BjarteM Startet Fredag 19:30 Link til dette innlegget Startet Fredag 19:30 Har en jolle fra Maritim (oppblåsbar bunn m/alu-plater). Heiser den lett opp på dekk når jeg ikke vil ha den slepende bak. Men, har også sett seilbåter, uten daviter, som har joller med fast bunn. Hvordan gjør dere det med disse? Tas de noen gang på dekk, eller slepes de alltid? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 20:36 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:36 En kan håndtere gansle tunge jolller med fall, vinsjer og evt. spinnakerbom. Men det er et styr, og hard belastning på riggen. Vær glad i den jollen du har. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 20:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:48 Jeg har 270 rib som jeg löfter opp på for dekk med spinnaker-fallet...2 gir og selftailing gjör det enkelt for en man. Hadde riggen ikke tålt det ca 45 kg da lurer jeg på om jeg turt å sette sejl... Til utombordaren Yamaha 8hk har jeg en separat löftearm bak på targan, så motorn går fra rib'n opp på pushpit, kontrollert og sikret, Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart Fredag 21:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:14 Vi hadde samme opplegget som GungaDin. 310 rib med 20 hk. Veier fort 140-150 kg med full tank og motor på. Tok lufta ut av jolla, la den opp ned på fordekket på lengre krysninger. Heist opp/ut med spinnakerfallet. Motor med egen kran og brakett på pushpit. Nå har vi største modell daviter fra Båtsystem. Funker kanonbra. Skulle satt de på fra starten av 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 21:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:30 Glemte å skrive, att når vi seiler hjemme(Skagerak/Kattegatt) så har vi snapdaviter på badebryggen, men jeg har tatt av dem nå her i Middelhavet når vi går inn med aktern mot kaj! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart Lørdag 08:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:05 Highfield sine Ultralight med fast alu-dørk veier omtrent det samme som Maritim sine med spiledørk. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart Lørdag 08:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:27 Jeg forsøkte å seile på kryss med en 25 fot maxi 77 med jolle på slep. Mistet all høyde. Tok 6-hesteren ned i lasteluke og gummibåten på fordekket med spinnakerfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 14:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:17 På min forrige Hanse med tverr hekk knyttet jeg et rigg som lot meg heise opp jolla i et reserve storseilfall. En strikk til pushpiten i hver ende låste sideveis bevegelse. Total kostnad 0,-. Å sjøsette jolla var bare å slippe fallet, og så vår den sjøsatt. Dette var en «VIB» uten påhengs. Liten belastning på riggen og klart mindre brems enn å slepe den. På havstrekkene ble den pakket sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.