Lars H. Svart Onsdag 16:01 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:01 Slike faste plasser med rødt eller grønt skilt, hvordan fungerer det? Om jeg legger meg på grønn plass, hvor lenge har jeg den plassen? Kan eieren komme inn neste morgen og jage meg vekk? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart Onsdag 16:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:40 Det funker slik at fast båt forteller havnemyndighet når plassen blir fristilt og når fast båt returnerer til sin faste plass. Dette administreres av havnemydigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Onsdag 17:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:08 Greit, men hvordan får jeg som besøkende vite det, jeg ser jo bare en grønn lapp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart Onsdag 17:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:17 Det får du ikke, før ev. en havnetype kommer å forteller deg noe. Nå ligger jeg bekymringsløst på grønn plass i Brønnerup. Mulig det kommer en og forteller meg at plassen blir rød om en uke. Son Havn vet at min NB68 er ledig frem til 15. august. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Onsdag 17:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:36 Slik jeg forstår det, så er dette litt av poenget med å bruke en app. Informasjonen ligger inne i "data'n", og gjestebruker kan få litt mer informasjon enn bare "grønt" eller "rødt" gjennom å bruke app'en . Nå vil jeg innvende at dette ikke burde behøve å være pakket inn i en app ... det burde fungere like bra fra en webside. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Båtshaken Svart Onsdag 17:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:54 Har sjekket litt her og vilkårene hos oss/via Mooringo er at man kan booke plassen når man vil, inkludert samme dag. Det er også gratis avbestilling frem til 24 timer før ankomst. Har man booket plassen så er den din om du dukker opp eller ikke. Slik jeg har forstått det så har man da plassen fra 15:00 og til 12:00 dagen etter. Dette er vel for å ha litt overlapp i tilfelle noen er trege med å dra, eller at noen kanskje kommer litt før tiden. Hos oss er det fri bruk av strøm. I Mooringo så registrerer man som gjest hvor stor båt man har og man vil da KUN se de plassene som er store nok til akkurat sin egen båt. Dette er for å være sikker på at man ikke booker en feil bås hvor man ikke får plass til båten. Havnesjefen hos oss har gått gjennom alle plassene og lagt til ekstra bredde for å ta høyde for fendere i tillegg til lysåpning i båsen. De plassene du da ser som gjest er da grønne inntil noen har faktisk booket den plassen, da blir de røde i Mooringo og kan ikke bookes av andre. Man er derfor sikker på å komme til en ledig plass som passer til akkurat sin båt. Før ankomst får en tilsendt en kode for å kunne hente ut nøkkelbrikke (som må leveres tilbake ved avreise). De medlemmene som setter sin plass ledig vil etter x antall netter med ledig plass (trenger ikke å være faktisk leid ut, holder at den er satt ledig) vil man kunne besøke en annen Mooringo-havn gratis. Dette gir oss som medlemmer i foreningen insentiv til å "gidde" å sette plassen ledig, men da risikerer jo foreningen at man må leie ut noen gratisplasser gjennom sesongen. Denne løsningen fungerer veldig godt for å få faktisk kunne tilby ledige plasser da vi ikke har noe dedikert havnekontor som har mulighet til å følge opp alle plassene. Som forening med svært lange tradisjoner innen frivillighet og dugnadsarbeid (vi er faktisk Norges eldste båtforening) så antar jeg at vi verken ønsker, eller har mulighet, til å la medlemmene spekulere i å leie ut plassen for egen vinning, men å kunne få en gratis natt innimellom er en god "middelvei". Skjønner jo mange av argumentene som blir presentert her i tråden, men slik vi "driver" så er det nok ingen andre alternativer som er bedre for verken oss eller gjester (av det jeg har sett). Vil også tro at for de som ikke ønsker å bruke en app så er det sikkert mulig å sende en mail til styret i foreningen og høre om det er noen ledige plasser. