Jump to content

Propellvalg - 2016 Suzuki 4t 40/60 - Emili 460

To sail or not to sail

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Emili 460, liten skjærgårdsjeep med en Suzuki DF40A. Har fjernet restriktor i innsuget så nå har jeg mer krefter og får ganske lett >6000 rpm med en 11 3/8 x 14 standardpropell. Noen gode tips om hva jeg bør bytte til? 

Ser for meg at jeg ønsker ca 400 rpm lavere turtall på full gass.

DF40 , dvs eldre enn 2010?  5800 anbefalt maks på den finner jeg.  Usikker på hvordan fjernet restriktor innvirker der .. :usikker:

1" opp i stigning tar vanligvis turtallet ned 2-300 rpm - kan mulig bli i meste laget å øke med 2"  Resultatet kan da fort bli samme fart som før men en båt som oppleves tregere pga at motoren må jobbe tyngre

Hva slags fart får du nå?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er en 2016 modell, 4 takt. Før fjerning av restriktor fikk jeg 5600ish omdreininger og var 27-28 knop. Nå passerte jeg såvidt 30 og med turtall et stykke over 6000rpm.

Instruksjonsboka sier mellom 5 og 6k rpm for 40 hk og mellom 5300 og 6300k rpm for 50 og 60 hk.

Jeg har ikke lyst til å kjøre over 6000 rpm med motoren.

Synes det høres ut som du har rett propell, en motor skal gå lett når den går på full gass, det sliter mer på den om du har ett fullgass turtall som er så lavt att den "strever" hele tiden, blir som å kjøre bilen på 6'e gir når du egentlig burde gire ned.

6000rpm er helt innafor, du ligger 300rpm under der motoren kunne gått "evig" på full gass i 10-20 minustgrader/under magre forhold, du opplever garantert god akserlasjon å att båten føles kvikk.

Jeg har gjort det samme som deg mtp restriksjons platen/plomberingen men på en Yamaha F50 på Pioner Multi, fikk også samme økning på rpm å mange knop opp da platen ble tatt ut.

Prøvde mange propeller å endte opp med en som ligger helt oppunder turtalls sperren med 2 voksne + noe utstyr, sperren på min er 6000rpm, motoren tar ikke skade av det, det er innlagt en stor sikkerhetsmargin der, om den/min motor ikke hadde tålt 6000rpm så hadde sperren vært lavere.

Det er en fordel å ligge tett uppunder rpm sperren, kortversjonen...alle vanlige motorer har maks moment på noe lavere turtall enn der den yter mest hk, dvs en bør ligge på rett side av moment toppen så du har noe å gå på om båten feks blir tyngre lastet enn normalt, om du har en propell som gjør att du ligger på maks moment/typisk  5-600rpm under sperren når båten er lett lastet så mister du fryktelig mye av momentet, å kommer du under peak moment så er det tungt å være motor.

Det er momentet eller torque som det også heter som er den reele kraften/muskelen i en motor, kunne skrevet mye om dette men håper det enkelt å forståelig forklart :) har brukt mye tid over mange år på å skape mye ekstra "foot pound og hp" i motorer så blir lett revet med😅

Jeg har Suzuki DF40 på en Musling 430, en ganske fin kombo. Motoren satt litt lavt da jeg kjøpte den så jeg har høynet den litt. Den går nå på 6200 rpm med en voksen alene i båten, men på 5900-6000 med tre pers. Merker den er veldig frisk og riktig med last, men spent på om jeg kan oppnå mer fart, mer ideell gange med en større propell og 2-300 lavere rpm på maks. Turtallsperren er vel på 6600-6700rpm og den treffer kun hvis jeg tilter for mye ut så den starter spinning. Maks anbefalt rpm på maks har jeg også lest er 5800. Bør jeg også kjøre samme øvelse som trådstarter og bytte? Eller ødelegger jeg det fine momentet med flere personer ombord?

Lingefan

Tar du ned turtallet på topp så mister du jo litt moment når du har last ombord ja. 

.. bare en måte å finne ut :fniser:   Får skylde på at man uansett må ha en reservepropell på lur.   

Usikker på hva som fins å få tak i av propeller til disse motorene her til lands - ser for meg det ikke er det aller største utvalget?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

To sail or not to sail skrev for 10 timer siden:

ikke traff helt med trådtittelen, håper jeg har fått den til å bli tilstrekkelig informativ nå.

