Jump to content

Yamaha 30 hk 2-takt vil ikke opp i turtall

Maaal

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Yamaha 30 hk 2 takt, 3 syl fra 2003. Har stått på land en stund men har aldri hatt noe problem. Når jeg satt den ut her om dagen fikk jeg først full ytelse, men like etter datt turtallet helt ned. Nå når jeg prøver å gi full gass, vil ikke motoren øke turtall. 
-har skiftet tennplugger

-har renset bensinfilter. 
Noen som vet hva som kan være årsak?

stått på land en stund - da mistenker jeg gammel bensin og sikkert litt vann/grums.   Drener tank, fyll på ny.    Drener forgasserne ved å åpne messingskruene på flottørhusene på forgasserne.   Pump på blæra på slangen for å få ut gammel bensin og eventuelle vannperler som måtte ligge der.   Skru igjen og prøv på nytt.  

Fortsatt problemer?  Da er det fort at forgasserne trenger en rens

@dieselfan : noe jeg har glemt da?  :fniser:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 3 timer siden:

noe jeg har glemt da?  :fniser:

Du har ikke glemt noe denne gangen heller @ivar :tommel_opp:

TS - Du har en veldig god og robust motor.
Meeen, det er en ting den ikke tåler, det er 95E10 som står i forgasseren over vinteren...
Har du først gjort det så er den beste fiksen å drenere forgasseren før du gjør startforsøk.
Generelt så vil jeg anbefale å kjøre på 98, men som et minimum, kjøre 98 eller alkylatbensin siste 15 minutter før en setter motoren i opplag, så drenere forgasser, slik at den lagres tom. Kjører du til motoren stopper så er ikke forgasseren tom, og du har heller ikke tappet ut all smuss og dritt som har samlet seg i bunnen av forgasseren... 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Du har ikke glemt noe denne gangen heller @ivar :tommel_opp:

TS - Du har en veldig god og robust motor.
Meeen, det er en ting den ikke tåler, det er 95E10 som står i forgasseren over vinteren...
Har du først gjort det så er den beste fiksen å drenere forgasseren før du gjør startforsøk.
Generelt så vil jeg anbefale å kjøre på 98, men som et minimum, kjøre 98 eller alkylatbensin siste 15 minutter før en setter motoren i opplag, så drenere forgasser, slik at den lagres tom. Kjører du til motoren stopper så er ikke forgasseren tom, og du har heller ikke tappet ut all smuss og dritt som har samlet seg i bunnen av forgasseren... 

Båten har bare stått på land i en måned/1,5 og har hatt den ute tidligere i år, så den har ikke stått så lenge på land. Kjører alltid med 95. Dette med gammel bensin kan selvfølgelig være årsaken.

disse motorene kutter tenning et sted rundt 2000 rpm dersom oljenivå blir for lavt eller temp alarm slår inn.   Motor vil da gå veldig "stakkato" 

En videosnutt som viser symptomene er alltid nyttig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 12 minutter siden:

disse motorene kutter tenning et sted rundt 2000 rpm dersom oljenivå blir for lavt eller temp alarm slår inn.   Motor vil da gå veldig "stakkato" 

En videosnutt som viser symptomene er alltid nyttig

Var nettopp og prøvde å kjøre, men like før jeg kom meg ut av havnen døde motoren, og jeg fikk ikke skikkelig start igjen uten stopp.

Maaal skrev for 12 timer siden:

Båten har bare stått på land i en måned/1,5 og har hatt den ute tidligere i år, så den har ikke stått så lenge på land. Kjører alltid med 95. Dette med gammel bensin kan selvfølgelig være årsaken.

Viktig at du forstår at 95E10 bensin nå inneholder ca 10% etanol.
En utfordring med det er at etanol løser opp vann i veldig så partikkler og smuggler disse forbi vanlige filter og små vann/smussutskillere ala den typen du finner på Yamaha opp til 70hk 2T.

Det vannet som blir smugglet inn i forgasserne ender i bunnen av forgasserne, i flotørkammeret.
Dersom du ikke drenerer dette kammeret så bygger det seg opp mer og mer vann og smuss der. Jeg kaller blandingen mjød for noen ganger ser det ut som vikingenes fantastiske "mjød"..  Får du dette inn i dysene så kan det ødelegge dyser og kanaler for alltid.

Har du drenert alle forgasserne på motoren din, og pumpet gjennom 2-3 glass med bensin med blærepumpa med alle dreneringsskruene ute ? (flushet forgasserne) 

IKKE blås trykkluft inn i nippelen til bensinslangen på forgassere, før demontering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...