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Onsdag 18:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:41 Ok, så man kan altså bare "booke" plass for ett døgn av gangen? At man har mulighet til å benytte seg av andre ledige plasser i andre båtforeninger som er med på samme ordning er jo et stort pluss, men dersom man får ett gjestedøgn gratis etter å ha satt sin plass til disposisjon i én uke så synes jeg det er noe som skurrer :-) Dersom alternativet ville være å ikke leie ut ledige plasser, så for all del ... mooringo høres ut som et greit alternativ, det løser reelle problemer, og dette er tross alt bare et "ekstra" tilbud. Jeg synes derimot det blir helt galt dersom man kommer til en populært sted med én (offisiell) gjestehavn og det ikke er mulig å benytte seg av tilbudet uten å først ... 1) kjøpe seg en android-telefon, 2) registrere personalia hos Google, 3) logge seg inn i "Google Play Store" for å kunne laste ned og installere app'en, 4) installere en app, 5) registrere brukerkonto og legge inn masse opplysninger i app'en, 6) legge inn kredittkortopplysninger i app'en, 7) gå igjennom 3D-secure-mølla for å bekrefte kredittkortet, ... etc Man kan alltids argumentere for at dette er lettvint for 98.5% av båtfolket, og at de resterende 1.5%'ene er sure grinebittere som man uansett ikke vil ha som kunder, men ... jeg synes det er noe respektløst. Det blir litt som å la vær å gjøre tilretteleggelser for handicap-kunder eller unnlate å ha allergiinformasjon i menyen på en resturant, fordi "handicappede og allergikere er tross alt en ganske marginal kundegruppe, vi går fint i pluss selv om vi ikke bryr oss om disse". Tenk at for noen dekader siden så var det regnet som ulønnsomt å ha røykeforbud innendørs på resturanter, de som foretrakk røykefrie resturanter var tross alt en marginal kundegruppe ... det måtte en lovendring til for å få tatt hensyn til denne gruppa (og offisielt er vel loven for å tilrettelegge for et bedre arbeidsmiljø for de ansatte, ikke for å tilrettelegge for denne "marginale" kundegruppen) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Båtshaken Svart Onsdag 19:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:21 Man kan booke så mange netter man vil og har da plassen tilgjengelig alle dager sammenhengende, men det fordrer altså at et medlem har satt plassen sin ledig i perioden man ønsker å booke. Hvis et medlem har satt plassen ledig for kun én natt så får man ikke booke lengre på den plassen for å være sikker på at man faktisk får den plassen. I appen så plotter man inn ankomst og avreise og vil da få opp et kart som viser eksakt hvilke plasser som er ledige for det tidsrommet slik at man som gjest kan da velge akkurat hvor man vil ligge. Hvor mange døgn man må sette plassen ledig for at man får gratis døgn er jeg ikke sikker på, men det er nok garantert mer enn en uke. Som sagt så er det sikkert mulig å sende mail til styret på forhånd og be om gjesteplass og overføre via bank, men da vi ikke har noe bemannet havnekontor eller annen form for resepsjon så er vi avhengig av at folk kan være litt selvhjulpne, noe Mooringo da fasiliteter utmerket. Det med sure grinebitere er min personlige mening og ikke noe jeg tenkte særlig over før jeg leste noen av svarene her i tråden og tenkte "win-win". At mine meninger oppleves som respektløse overfor "marginaliserte grupper" lever jeg svært godt med. Å strekke det så langt som å sammenligne folk som ikke gidder å en smarttelefon med personer som har faktiske fysiske utfordringer, vel, det sementerer