Prøver å komme med noen tips :smiler: 

Takk for at du bryr deg om trådtittel, når "vi" ser det får vi ekstra lyst til å prøve og hjelpe deg 👍 I tillegg til at du får hjelp så er også Forumet en diger og viktig database...

Propell valg er stort sett unikt for en gitt båt/motor kombinasjon, derfor skal både båttype og nøyaktig motortype med i trådtittel. Det er regelen, og det er viktig for søkbarheten 👍 

Du skriver du har Suzuki DF40, men så viser det seg at på merkeskilt et ditt står det vel DF40A som er en nyere utgave med endret dreiemomentkurve og den kunne fort vekk hatt en annen utveksling.. derfor er riktig motorkode veldig viktig.

Din problemstilling er aktuell for mange og vil bli lest av veldig mange derfor maser jeg om motorkode og andre små detaljer som kan ha stor betydning 😁😎

Og, det er gjort i beste mening, får at du skal komme i mål 🏁

Har selv df50 2005 på en 15 fot skjærgårdsjeep. Makser på 6300 rpm.. kvikk og rask å kjøre. Går 30 knop👍

planer lett, selv med 2 voksne og to barn om bord. 
liker at motorene klarer maks rpm med tom båt. Går man for mye ned i turtall blir de ofte vanskeligere å få i plan.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tenker du den varer lengre med lave turtall? Vil ikke motoren alltid jobbe tyngre da? 

på gamle båten med 140 Suzuki gikk den mye lettere og finere med 19" stigning og 6100 rpm på maks.. enn 21" og 58-5900 rpm på maks. 

Man kjører jo uansett sjelden på toppfart.. men mye bedre båt og kjøre med letteste alternativ..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glalaks skrev 26 minutter siden:

Tenker du den varer lengre med lave turtall? Vil ikke motoren alltid jobbe tyngre da? 

Takk for retting. Beklager @glalaks mener helt klart det motsatte av hva jeg skrev...:dykker:  i innlegget over. Mitt innlegg var ment som ren støtte til begge dine poenger :ja: :tommel_opp:

Jeg retter teksten. 

Motoren vil helt klart ha godt av å løpe lett og ditt oppsett med å velge propell og rigge for å nå max anbefalte turtall med en i båten er lurt.

Takk for mange gode innspill, setter pris på alle innspill enten det er konkret om propell eller om ønsket kvalitet på innlegg. Tror jeg kjøper en ekstra propell ved anledning med annen stigning for å teste hva som passer meg best. I verste fall får jeg en i reserve og blir en erfaring klokere.

Skall oppdatere tråden når jeg har fått testet det.

To sail or not to sail skrev 3 minutter siden:

Tror jeg kjøper en ekstra propell ved anledning med annen stigning for å teste hva som passer meg best.

Husk at lik diameter x stigning fra forskjellige produsenter kan være ganske forskjellige.

Om du har noen i nærheten så kanskje du kan byttelåne propell?

Har kjøpt mange brukte på Finn og testet, også solgt eller byttet videre :smiler:

Har på den måten fått testet propellmodeller som jeg normalt ikke ville kjøpt nye.

Det har også skaffet meg gode kontakter :tommel_opp:

dieselfan skrev for 1 time siden:

Takk for retting. Beklager @glalaks mener helt klart det motsatte av hva jeg skrev...:dykker:  i innlegget over. Mitt innlegg var ment som ren støtte til begge dine poenger :ja: :tommel_opp:

Jeg retter teksten. 

Motoren vil helt klart ha godt av å løpe lett og ditt oppsett med å velge propell og rigge for å nå max anbefalte turtall med en i båten er lurt.

Puhh. Nå lurte jeg på om jeg hadde misforstått alt i alle år🤣

etter noen år her på forumet har jeg et inntrykk av at du vet hva du snakker om mtp motorer osv👍

På Finn.no fant jeg en annen original propell som var 11 1/4 x 15 så den har jeg kjøpt. Reiser på pliktferie til syden nå til tirsdag så det går minst 14 dager til jeg får testet. Har vært ute med stor tube og 3 barn i dag og på full fart med eldste ungen (60kg) i tuben klarte jeg 6.1k rpm og 25.5 knop. Har god tro på bytte, før bytte av restriktor klarte jeg bare 27-28 knop alene, nå bikker jeg 30.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...