Jump to content

Kan man blande totaktsolje TCW-3 inn i alkylatbensin ?

Skrotnisse

Recommended Posts

Siden det er ulike produsenter og resepten skal være unik ville jeg forsøkt med å blande feks Biltema sin TC-W3 olje 2% inn i 1 liter omrørt bensin fra din batch og latt den stå stille i en uke.

Ser du ikke tegn til utfelling etter en uke vil jeg mene du er trygg for 2T motorer.

Smøreegenskapene ville jeg ikke vært bekymret for, kun raskere utfelling som kan skape antydning til jalla for deg.

Feller det ikke ut på en uke vil bølger og bevegelse i en jolle eller 20 foter holde bensin og olje godt blandet 😁

For dette formålet vil jeg tro at bensin er bensin.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

abbor skrev for 1 time siden:
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Har du sett 5 liters kanner som er merket med TC-W3 ?

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/tilbehor-for-hagemaskiner/drivstoff-til-hagemaskiner/alkylatbensin-2-takt-624049/

Det står ikke at den inneholder denne olja, men:

"Drivstoffet inneholder 2,5 % TC-W3-godkjent helsyntetisk 2-taktsolje."

Det betyr sannsynligvis at man kan benytte Jula-bensinen i motorer dom skal ha TC-W3 olje.

19 fot skrev for 1 time siden:

Det betyr sannsynligvis at man kan benytte Jula-bensinen i motorer dom skal ha TC-W3 olje.

Må innrømme at der falt jeg av lasset :fniser:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

TS spørsmål om å blande inn olje er vel besvart.

Jeg hadde en ryddesag fra Jula som skulle ha 2,5%, det kan være sammenheng mellom Julas motorer og Julas bensin. 2,5% er vel i overkant for mange  påhengsmotorer, min Mercury skal ha 1%, mange skal ha 2%.

Jeg kjøper 2 takt og 4 takt bensin på 5 l kanner og bruker på alle småmotorer. Til Mercuryen blander jeg 50/50 til 1%. Ikke gjort noen utfellingstest, har regnet bensinen som lik. Jeg tar dette som en bekreftelse, dersom ingen vet noe annet. 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

kjøper bare store forpakninger

Hvor? Felleskjøpet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Teerex skrev for 9 timer siden:
19 fot skrev for 11 timer siden:

Vis hele sitatet  

Må innrømme at der falt jeg av lasset :fniser:

Selv om den er godkjent innen en kategori så betyr det ikke nødvendigvis at den er helt identisk med alt annet i samme kategori. Jeg regner med det går greit å gjøre som trådstarter nevner, men bare påpeker dette.

La oss si du har en Lada med toppfart 100 og en Tesla med toppfart 200 som tilfeldigvis har samme dekkdimensjon og vekt.

Du finner dekk som tåler 220 km/t og andre dekk som bare tåler 120 km/t. Begge dekkene er dermed Lafa-godkjente, men betyr det at de er like og dermed kan brukes om hverandre, feks på Teslaen? Jeg mener svaret er nei, st to ting er godkjent inneholder en samme kategori betyr ikke nødvendigvis at de er like.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Jeg kjøper 2 takt og 4 takt bensin på 5 l kanner og bruker på alle småmotorer. Til Mercuryen blander jeg 50/50 til 1%. Ikke gjort noen utfellingstest, har regnet bensinen som lik. Jeg tar dette som en bekreftelse, dersom ingen vet noe annet. 

Hvis smånotorene brukes lite eller man har gode innkjøpsavtaler kan man jo bruke alkylatbensin på alle småmitorer. 6 hesters påhengsmotorer min bruker over 200 liter bensin i året, så da får den 98 oktan. Mens motorsaga får for tiden alkylatbensin. Der står jeg jo litt mer oppi eksosen og den bruker stort sett under 5 liter i året.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...