bare enda mer tanken om at jeg vil helst slippe å få slike folk som en (midlertidig) nabo. Men hey, jeg har tatt feil om folk før jeg, så hvis man mot formodning ender opp med å besøke oss, så ta gjerne kontakt for å slå av en prat, lover å stille med et åpent sinn (og byr gjerne på en ankerdram), hadde vært veldig fint å bli motbevist! Det med registrering av opplysninger er noe som for oss som forening gjør det tryggere å tillate gjestebesøk av folk vi ikke kjenner, da vi får opp navn, mobil og epost (samt forhåndsbetaling). Hvis noen viser seg å være bråkmakere så kan man da også enklere blokkere den båten/personen fra å booke plass igjen. Vi har alltid to nattevakter som passer på og som kan melde fra om noen gjester oppfører seg dårlig, men har ikke hørt noe om slike hendelser hittil. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:30 11 hours ago, Båtshaken said: Man kan booke så mange netter man vil og har da plassen tilgjengelig alle dager sammenhengende, men det fordrer altså at et medlem har satt plassen sin ledig i perioden man ønsker å booke. Hvis et medlem har satt plassen ledig for kun én natt så får man ikke booke lengre på den plassen for å være sikker på at man faktisk får den plassen. I appen så plotter man inn ankomst og avreise og vil da få opp et kart som viser eksakt hvilke plasser som er ledige for det tidsrommet slik at man som gjest kan da velge akkurat hvor man vil ligge. Flott, det virker gjennomtenkt. Gjestebruker får opp det som trengs av informasjon, men ikke mer enn dét. Dette besvarer vel også spørsmålene til @Lars H. over, "grønt" i app'en betyr at plassen er ledig så lenge som man trenger den - dersom man har plottet inn riktig informasjon. Det er jo allikevel et problem jeg ofte får når jeg kommer til et sted og havneverten forlanger å vite hvor lenge jeg har tenkt til å bli liggende - det avhenger jo litt av bl.a. værmelding, dagsfølelse, hvor godt jeg trives på et sted, etc. Jeg har møtt flere folk som av ulike grunner ikke har smarttelefon, og jeg kan garantere for at de aller fleste har vært veldig hyggelige folk! :-) Min telefon sluttet å fungere for to dager siden, sikt kan jo tære litt på humøret, men jeg oppfatter allikevel ikke megselv som en større grinebitter i dag enn for tre dager siden :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden On 7/16/2025 at 4:48 PM, Lucky Strike said: Har havnen egentlig bruk for min hjemmeadresse? ( Jeg skriver den som Ikkedinsakgate 1). Jeg hadde en bisarr opplevelse her i Bulgaria da båten var oppe på land. Normalt er ting veldig enkelt her, kontanter bytter eier, transaksjon fullført. Enkelte ganger er det kvittering, ofte skrevet ut av en maskin. I den havna i Varna hvor jeg har hatt båten i måneder i strekk er det litt mer tungrodd, der er det kvitteringsblokk hvor ting skal fylles ut manuelt, regning på kalkulator ned til centiløver, kontanter skifter eier, fylle ut noen detaljer som båtnavn etc på kvitteringen, signatur, vekslepenger, og transaksjonen utført. Da båten skulle opp på land, så var det imidlertid ikke måte på opplegg ... jeg måtte finne et kontor noen kilometer unna havna, de ville ha kopi av alt av dokumenter, hun brukte en time på å taste ting inn på dataoen og fylle ut en kontrakt og gode greier ... jeg måtte signere kontrakten, men fikk ikke noe kopi selv, nei ... dette måtte nå sendes inn til regnskapsavdelingen som skulle godkjenne det og whatnot. Jeg fikk forklart at det var så tungrodd fordi dette var et seriøst firma som fulgte alt av relevante ISO-standarder (båthavna og områdene de eier ser ut som et totalt kaos, søppel flyter, ingen miljøreguleringer i det hele tatt, det er vel ISO-standarder for slikt også ...) Greia er vel kanskje slik at for å ha et opplegg hvor det er mulig å revidere regnskap og i det minste kunne fremstå som