Jump to content

Mercury 9,8 4-takt, er nye motorer påfyllt olje?

Knallipadden

Recommended Posts

Er det noe spesielt man må tenke på før bruk av en Mercury 9,8 4T? Jeg fikk spørsmål av noen som har fått seg helt ny motor. De sa at den "hakket* når de kjørte den. Spurte om de hadde sjekket oljen før bruk. Det hadde de, det var litt på sa de – men skulle fylle mer. Er ikke den oljen som er i motoren der bare for å hindre korrosjon? Ofte har jeg erfart at man må fylle olje før bruk. Kan denne "hakkingen" komme av det, eller noe annet? Jeg befinner meg en annen plass i landet enn de som har motoren.

Knallipadden skrev 3 minutter siden:

Spurte om de hadde sjekket oljen før bruk. Det hadde de, det var litt på sa de – men skulle fylle mer. Er ikke den oljen som er i motoren der bare for å hindre korrosjon?

Motorene blir vel testkjørt før de leveres uten olje, så da Birger det dumt å starte uten å fylle olje og uten å peile olje og sørge for riktig nivå.

Jeg kjøpte ny Mercury 6 hk i 2022 og der var det ikke olje på motoren da jeg kjøpte den. Så det måtte jeg fylle på selv før første oppstart.

Min Mercury fungerte aldri feilfritt mer enn en dag eller to i bruk før deler brakk av, så det ble litt tungvint med all av og påmontering og bæring og transport for å få den til forhandler. Stoppet også 4 ganger under kjøring. Siste gangen jeg startet den måtte jeg dra i snora ca 30 ganger.

Etter 2 måneder ble motor returnert til forhandler og jeg kjøpte en Yamaha et annet sted. Yamaha-en har stort sett fungert bra, og jeg har brukt den så mye at jeg har fylt bensin for flere kr enn motoren kostet ny.

Knallipadden skrev for 1 time siden:

Er ikke den oljen som er i motoren der bare for å hindre korrosjon?

NEI, det er en 4T motor. Alle vanlige 4T motorer har trykk smøring og får kun smøring via motoroljen. Du skriver ikke motorkode men skriver at motoren er en 4T, så jeg forholder meg til det.

Den teorien du presenterer må du IKKE lære bort, den fører til motorskade/havari etter minutter..

Hakkingen er trolig bensin relatert. Anbefal å drenere ut bensin og smuss fra bunnen av forgasser og sjekk tanken for vann. Vann legger seg på bunnen...

Edit:: Trådtittel var en annen når jeg skrev dette. Det kom ikke klart fram at motoren var ny i eske...

Mine kommentarer om å drenere forgasser passer derfor dårlig. Vi trenger motorkode for å vite sikkert om motoren har oljenivåvakt.

Kommentar fra moderator: Moderator har redigert tittelen. :smiler:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...