er jeg egentlig enig med deg, ville vært mye enklere med en universalapp.

En opptelling på mobilen viser fem forskjellige betalingsapper, og i tillegg har vi jo både Dockspot og Havneweb - som ikke har apper. Og i Sverige er det jo også flere ulike løsninger, både Strömstad og Koster er bare noen av havnene som har egne systemer på nett. Sukk.

Har brukt Mooringo med hell noen år, og har gode erfaringer med den.

Det blir også litt galt å sammenligne den med Go Marina. Mitt inntrykk er at sistnevnte er mer i bruk hos profesjonelle aktører som gjestehavner og marinaer, mens Mooringo er mer brukt av vanlige båthavner/båtforeninger som har gjesteplasser tilgjengelige, og som ikke er profesjonelle aktører.

Båtshaken skrev for 21 timer siden:

Tenkte bare å nevne at Norges eldste båtforening har i år lansert muligheten til å booke gjesteplass for båter opp til 45 fot. Virker som at det er ganske populært allerede med kort vei inn til byen og egen kro på området. Nå er det vanskelig for meg å være objektiv da jeg er medlem selv, men synes at det er en veldig koselig plass og litt annerledes enn mye annet i indre Oslofjord. 

Den må jeg prøve til høsten. Hvor lenge varer sesongen  og går det an å gå ut av området? Det er vel låst port der?

9 hours ago, Code0 said:

Hvilken app er det du ville ønsket deg at denne gjestehavna skulle benytte?

Jeg synes det er veldig viktig å ha noe som kan fungere fra en allminnelig nettside.  Da slipper man å installere noe, og det fungerer godt også om man bruker PC, eller av en eller annen grunn ikke vil være kunde hos hverken Apple eller Google.

Det burde også være mulig å betale uten å registrere noe brukerprofil eller logge inn.

Også bør det være mulig å betale uten digitale løsninger i det hele tatt.  Jeg synes fortsatt løsningen med konvolutt med havnepenger er fin :-)  (bortsett fra dersom man som kunde må regne på 1.45 EUR pr meter båtlengde pluss 3.52 EUR turistskatt pr hode ombord i båten, toalettavgift, strømavgift og whatnot) :-)

Vipps og Swish benyttes jo også av enkelte.  Det er jo relativt enkelt, men da utelukker man alle som ikke vil eller ikke kan være kunder hos Vipps eller Swish.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

NilsPils skrev 50 minutter siden:

Samme her . . .

Booking av plass krever for mye planlegging av båtturen og stress for å holde programmet. 

Da blir det heller mye uthavn . . .

Nå booker jeg ikke plass på forhånd så ofte, så jeg bruker appene hovedsakelig til å betale for meg.

Noen apper (ikke alle) viser også hvilke plasser som er opptatte og belegg i havna. Det synes jeg er nyttig!

Tror jeg totalt sett ikke har forhåndsbooket mer enn max 15-20 ganger, og jeg har i skrivende stund

746 overnattinger i båten…

I de nesten 40 årene jeg har hatt båt har jeg brukt forhåndsbestilling 3 ganger. Vi ligger 99% i gjestehavner. Dockspot er noe svineri. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pequod skrev On 12.7.2025 at 11.07:

...

Har brukt Mooringo med hell noen år, og har gode erfaringer med den.

Det blir også litt galt å sammenligne den med Go Marina. Mitt inntrykk er at sistnevnte er mer i bruk hos profesjonelle aktører som gjestehavner og marinaer, mens Mooringo er mer brukt av vanlige båthavner/båtforeninger som har gjesteplasser tilgjengelige, og som ikke er profesjonelle aktører.