at man ikke driver med hvitvasking, korrupsjon, underslag, skattesnusk, etc, så er det nødvendig å kunne ha dokumentasjon på at betalinger ikke har gått rett ned i lomma på den som mottok betalingen, samt at betalende kunde er identifisert - og da er adressen en del av grunnlaget for å identifisere kunden. Så skal man opptre som seriøst selskap med alt av ISO-sertifiseringer på plass, så må man faktisk ha en kotnrakt med hver eneste kunde, og identifisere kunden med fullt navn og full adresse. Jeg vet ikke, kanskje jeg har rett, kanskje jeg tar feil :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lucky Strike Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden tobixen skrev 14 minutter siden: Jeg vet ikke, kanskje jeg har rett, kanskje jeg tar feil :-) Tja, selv er jeg redd noen nettsideprogrammerere er veldig skjemaglade. For det er ikke alle som krever adresse. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden tobixen skrev 49 minutter siden: Jeg hadde en bisarr opplevelse her i Bulgaria da båten var oppe på land. Normalt er ting veldig enkelt her, kontanter bytter eier, transaksjon fullført. Enkelte ganger er det kvittering, ofte skrevet ut av en maskin. I den havna i Varna hvor jeg har hatt båten i måneder i strekk er det litt mer tungrodd, der er det kvitteringsblokk hvor ting skal fylles ut manuelt, regning på kalkulator ned til centiløver, kontanter skifter eier, fylle ut noen detaljer som båtnavn etc på kvitteringen, signatur, vekslepenger, og transaksjonen utført. Da båten skulle opp på land, så var det imidlertid ikke måte på opplegg ... jeg måtte finne et kontor noen kilometer unna havna, de ville ha kopi av alt av dokumenter, hun brukte en time på å taste ting inn på dataoen og fylle ut en kontrakt og gode greier ... jeg måtte signere kontrakten, men fikk ikke noe kopi selv, nei ... dette måtte nå sendes inn til regnskapsavdelingen som skulle godkjenne det og whatnot. Jeg fikk forklart at det var så tungrodd fordi dette var et seriøst firma som fulgte alt av relevante ISO-standarder (båthavna og områdene de eier ser ut som et totalt kaos, søppel flyter, ingen miljøreguleringer i det hele tatt, det er vel ISO-standarder for slikt også ...) Greia er vel kanskje slik at for å ha et opplegg hvor det er mulig å revidere regnskap og i det minste kunne fremstå som at man ikke driver med hvitvasking, korrupsjon, underslag, skattesnusk, etc, så er det nødvendig å kunne ha dokumentasjon på at betalinger ikke har gått rett ned i lomma på den som mottok betalingen, samt at betalende kunde er identifisert - og da er adressen en del av grunnlaget for å identifisere kunden. Så skal man opptre som seriøst selskap med alt av ISO-sertifiseringer på plass, så må man faktisk ha en kotnrakt med hver eneste kunde, og identifisere kunden med fullt navn og full adresse. Jeg vet ikke, kanskje jeg har rett, kanskje jeg tar feil :-) Hvilken relevans har dette til at det har blitt gjestehavnplasser i Revierhavna og at de har valgt en betalingsløsning som fungerer for dem? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 30 minutes ago, Tore B said: Hvilken relevans har dette til at det har blitt gjestehavnplasser i Revierhavna og at de har valgt en betalingsløsning som fungerer for dem? Det er en mulig forklaring til spørsmålet "hvorfor i all verden krever Revierhavna å vite bostedsadresse til gjestebrukere?" Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tore B Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden tobixen skrev 26 minutter siden: Det er en mulig forklaring til spørsmålet "hvorfor i all verden krever Revierhavna å vite bostedsadresse til gjestebrukere?" Jeg driter egentlig i om Revierhavna vet hvor jeg bor, men her legger «Båtshaken» ut noe jeg anser som en gladnyhet som nærmest blir sablet ned pga. betalingsløsningen. Jeg går ut fra at løsningen er i henhold til GDPR. Er det ingen her som syns det er fint med flere gjestehavner? