Jump to content

Mercruiser 1,7 dti vil ikke tenne.

Bakkejord

Recommended Posts

Motoren tørner men den tenner ikke. Har liftet diesel hele veien på filtrr, pumpe og dyser. Stopsolenoiden klikker og virker til å være iorden. Luftinntaket er rent og batteriet er toppladet. Er det noen som vet hva problemet kan være?

Kan det være at startmotoren er dårlig at det ikke blir fart nok på den?

Hilsen frustrert hobby mekaniker

Den motoren kan være vrien å lufte.

Opplevde på min at selv om jeg løsnet rørene inn pådysene så holdt det tett og slapp ikke ut luft eller diesel. Rørene sto i spenn innmot dysene.

Har du gjort noe med motoren før problemet oppsto?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Med startgass: hvis den tenner men ikke starter - den får ikke diesel. Hvis den tenner og starter - da har du klart å lage nok turtall til å få ut luft av dyserørene. I begge tilfeller ville jeg ansett startmotoren som ok. I sistnevnte tilfelle har du antagelig kurert problemet, prøv å starte normalt etterpå. 

Oppdatering: fikk ikke start, så vi tok ut dysene og satt dem på diselrørene igjen og tørnet på motoren, da var det bare en av 4 dyser som åpnet seg, 3 stk er helt tette. Har lagt dem i diesel over natta og skal demontere dem og se om de går ann å berge eller om de må til overhaling.

Er beslutningen om å bytte toppakning basert på kompresjonstest eller noe annet? Eller regner du med å måtte av med toppen for å lete etter årsak?

Jeg står fortsatt på at om den tenner på eter men ikke starter ligger problemet i mangel på drivstoff, evt drivstoff til feil tidspunkt. Og da er det bortkastete ta av toppen. Men du har ikke sagt om den tente på startgass.

Subwoofer: Nei den tente ikke på eter, tenkte å ta av toppen for å se på stemplene, men tenker at jeg først gjør som du sier og sjekker timingen på pumpen. 

Regner med jeg da skal av med coveret til registerreimen og dreie motoren til tdc og sjekke at alle merker er på korrekt plass,  er det noe eget merke på diesel pumpen? Drives den av registeret?

Kjenner ikke denne motoren eksplisitt, men SVJV er det Bosch fordelerpumpe den, da er det en prosedyre med måleur som skal følges for å kontrollere pumpetiming. Drives normalt av registerreim.

Har du brukbar kompresjon og så noenlunde frisk startmotor skulle du hørt at den tenner på eter. Sjekk kompresjon før du begynner å plukke ting fra hverandre, det koster fort kroner i deler når du begynner på den galeien. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...