Jump to content

2020 Suzuki DF200APX starter ikke etter bytte av forfilter (dog muligens urelatert til problemer)

Ellinokon

Recommended Posts

I påvente av en litt lengre tur om noen dager sjekket jeg i kveld nivå på motorolje, og utførte bytte av vannskiller ettersom den delen endelig kom i posten. Etter bytte av filter (Racor 3227) slo jeg på alt av strøm og tenkte starte motoren for å se at alt funker som forventet. Dessverre ble jeg møtt med skuffelse.

Når jeg kobler til dødmansknapp og vrir om på keyless start, blir jeg møtt med en serie med pip og ingen respons på hverken skjerm eller noe som helst annet relatert til motor.

Indikatorer på feil:

- Pipene går i serien: 1 pip så 5 pip

- Skjermen slår seg ikke på

Det jeg finner av hjelp hos mister Google peker mot at 1 pip etterfulgt av 5 pip tyder på seriøse problemer med oljetrykk. Nivået på oljen er som det skal være. Oljefilteret har ikke kjørt mange timer. Relatert sensor eller sikringer har jeg ikke sjekket enda.

Siden skjermen ikke slår seg på tenker jeg at pipene kanskje ikke peker på riktig feilkilde. Lukter strømproblemer. Har sjekket spenning på batteriene og de leser av ca 12,53-12,56 v på multimeteret. Men det må nevnes at jeg ikke har vært flink gutt ved vinterlagring av batteriene. Det vil si, de har fått klare seg selv. Et under at de holder spenning, vil kanskje noen si, men korrekt spenning burde da være godt nok. Eller?

Gjenstår å pirke i kontakter osv. for å se om noe har mistet kontakt mellom motor/batteri og kjørecomputer. Ingenting som tilsier at ting burde ristet løs i løpet av de ukene båten har stått i ro siden forrige problemfrie start, men det er nok verdt å dobbeltsjekke.

Keyless er generelt noe drit, men jeg kan ikke umiddelbart se at det er en feilkilde denne gangen.

Noen som har opplevd lignende problemer og sitter med fasit på fiks?

Ser ut til at alle sikringer er inntakt. Både den på hvit ledningen fra batteriene og til båten, og i sikringsboksen under motordekselet.

Utstyr påkoblet båtens kurser ser ut til å fungere som forventet. Får ca 12,53v på alt av lamper, kontakter osv. som tilhører båten. Vrider til keyless start ser også ut til å få strøm via båtens kurser.

Tilt funker på motoren.

Det er altså bare powertilt og FWB hendler + "multi gauge" skjermen som ikke fungerer. Usikker på hvor de skal få strøm fra.

Ellinokon skrev for 2 timer siden:

Tilt funker på motoren.

Om du kjenner båten din godt så hører du veldig godt på "farten" på tilten om du har spark i batteriet eller ikke..

Aldri noe artig med sånne diffuse feil... kan være lurt å gå baklengs gjennom hva du har gjort og hva du har demontert, hva du har flyttet på og hvilke kontaktpunkter det kan ha berørt.

Om du har mistet kontakt med oljetrykksensoren ville du vel fortsatt fått liv i skjermen men kanskje ikke fått lov å kjøre starter.

Hvis tilt fungerer med bryteren på motoren, men ikke med bryter på gass gir hendel så tyder det på at tenningen ikke er på. Det piper hvis motoren ikke får kommunikasjon med FOB når du prøver å slå på tenningen, men husker ikke hvordan det piper. Sjekk først at FOB blinker kort når du gir knappen et kort trykk. neste trinn er å flytte FOB nærmere der antennenen plassert inne i instrumentpanelet. Det tredje jeg ville prøve er å bytte batteri i FOB. Har du SMG4 instrument?

Fikk sjekket alt av kabler for spenning og konstantert at den biten øyensynlig ser ut til å funke. Flott det, men hjelper ikke meg når listen for feilsøking plutselig blir tom uten at problemet er løst.

Fikk dog lagt til flere punkter for utbedring til høsten. Kvaliteten på koblinger fra forhandler er skremmende lav, etter min smak. Mange muligheter for fremtidige problemer med korrosjon på kritisk kabelføring. Spesielt siden alt av pakninger osv. rundt luker og gjennomganger for kabler for lengst har tatt kveld og smuldret opp.

Anyway.

I sorgen mens jeg scrollet gjennom Finn for å se etter større båter til salg (for i denne båten er det definitivt ikke nok plass til å nå kabelføringer) kom jeg på tråden her på Båtplassen. @abbor sin kommentar fikk meg på sporet av en løsning, for jeg mener bestemt å ha lest at elektronikken som får strøm fra motoren sin kabelføring, skal få denne strømmen selv uten tenning. Det ser ut til å ha vært fake news. Abbor har et meget godt poeng.

Jeg har tidligere fått pip pga tull med FOB, derfor var bytte av batteri noe av det første jeg fikset i går. Pipene den gang var dog noe helt annet enn dagens sekvens.

Siden jeg allerede har alt åpent og elektronikken ute, konsulterer jeg kjapt mister Google for å finne ut hva som er mottager for signal fra FOB, og legger FOB rett på den aktuelle klasen med bokser og kabler. No go.

Oppsettet for keyless start er festet like godt som alt annet relatert til motoren, noe som vil si dårlig. Jeg ser vel egentlig spor av at tingenes tilstand som jeg åpnet opp og fant, ikke er ståa forhandler har forlatt oppsettet i. Går gjennom hele riggen enda en gang, og finner potensielt en eller to koblinger som ikke sitter slik de skal. Gir de en liten spray med kontaktrens for å hindre senere korrosjon, en ekstra hard dytt, og vipps, alt starter som før! Ferieturen imorgen er reddet.

Stor takk til @abbor for å komme med riktig kommentar til rett tid.

@dieselfan tilt uten motor gående er noe tregere enn når motoren går, men slik har det vært så lenge jeg har eid båten. Definitivt noe jeg skal legge på minne for avsjekk av fremtidig tilstand.

Ellinokon skrev 6 minutter siden:

Går gjennom hele riggen enda en gang, og finner potensielt en eller to koblinger som ikke sitter slik de skal. Gir de en liten spray med kontaktrens for å hindre senere korrosjon, en ekstra hard dytt, og vipps, alt starter som før! Ferieturen imorgen er reddet.

Dyktig kæll :tommel_opp: :tommel_opp: :tommel_opp:  

Ellinokon skrev 7 minutter siden:

Stor takk til @abbor for å komme med riktig kommentar til rett tid.

Det er typisk han :ja: :klapper: :tommel_opp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...