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Mesteparten av akkingen, som også er ganske vanlig på de fleste fora, går vel saker som egentlig ikke har noe å gjøre med med at man ikke er glad for flere gjestehavner. Når noen kommer med et lite sukk over ting som de ikke synes er helt ideele, så blir det fort litt debatt av det. Veldig ofte er den debatten noe på sidelinjen av topic. Flott med flere gjestehavner! Enkle admin-og betalingsprosedyrer blir verdsatt av meg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Lengre opp i tråden har jeg anerkjent at bruk av Mooringo løser reelle problemer i dette tilfellet, og at bruken av Mooringo i dette tifellet kanskje er en god ting, da båthavna ellers ikke vil være særlig tilgjengelig for gjester. Så, med risiko for å fremstå som grinebitter, synes jeg allikevel det er viktig å påpeke at situasjonen ikke er idéell. Det burde være mulig å besøke havna uten å være bundet opp til Apple/Google-duopolet. Jeg greier ikke å se noen grunn til at reservering og betaling må skje på en "mobilapp", det burde være fullt mulig å gjøre dette gjennom en webside. Idéelt sett burde båtforeninger samarbeide om å utvikle en gratis/fri løsning, i stedet for at en kommersiell aktør "skummer fløten". For de som er "digitale analfabeter" så bør det finnes reserveløsninger, f.eks. at vakt på stedet kan logge inn som admin-bruker, ta i mot kontanter og markere en plass som utleid. Jeg ser ingen grunn til at det skal være nødvendig å registrere "fast bostedsadresse" for å være gjest i en båthavn. Noen av oss bor jo på båten, bare for å nevne noe ... Et par ekstra anekdoter: Som nevnt, telefonen sluttet å fungere for noen dager siden. Det slår meg at jeg har hatt en god del tilfeller av at telefon har sluttet å fungere eller blitt borte i løpet av det siste dekadet - og nesten alle tilfellene er båtrelatert. Telefoner som har blitt borte med et plopp. Telefoner som ikke har tålt saltvann. Telefoner som har overopphetet i solsteiken. Etc. Det er surt nok å miste selve verdien en telefon innebærer, men dersom et slikt tap i tillegg medfører at man ikke kan få slått seg til ro i en gjestehavn for kvelden, så er det god grunn til å bli grinete. I Hellas måtte jeg hjelpe et nordnorsk ektepar med å komme seg gjennom det "digitale byråkratiet" i Hellas (jeg har vel blitt anklaget for å være "grinebitter" i en annen tråd også, ved å poengtere at den behandlingen man får i Hellas når man har norskflagget båt fremstår som et eklatant brudd både på Schengen-avtalen og GDPR). De var "digitale analfabeter", han var førtidspensjonert fisker, han hadde rett og slett gitt opp fiskeyrket fordi det er blitt så grusomt mye digitalt byråkrati - å måtte sette seg ved datamaskinen og logge seg inn og registrere fangst mens man er ute på sjøen, det tok drepen på lysta av å fiske sa han. Hyggelige folk, jeg opplevde de ikke som "grinebittere" ... selv om han innrømmet at det hadde gått en kule varmt etter at de hadde prøvd å snakke med en svært arrogant person inne på havnepolitikontoret :-) Jeg synes det bør tilrettelegges for personer som dette også. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden tobixen skrev 41 minutter siden: Så, med risiko for å fremstå som grinebitter, synes jeg allikevel det er viktig å påpeke at situasjonen ikke er idéell. Nå synes jeg du kverulerer unødvendig mye. Dette er ikke en kommersiell havn der man må tilrettelegge for alt og alle, det er en båtforening som har funnet en liten mulighet for å leie ut plasser når de står tomme uten at det medfører mye arbeid for medlemmene. Det er mengder av andre gjestehavner i nærheten for de som har Apple/Google allergi, så det kan umulig være Revierhavnens Baatforening sitt ansvar å legge til rette for absolutt alle konspirasjonsteorier/eventualiteter. Jeg hadde nektet plent å stille som døgnvakt i båtforeningen bare i tilfelle noen skulle ønske å dumpe innom og betale leien i kronestykker i stedet for å bruke appen slik 99,5 % av de andre gjør. Hele systemet baseres jo på at man gjør jobben selv slik at foreningen ikke blir påført unødig dugnadsarbeid! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Mooringo virker som en grei app om man er interessert i gjesteplass. Grovt telt ser det ut som det er ca. 300 havner i Norge som er tilgjengelig gjennom denne app'en. I tillegg er det stort antall havner i Sverige, Danmark og Tyskland tilgjengelig. Valget av Mooringo fremstår som et fornuftig valg for å gjøre ledige båtplasser tilgjengelig båtturister på tur. https://mooringo.com/no/havner/ (Hjemmesiden er treg, tar tid å få opp kart med oversikt.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden 2 hours ago, index said: Nå synes jeg du kverulerer unødvendig mye (...) det kan umulig være Revierhavnens Baatforening sitt ansvar å legge til rette for absolutt alle konspirasjonsteorier/eventualiteter. Du kan umulig ha brukt mange sekunder på å lese og prøve å forstå innlegget mitt over. Nei, Revierhavnens Baatforening har ikke noe særlig ansvar utenom å tilrettelegge på best mulig måte for egne medlemmer og klubbkassa, og fra det perspektivet er det slett ikke utenkelig at Mooringo er beste løsning, isolert sett. Jeg har ikke påstått noe annet. Revierhavnens Baatforening er en demokratisk organisasjon hvor medlemmene bestemmer, og ikke vilkårlige kverulanter på Baatplassen.no. Nå kan jeg ikke tro at det ikke finnes uenigheter internt i båtforeningen, så en debatt om løsningen er relevant for at demokratiet der (og andre steder) skal kunne gjøre seg best mulig informerte avgjørelser. Jeg synes det er smått rart at mange hegner om de-facto tilnærmede monopoler, duopoler og oligopoler som om det skulle være en fin ting. Joda, nettverkseffekt er viktig - fra et brukerståsted så er det unektelig bra å kunne forholde seg til én båtapp i stedet for å ha 12 forskjellige app'er som må installeres og åpnes for å kunne ferdes på sjøen i alt slags vær og betale for gjestehavner og whatnot. At man ved å installere én app har tilgang til 300 havner i Norge, samt også havner i Sverige, Danmark, Tyskland, Spania og Portugal er utvilsomt en fin ting - men det kommer ikke uten en pris. Formålet med det aller meste av kommersiell virksomhet er å maksimere fortjenesten. Dersom to kommersielle aktører har markedsmakt nok til å hindre at en tredje aktør kan etablere seg og vinne signifikante markedsandeler, så vil man få kunstig høye priser og lite fokus på kundeservice og vidreutvikling av tjenesten, det ligger i duopolets natur. Noen løsninger kan se ut til å være "gratis" - men de er ikke gratis, noen betaler for det, og regningen blir til syvende og sist plukket opp av den jevne sluttbruker. Dette er ikke en sær konspirasjonsteori - jeg kunne kommet med mange beviselige eksempler, men jeg synes det burde være unødvendig å måtte argumentere for at duopoler og monoopler til syvende og sist er uheldig. Revierhavnens Baatforening fremmer såvidt jeg kan skjønne to duopoler og en "wannabe"-monopolist. Betaling må skje via Visa eller Mastercard (?), for å benytte tjenesten må man ha et kundeforhold med Apple eller Google. I tillegg har man Mooringo - selv om enkelte tenker at det er fint at man har mange havner tilgjengelig gjennom én leverandør, så er det også på sikt en stor ulempe dersom denne leverandøren blir enerådende. Som nevnt, Revierhavnens Baatforening har ikke noe selvstendig ansvar for å motarbeide slike trender. Det fremkommer rasjonelt og formålstjenelig å bli kunde hos Mooringo. Det må da allikevel være lov å ha to