Jump to content

Tung jolle til seilbåt, slepe eller ta på dekk

BjarteM

Recommended Posts

Jeg har 270 rib som jeg löfter opp på for dekk med spinnaker-fallet...2 gir og selftailing gjör det enkelt for en man. 

Hadde riggen ikke tålt det ca 45 kg da lurer jeg på om jeg turt å sette sejl... 

Til utombordaren Yamaha 8hk har jeg en separat löftearm bak på targan, så motorn går fra rib'n opp på pushpit, kontrollert og sikret, 

S/Y Gunga Din

Vi hadde samme opplegget som GungaDin. 310 rib med 20 hk. Veier fort 140-150 kg med full tank og motor på. Tok lufta ut av jolla, la den opp ned på fordekket på lengre krysninger. Heist opp/ut med spinnakerfallet. Motor med egen kran og brakett på pushpit. 
Nå har vi største modell daviter fra Båtsystem. Funker kanonbra. Skulle satt de på fra starten av 😊

På min forrige Hanse med tverr hekk knyttet jeg et rigg som lot meg heise opp jolla i et reserve storseilfall. En strikk til pushpiten i hver ende låste sideveis bevegelse. Total kostnad 0,-. Å sjøsette jolla var bare å slippe fallet, og så vår den sjøsatt. Dette var en «VIB» uten påhengs. Liten belastning på riggen og klart mindre brems enn å slepe den. På havstrekkene ble den pakket sammen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...