Bakkejord Startet 13.Juli Link til dette innlegget Startet 13.Juli Motoren tørner men den tenner ikke. Har liftet diesel hele veien på filtrr, pumpe og dyser. Stopsolenoiden klikker og virker til å være iorden. Luftinntaket er rent og batteriet er toppladet. Er det noen som vet hva problemet kan være? Kan det være at startmotoren er dårlig at det ikke blir fart nok på den? Hilsen frustrert hobby mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Vanskelig å si, men tenner den på startgass? Hvis den gjør det er det mekaniske i orden men du mangler diesel (til riktig tid). Høres det ut som du får samme turtall på starteren som du har pleid å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Bakkejord Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Er usikker på om det er samme turtall på den som før, skal prøve med startgass ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Den motoren kan være vrien å lufte. Opplevde på min at selv om jeg løsnet rørene inn pådysene så holdt det tett og slapp ikke ut luft eller diesel. Rørene sto i spenn innmot dysene. Har du gjort noe med motoren før problemet oppsto? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bakkejord Svart 13.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli Har ikke gjort noe med spesielt motoren. Skal prøve med startgass ikveld, hvis fen starter da så er det antakelig startmotor, disse er samme motor som i opel astra så det skal være kurant å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli Link til dette innlegget Svart 13.Juli Med startgass: hvis den tenner men ikke starter - den får ikke diesel. Hvis den tenner og starter - da har du klart å lage nok turtall til å få ut luft av dyserørene. I begge tilfeller ville jeg ansett startmotoren som ok. I sistnevnte tilfelle har du antagelig kurert problemet, prøv å starte normalt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Bakkejord Svart 15.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli Oppdatering: fikk ikke start, så vi tok ut dysene og satt dem på diselrørene igjen og tørnet på motoren, da var det bare en av 4 dyser som åpnet seg, 3 stk er helt tette. Har lagt dem i diesel over natta og skal demontere dem og se om de går ann å berge eller om de må til overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Har du forsøkt å tørne motor med dysene avmontert for å se om det kommer diesel? Synes det hører merkelig ut at dysene skal bli tette, og at det skal skje med tre stykker samtidig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bakkejord Svart 15.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli Oppdatering 2: har fått renset dysene og de har fin sprut. Men får fremdeles ikke start. Neste steg blir å teste kompresjonen. Planlegger å skru ut glødeplugg skruen og sette inn ei kompresjonsklokke der. Sitér dette innlegget Link to post
Bakkejord Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Er det noen som vet hvilken toppakning og hvor jeg får kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Er beslutningen om å bytte toppakning basert på kompresjonstest eller noe annet? Eller regner du med å måtte av med toppen for å lete etter årsak? Jeg står fortsatt på at om den tenner på eter men ikke starter ligger problemet i mangel på drivstoff, evt drivstoff til feil tidspunkt. Og da er det bortkastete ta av toppen. Men du har ikke sagt om den tente på startgass. Sitér dette innlegget Link to post
Bakkejord Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Subwoofer: Nei den tente ikke på eter, tenkte å ta av toppen for å se på stemplene, men tenker at jeg først gjør som du sier og sjekker timingen på pumpen. Regner med jeg da skal av med coveret til registerreimen og dreie motoren til tdc og sjekke at alle merker er på korrekt plass, er det noe eget merke på diesel pumpen? Drives den av registeret? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Kjenner ikke denne motoren eksplisitt, men SVJV er det Bosch fordelerpumpe den, da er det en prosedyre med måleur som skal følges for å kontrollere pumpetiming. Drives normalt av registerreim. Har du brukbar kompresjon og så noenlunde frisk startmotor skulle du hørt at den tenner på eter. Sjekk kompresjon før du begynner å plukke ting fra hverandre, det koster fort kroner i deler når du begynner på den galeien. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Ligger service-manualer i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.