tanker i hodet samtidig - det må være lov å påpeke at dette er en uheldig trend. Alternativer? Det burde være mulig å i det minste etterspørre en web-basert tjeneste fra Mooringo, jeg kan ikke fatte og begripe at folk ser en "fordel" i at ting som burde være tilgjengelig gjennom en allminnelig webside bare er tilgjengelig gjennom en app. Idéelt sett så burde det også være mulig å finne idealister i båtforeningsmiljøet som kunne laget en ikke-kommersiell fellestjeneste, laget på dugnadsbasis eller mot en påskjønnelse. Nei, jeg sier ikke at Revierhavnens Baatforening har noe selvstendig ansvar for å fremme slike alternativer, men om det ikke er lov å diskutere temaet, så vil det garantert aldri vokse frem noen alternativer. Og ja, det kan fungere. Jeg må innrømme at jeg selv hadde null tro på OpenStreetMap da dét prosjektet var i startfasen. Wikipedia har lykkes. Linux/GNU er blitt stuerent, markedsledende på serversiden - og Linux er også markedsledende på sluttbrukersiden, tatt i betraktning at Android er bygd på Linux. NoForeignLand er i utgangspunktet et ikke-kommersielt hobbyprosjekt, men har blitt markedsledende i enkelte nsijer og områder. Det finnes flere andre eksempler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lucky Strike Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden tobixen skrev for 3 timer siden: Så, med risiko for å fremstå som grinebitter, synes jeg allikevel det er viktig å påpeke at situasjonen ikke er idéell. Ja, men hvor finner man helt ideelle løsninger? Selv tror jeg at om denne havna skulle legge så mye innsats i å få tilbudt noen gjesteplasser som de egentlig ikke behøver å tilby, så hadde de heller bare latt være. Og det er ikke særlig ideellt det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Tesoro Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Jo du kverulerer, som så ofte før. Hvorfor skal det være nødvendig å ødelegge tråden som en mann har startet, som bare vil informere om noe hyggelig? La oss slippe alle disse kilometer lange inleggene nå. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Jens_P skrev for 8 timer siden: Mooringo virker som en grei app om man er interessert i gjesteplass. Grovt telt ser det ut som det er ca. 300 havner i Norge som er tilgjengelig gjennom denne app'en. I tillegg er det stort antall havner i Sverige, Danmark og Tyskland tilgjengelig. Valget av Mooringo fremstår som et fornuftig valg for å gjøre ledige båtplasser tilgjengelig båtturister på tur. https://mooringo.com/no/havner/ (Hjemmesiden er treg, tar tid å få opp kart med oversikt.) Stemmer nok ikke helt dette med 300 havner i Norge. De har med mange havner, men ikke mange som er mulig å booke da de ikke er med i ordningen. Da kommer det opp, be destinasjonen om å bli book bar. Så bare skrøyt det. Dette gjelder frks hjemhavn. Så sjekket jeg Kerteminde hvor jeg ligger nå. Her sender de en videre til nye webside fra annnet firma. Så må en registrere seg på nytt. Så kom det plutselig et gebyr på 75dkk på toppen. En ting å si, svindel å humbug hele greia. Enklere gå i automaten hente ut lapp til nåten, få havnekort, som fn uansett må ha for å bruke service bygget. Ikke var deg mange plasser tilgjengelig heller i bookingen,sjøl om det er plenty ledige. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Okkaby skrev for 1 time siden: Stemmer nok ikke helt dette med 300 havner i Norge. De har med mange havner, men ikke mange som er mulig å booke da de ikke er med i ordningen. Da kommer det opp, be destinasjonen om å bli book bar. Ops! Må innrømme at jeg ikke har lastet ned app og forsøkt å reservere plass. Dette fremstår som villedende markedsføring. Må bare beklage min optimistiske tro på hjemmesiden til Mooringo. Men uansett er det en god oversikt over båthavner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.