Der traff du spikeren på hodet. Vår båtforening er drevet på dugnad og frivillighet og er noe helt annet enn en profesjonell aktør (tror at det er vel under 1% av årsbudsjettet som kommer fra gjestehavn). Å ha en ekstern part som drifter en slik type løsning er det eneste virkelig gode løsningen vi har sett, selv om det tydeligvis er flere surmaga sjøulker som ikke synes noe om det, da tenker jeg at det er veldig greit å slippe deres besøk hvis man uansett har en slik tone... Tidligere måtte man prøve å få tak i nattevakten som måtte finne frem et papir på vaktrommet for å se om det potensielt var noe ledig plass, samt et salig styr med betaling fra ikke-norske båter/ikke-vipps +utlån av nøkler osv. Hos oss er det sånn at de som er på ferie/borte fra plassen sin kan sette den ledig og det som kommer inn av penger går inn til fellesskapet, så det er ikke meningen at enkeltpersoner skal spekulere i å tjene penger på å leie ut plassen sin. Å ha denne løsningen virker for både foreningen og gjester å være svært mye bedre enn alternativene, men ingen er perfekt. 

Tore B skrev On 12.7.2025 at 16.49:

Den må jeg prøve til høsten. Hvor lenge varer sesongen  og går det an å gå ut av området? Det er vel låst port der?

Sesongen hos oss varer vel til midten av oktober, men antall plasser er avhengig av at noen har satt plassen sin ledig da vi ikke er noe "proff" marina. Du har helt rett i at det er en låst port. Med Mooringo så får du tilsendt en kode på SMS på ankomstdagen som låser opp en nøkkelboks hvor du får en lånebrikke som fungerer til både kroa og inn til selve øya, samt toaletter.

Sjøstein skrev for 6 timer siden:

Veldig positivt med flere gjesteplasser på Osloøyene! Jeg liker meg godt på Gressholmen, men topp med alternativer. Skal prøves, selv om det bare er 20 min. fra hjemmehavn.

Jeg synes personlig at det er veldig hyggelig med besøk i havna og jeg har sett flere som har kommet tilbake allerede, så du er hjertelig velkommen!

6 hours ago, Båtshaken said:

idligere måtte man prøve å få tak i nattevakten som måtte finne frem et papir på vaktrommet for å se om det potensielt var noe ledig plass, samt et salig styr med betaling fra ikke-norske båter/ikke-vipps +utlån av nøkler osv. Hos oss er det sånn at de som er på ferie/borte fra plassen sin kan sette den ledig ...  kode på SMS (...) nøkkelboks (...) til både kroa og inn til selve øya, samt toaletter.

Da er det mer forståelig at en slik løsning gir verdi.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Båtshaken skrev for 8 timer siden:

Der traff du spikeren på hodet. Vår båtforening er drevet på dugnad og frivillighet og er noe helt annet enn en profesjonell aktør (tror at det er vel under 1% av årsbudsjettet som kommer fra gjestehavn). Å ha en ekstern part som drifter en slik type løsning er det eneste virkelig gode løsningen vi har sett, selv om det tydeligvis er flere surmaga sjøulker som ikke synes noe om det, da tenker jeg at det er veldig greit å slippe deres besøk hvis man uansett har en slik tone... Tidligere måtte man prøve å få tak i nattevakten som måtte finne frem et papir på vaktrommet for å se om det potensielt var noe ledig plass, samt et salig styr med betaling fra ikke-norske båter/ikke-vipps +utlån av nøkler osv. Hos oss er det sånn at de som er på ferie/borte fra plassen sin kan sette den ledig og det som kommer inn av penger går inn til fellesskapet, så det er ikke meningen at enkeltpersoner skal spekulere i å tjene penger på å leie ut plassen sin. Å ha denne løsningen virker for både foreningen og gjester å være svært mye bedre enn alternativene, men ingen er perfekt. 

Hadde mine første overnattinger i gjestehavn nettopp, og valget falt på Son med bruk av Dockspot. Fungerte veldig godt. Ikke minst ved at man slipper å forholde seg til betjening i det hele tatt, men løser alt på nett/app

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...