andkr Startet 14.Juli Link til dette innlegget Startet 14.Juli Hei! Har en 21 fot amt PH215 med en Suzuki df140a hvor jeg ikke klarer mer enn 5000-5200 rpm. Prøvd å bytte propell men uten hell og mistenker at det er gassvaieren som er problemet. Dette er en båt med 2 styreposisjoner og har derfor seastar ds system. Begge posisjoner er like trege og mistenker da at det må være vaieren fra seastar ds systemet til motoren som er problemet? Usikker på hvor rask respons man skal få på gasshendelen men virker som at den er nokså treg. Legger ved et bilde av hendelen når gasspådraget begynner. spørsmålet blir egentlig er jeg inne på noe, eller er det noen som har noen bedre ideer? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Har du testet om gassarmen på motoren når max når du har full gass på kontroll hendlene, du bør vel teste en om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
andkr Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Prøvde å sjekke dette,men er usikker på hvor langt bak gassarmen på motoren går. Er nok enklere å se når båten er på land og man skru av dekselet på motoren 😅 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli andkr skrev 1 time siden: er usikker på hvor langt bak gassarmen på motoren går. Når du klipser av kontrollkabelen går den vel til grunnstilling ? @abbor eller andre som kan disse Suzukiene kan dere hjelpe her ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli hvilke propeller har du prøvd, og hvilken fart oppnår du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andkr Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli dieselfan skrev 11 minutter siden: Når du klipser av kontrollkabelen går den vel til grunnstilling ? @abbor eller andre som kan disse Suzukiene kan dere hjelpe her ? Har ikke fått klipset av kontrollkablen. Vanskelig å komme til med båten på vannet,hvertfall for en som ikke er særlig kyndig😅 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Er det enkelt for deg så kan du ta den opp på henger og jobbe tryggere på land Sitér dette innlegget Link to post
andkr Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli 3X14x21 aluminium ca 27 knop Og ca 25 med den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
andkr Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli dieselfan skrev 2 minutter siden: Er det enkelt for deg så kan du ta den opp på henger og jobbe tryggere på land Ja, blir å få den opp en dag. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Ser ut ttl at Suzuki DF140 ofte leveres med 14x21" som "standard" propell, som viser seg å være for tung å drive på 21 fots pilothouse båter. Kjenner ikke så godt til Exciter propellene , men mistenker disse har en aggressiv bladutforming som passer best på lettere båter og krever mer fart + jobbe høyere i vannet for at den skal funke som tiltenkt. Ville prøvd å fått lånt en Suzuki alu 14x19 , den burde gi mer turtall og fres enn 21" ellers mange tråder her inne på BP i det siste med propellinfo for DF115/140 på diverse båter i samme størrelse. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Båten er undermotorisert. Anbefalt motorstørrelse er 150 til 200hk. DF140 er ikke spesielt sterk siden det er er en DF115 de har tatt ut litt ekstra effekt på,topp men dreimomentet er det samme. Båten burde hatt DF175 eller DF200, båten har en oppgitt makshastighet på 40knop med 2 personer ombord (sannsynligvis med 200hk). Du må helt klart ned i propelldiameter. Hold deg til orginale Suzuki aluminium eller stålpropeller, det er disse som fungerer best for litt tyngre båter. Sitér dette innlegget Link to post
andkr Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli @abbor har du forslag til hvilken propell jeg bør kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli abbor skrev On 15.7.2025 at 14.56: Du må helt klart ned i propelldiameter. antar du mente stigning? Er vel ikke så mange diametre å velge i her...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Ja, mente stigning, lette å rote begrepene sammen. Jeg anbefalte å holde seg til originale Suzuki pga av størrelsen og utformingen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli med 5200 som max nå så bør han muligens helt ned på 14x17"? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Trenger å vite turtall med Suzuki 3x14x21 aluminum for å komme med en anbefaling. Vet ikke om oppgitt turtall gjelder Suzuki eller Exciter propellen. Sitér dette innlegget Link to post
andkr Svart 17.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli abbor skrev for 23 timer siden: Trenger å vite turtall med Suzuki 3x14x21 aluminum for å komme med en anbefaling. Vet ikke om oppgitt turtall gjelder Suzuki eller Exciter propellen. Det var med Suzuki aluminium og klarte ikke noe mer med exciter,var vel litt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Tror 3x14x18 aluminum eller 3x14x17 stål, begge orginal Suzuki vil fungere bra. Desverre er ikke noen av disse tilgjengelig i Norge. Begge kan skaffes fra USA. Winrace i Arendal kan skaffe PowerTech LNT 3x14x17 som er tilnærmet identisk med Suzuki sine stålpropeller. Mulig 3x14x17 aluminium også er et greit alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.