Jump to content

Feil på GPS


Marton

Recommended Posts

Har samme type gps og kartprogram selv og hos meg så er hastigheten helt lik på pc og gps. Når farten på båten forandres så endres det likt og samtidig på pc og gps. Trodde at det som vistes på pc'en kun var en "kopi" av det som gps'en viste. Er du sikker på at det er gps'en som viser feil?

Link to post
Share on other sites

For å gjette litt: kan det være at den ene viser SOG og den andre viser f.eks VMG e.l.? Er avviket alltid konstant uavhengig av strøm o.l.?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jag tror,(understryker tror) att det kan vare så her

 

Cmapecs eller Tsunamis eller annet kartprogram leser bare LAT / LONG posisjoner

fra de NMEA-meninger som sends ut fra GPS'en sen räknar kartprogrammet

ut COG og SOG själv, om då programmet anvender en annen tid, dvs räknar på

kortare tid eller lengre tid jämfört med vad GPS'en anvender för tid, så kommer

COG og SOG att momentant att variere !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 12 kanal Gps som viser 1-2 knop foe mye på display (SOG). Når jeg har den tilkoblet til PC (C-MAP) viser den riktig på PC skjermen og 1-2 knop mer på GPSen.???? Har noen vert borti noe slikt??

Kjører samme system, og har prøved med to forskjellige PC'er. Den med Windows 95 har aldri trøbbel med noe, men den som har Windows XP gjør ofte mye rart. GPS'en er en gammel 7 kanals Garmin 45. Jeg opplever at GPS'en mister kontakt med sattelittene, at farten viser fra 60-80 knop og at markøren ligger omtrent 20 km inn i landet,GPS'en sier: Power down and re init og masse annnet tull. Jeg sammenlignet konfigureringen på COM porten på de to maskinene, og fant en forskjell. Den med XP hadde bitflow'en innstilt på "none" i stedet for X-on/X-off. Jeg endret dette men det hjalp ikke.  :headbang:Dette har da tydeligvis med OS'et å gjøre, og jeg husker dette fra de spede begynnende forsøk med C-Map at det var kun Win 95 som fungerte. Jeg har ingen god forklaring. Jeg vet at andre kjører dette systemet feilfritt på andre OS'er, så dermed er forvirringen total!  :confused:Jeg holder meg derfor til det som alltid virker! Noen som ble klokere?

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Dette har da tydeligvis med OS'et å gjøre

Er ikke så helt sikker på det.... Hadde selv en 45 for en tid tilbake og den tok seg av og til slike turer og ba om power down og sånn. Når jeg så på trackbildet på GPSen så viste de samme turene L A N G T inn på land som også viste på PCen........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

GPS viser stabilt ca 1,4 knop over PC ved fart på ca 12 knop. GPS viser også feil når ingenting er tilkoblet den.

Dette høres jo ut som at GPS'en måler hastigheten korrekt og sender riktig hastighet ut til PC'en, men at det som vises på displayet av GPS'en er feil. Altså GPS'en er ikke frisk. Dersom du da ikke ved en "glipp" har satt GPS'en til å vise miles/time! (12 knop = 13,8 miles/time) Kan dette være forklaringen? (ut til PC'en vil det uansett komme knop)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en 12-kanals Garmin og Winchart på PC. Her viser GPS-en 2 knop mer en PC-en. Hastigheten endrer seg samtidig på GPS og PC, og avviket er konstant på 2 knop. Begge enhetene viser SOG i knop. Jeg prøvde i tillegg med en annen gammel 8-kanals Garmin, som for sikkerhets skyld viste 0.6 knop lavere enn PC-en. Det er mye mellom himmel og jord man ikke skjønner, men dette kan jo få alvorlige følger når man beveger seg i et 5-knops område i Sverige og politiet er ute med laser, hvis PC viser 5 knop og GPS 7 knop.

Hvordan kan man finne ut hva som er korrekt hastighet ??

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Hej BK o Marton!

 

Om det er så att det hele tiden viser feil;

 

se min tråd om ETA, om ni lägger en längre rutt, får ni då olika tid ni skall vara framme?

 

Jag tror att det är så att kartprogrammen leser bare Lat/long + tiden(UTC!) fra

NMEA-meningarna som sends ut fra gps'n,

sen beräknar kartprogrammet SOG,COG, ETA etc utifra detta!

Har svårt för att tro att det finns feil i kartprogrammen!!!

 

Har ni kollat det Lars H skriver, om att GPS'n kan vare felinställd !

 

Viser den däremot olike både högre o lägre fart, se då min tråd om

beräkningstiden för farten den kan ju vare olika i GPSn o PC'n

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man finne ut hva som er korrekt hastighet ??

Seil en strekning som du vet hvor lang er utifra kartet. Ta tiden. Del avstanden (i Nm) på tiden (i timer) og du har korrekt gjennomsnittshastighet for turen. 1Nm på 5min gir f.eks 12knop.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man finne ut hva som er korrekt hastighet ??

Hei Vega,

 

Ser du er fra Horten.

 

Nord for Horten står det 4 master, hvor to og to "lager en strek" ut over vannet. Du finner det i sjøkartet. Ved å kjøre mellom disse to strekene (i riktig vinkel), så har du kjørt 1 Nm.  Da kan du regne ut farten.

 

Skal du sjekke toppfart o.l. så kjør begge veier for å eliminere strøm / vind.

 

Jeg tror den kalles Hortensmila.

 

Finnes det tilsvarende i nærheten av andre skipsverft ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter teorien til Lars H om at Marton ved en glipp har glemt å sette gpsen til å vise nautiske enheter. Marton sjekk hva gpsen er satt opp på. Fabrikkinnstillingen på Garmin er at den viser hastigheten i miles, en må selv sette opp at den skal bruke nautiske enheter. Setup menu --> Navigation --> og der skal units stå på Nautical.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Finnes det tilsvarende i nærheten av andre skipsverft ?

 

Gerhard

 

Tilsvarende merker finnes også i Larviksfjorden.

Har blitt fortalt at disse ble benyttet til en siste finjustering før hvalbåtene dro fra Vestfold til Sydishavet på 50 tallet.

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

Så enkelt var det, den sto på miles. Har satt den på nautical så det var jeg som rolpet.

Min teori GPS har vært helt strøm løs (batt/bakkupbatt?) over lengre tid, at den da har gått  over til fabrikkoppsett ?? Takk til Lars H og bph :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...