Jump to content

Vannkran som spruter mye luft hver gang den brukes

Gammelbåtas

Recommended Posts

Vi har nylig startet å bruke en eldre båt der kjøkkenkranen spruter mye luft hver gang vi bruker den. Kranen på toalettet oppfører seg som normalt. Har dere noen forslag til hva som kan være grunnen til at det spruter luft ut av kranen som om systemet ikke har vært brukt på lenge hver gang den brukes?

Du må ha en pumpe som suger falsk luft. Når/hvis kjøkkenkrana ligger høyest vil luft samle seg der.

Alternativt kan du ha en ligggende ekspansjontank med ødelagt blære . . . 

Sjekk gjerne koblingene foran pumpa og lokket til vannfilteret plus ekspansjonstanken (hvis du har).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 8 timer siden:

Du må ha en pumpe som suger falsk luft. Når/hvis kjøkkenkrana ligger høyest vil luft samle seg der.

Alternativt kan du ha en ligggende ekspansjontank med ødelagt blære . . . 

Sjekk gjerne koblingene foran pumpa og lokket til vannfilteret plus ekspansjonstanken (hvis du har).

Takk. Kjøkkenkrana er høyere enn krana på toalettet. Jeg trodde dere kom til å svare at det er hull i rørene, men skal definitivt sjekke det du her skriver. 

Takk for svar 🌞

7 hours ago, Hulda said:

Det kan også være at kranen slipper inn luft, slik at væskesøylen i røret synker.

Jeg tenkte litt på det.  Dersom vannpumpen er skrudd helt av og det kommer luft når krana har vært ubrukt lenge, så høres det plausibelt ut.  Vannet flyter sakte tilbake til tanken og blir erstattet med luft.  Dersom vannpumpa alltid er i "standby"-modus, så tror jeg ikke noe på denne hypotesen, en lekkasje vil føre til trykkfall, og pumpa vil plutselig starte å gå av seg selv.

Er det fleksible vanntanker eller faste vanntanker?  Noen fleksible vanntanker har tappehull på toppen av tanken - det fungerer fint dersom det ikke er luft på tanken, men med en gang man får luft på tanken så vil man få luft inn i vannsystemene.  Luft kan komme seg inn på grunn av lekkasjer på vanntank eller påfyllingsrør.

Trådstarter skriver at dette skjer "hele tiden".  Dersom krana åpnes helt, kommer det da kontinuerlig en blanding av luft og vann ut fra krana?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev for 11 timer siden:

Tror ikke noe på blæra til NilsPils. Resten er god fisk. Det kan også være at kranen slipper inn luft, slik at væskesøylen i røret synker.

Det var nøyaktig det som hendte meg for noen år siden . .  Nå har jeg stående trykklufttank uten blære.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Blæra på en trykktank/ekspansjonstank/akkumulatortank (kjært barn har mange navn?) inneholder vel en viss mengde luft (og man kan som regel etterfylle med en sykkelpumpe), dersom denne skulle  å lekke så risikerer man vel at lufta kommer ut gjennom vannsystemet - men det er jo en begrenset mengde luft der, dette er jo en passiv komponent, såfremt man ikke finner frem sykkelpumpa kan den jo ikke forårsake luftbobler i vannsystemet hver eneste gang man bruker vannkrana, det må jo ta slutt etter at man har brukt vannkranen noen få ganger?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...