Jump to content

Fusk, rød lampe Yamaha 9.9 4-takt

Prologue

Recommended Posts

Hei,

Har en Yamaha 9.9 med 20 hk forgasser 4 takter fra 2012.

Den siste tiden har jeg dorget/trolling og motoren har gått en stund på lavt turtall.

Plutselig lyser en rød lampe og motoren slukner. Kontrollstrålen er fin, men temperaturen på kjølevannet er litt varmere. Dersom jeg gir gass, hopper og fusker den litt, så er den helt fin. Om jeg ikke gjør dette må den hvile 10-15 minutter før den starter igjen.

Har kanskje trodd det er slitt impeller, men da hadde vel kanskje ikke kontrollstrålen vært der? Den ble skiftet for 2 år siden og motoren har gått kanskje 20 timer siden, så lurer på om det kan være noe annet.

forslag?

Prologue skrev 9 minutter siden:

Godt mulig det er noe med oljetrykket. Det som er rart er at når jeg gir full gass, tar det 10-15 sekunder med hosting og hopping, så fungerer alt fint igjen. Kun når den går på tomgang fremover det skjer.

Forslag til løsning dersom det er oljetrykk? Har peilet oljen, nok nivå og fin olje.

Godt mulig lyset bare dukker opp pga lav tomgang? Har bare lagt merke til at det lyser når en drar i motor som ikke starter, men at det slukker når den kommer i gang. Kan nok høres ut som den går ‘sur’/soter ja - dog burde vel ikke en 4-takter være så plaget av det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...