Maaal Startet Fredag 17:47 Link til dette innlegget Startet Fredag 17:47 Hei. Jeg har en Yamaha 30 hk 2 takt, 3 syl fra 2003. Har stått på land en stund men har aldri hatt noe problem. Når jeg satt den ut her om dagen fikk jeg først full ytelse, men like etter datt turtallet helt ned. Nå når jeg prøver å gi full gass, vil ikke motoren øke turtall. -har skiftet tennplugger -har renset bensinfilter. Noen som vet hva som kan være årsak? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Fredag 18:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:56 stått på land en stund - da mistenker jeg gammel bensin og sikkert litt vann/grums. Drener tank, fyll på ny. Drener forgasserne ved å åpne messingskruene på flottørhusene på forgasserne. Pump på blæra på slangen for å få ut gammel bensin og eventuelle vannperler som måtte ligge der. Skru igjen og prøv på nytt. Fortsatt problemer? Da er det fort at forgasserne trenger en rens @dieselfan : noe jeg har glemt da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart Fredag 22:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:15 ivar skrev for 3 timer siden: noe jeg har glemt da? Du har ikke glemt noe denne gangen heller @ivar TS - Du har en veldig god og robust motor. Meeen, det er en ting den ikke tåler, det er 95E10 som står i forgasseren over vinteren... Har du først gjort det så er den beste fiksen å drenere forgasseren før du gjør startforsøk. Generelt så vil jeg anbefale å kjøre på 98, men som et minimum, kjøre 98 eller alkylatbensin siste 15 minutter før en setter motoren i opplag, så drenere forgasser, slik at den lagres tom. Kjører du til motoren stopper så er ikke forgasseren tom, og du har heller ikke tappet ut all smuss og dritt som har samlet seg i bunnen av forgasseren... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 06:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:45 Har denne motoren Autolube? Da kan det være feil på sensoren for oljenivå (eller lite olje på tanken). Sitér dette innlegget Link to post
Maaal Svart Lørdag 09:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:59 dieselfan skrev for 11 timer siden: Du har ikke glemt noe denne gangen heller @ivar TS - Du har en veldig god og robust motor. Meeen, det er en ting den ikke tåler, det er 95E10 som står i forgasseren over vinteren... Har du først gjort det så er den beste fiksen å drenere forgasseren før du gjør startforsøk. Generelt så vil jeg anbefale å kjøre på 98, men som et minimum, kjøre 98 eller alkylatbensin siste 15 minutter før en setter motoren i opplag, så drenere forgasser, slik at den lagres tom. Kjører du til motoren stopper så er ikke forgasseren tom, og du har heller ikke tappet ut all smuss og dritt som har samlet seg i bunnen av forgasseren... Båten har bare stått på land i en måned/1,5 og har hatt den ute tidligere i år, så den har ikke stått så lenge på land. Kjører alltid med 95. Dette med gammel bensin kan selvfølgelig være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Maaal Svart Lørdag 09:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:59 J-Å skrev for 3 timer siden: Har denne motoren Autolube? Da kan det være feil på sensoren for oljenivå (eller lite olje på tanken). Ja, den har autolube, men oljetanken er nesten full. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Lørdag 11:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:15 disse motorene kutter tenning et sted rundt 2000 rpm dersom oljenivå blir for lavt eller temp alarm slår inn. Motor vil da gå veldig "stakkato" En videosnutt som viser symptomene er alltid nyttig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maaal Svart Lørdag 11:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:29 ivar skrev 12 minutter siden: disse motorene kutter tenning et sted rundt 2000 rpm dersom oljenivå blir for lavt eller temp alarm slår inn. Motor vil da gå veldig "stakkato" En videosnutt som viser symptomene er alltid nyttig Var nettopp og prøvde å kjøre, men like før jeg kom meg ut av havnen døde motoren, og jeg fikk ikke skikkelig start igjen uten stopp. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Lørdag 16:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:57 dvs du får start igjen men den stopper like fort igjen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maaal Svart Lørdag 21:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:40 ivar skrev for 4 timer siden: dvs du får start igjen men den stopper like fort igjen? Ja, noen ganger ikke i det hele tatt, men den kan gå i rundt 5 sekunder når jeg gir ganske mye turtall i nøytral, men deretter full stopp. Får ikke start uten choke, men stopper med choke også. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Lørdag 21:46 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:46 Vann i forgasserne eller verre. Start med drenering og flush, så tar vi det derfra Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 22:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:16 Maaal skrev for 12 timer siden: Båten har bare stått på land i en måned/1,5 og har hatt den ute tidligere i år, så den har ikke stått så lenge på land. Kjører alltid med 95. Dette med gammel bensin kan selvfølgelig være årsaken. Viktig at du forstår at 95E10 bensin nå inneholder ca 10% etanol. En utfordring med det er at etanol løser opp vann i veldig så partikkler og smuggler disse forbi vanlige filter og små vann/smussutskillere ala den typen du finner på Yamaha opp til 70hk 2T. Det vannet som blir smugglet inn i forgasserne ender i bunnen av forgasserne, i flotørkammeret. Dersom du ikke drenerer dette kammeret så bygger det seg opp mer og mer vann og smuss der. Jeg kaller blandingen mjød for noen ganger ser det ut som vikingenes fantastiske "mjød".. Får du dette inn i dysene så kan det ødelegge dyser og kanaler for alltid. Har du drenert alle forgasserne på motoren din, og pumpet gjennom 2-3 glass med bensin med blærepumpa med alle dreneringsskruene ute ? (flushet forgasserne) IKKE blås trykkluft inn i nippelen til bensinslangen på forgassere, før demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.