Jump to content

Problem med Blue sea hovedbryter

Framtia

Recommended Posts

I båten har jeg et startbatteri AGM75amp og en forbruksbank LFP. Når jeg kjører motor lades ikke forbruksbanken uten at velgeren settes i "combined". Ved bruk av landstrømlader lades banken uten problem. Min hypotese er derfor at det kan være en feil på startbatteriet slik at det ikke oppnår spenningen som trengs for at releet skal åpne for lading av forbruksbanken. Tips og råd mottas med takk.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Blir fort gjettverk uten noen målinger. Mål spenning på start- og forbruksbatteri når motor går så har du antakelig svaret. Hvilken type relé har du?

Dersom startbatteriet er gåent, f.eks. en celle kortsluttet slik at spenningen holder seg lav, så burde du merke det ved start/evt få problemer med å starte - litt avhengig av størrelse på batteriet vs motor. 

Med bryter i combined vil jo spenningene være like. Når den da er høyere på start i ON så indikerer det at laderelé ikke kopler sammen batteriene, med mindre det er en forsinkelse. Som sagt: hvilken type laderele har du?

Dersom du har 13.3V på startbatteriet når du prøver å starte opp antar jeg at landstrømlader står på?.. Eller står bryter i Combined, slik at du starter på både start og forbruksbatteri?

Tenker du må isolere problemet. Lad opp og start med bryter i ON. Kinner da motor sakte så er det stor sjans for at startbatteriet er gåent.

Jeg må lete etter ACR ser jeg :-)

Blue Sea Systems Dual Circuit Plus™ Battery Switch is used in conjunction with an Automatic Charging Relay (ACR). This combination is a very popular and effective battery management solution for marine and RV applications, simplifying the operation of multiple battery banks.
Let's break down what each component does and how they work together:
1. Blue Sea Systems Dual Circuit Plus™ Battery Switch (e.g., model 5511e or 6011)
This is a specific type of battery switch that offers more functionality than a traditional 1-2-BOTH-OFF switch. Key features include:
 * Simultaneous Switching of Two Isolated Battery Banks: In the "ON" position, it connects your engine (start) battery to your engine loads and your house (deep cycle) battery to your house loads, keeping them completely separate. This is crucial for preventing your house loads (lights, stereo, fridge, etc.) from draining your starting battery, ensuring you can always start your engine.
 * Emergency Combine/Parallel Feature: It has a "COMBINE BATTERIES" position (sometimes labeled "EMERGENCY" or "BOTH") that allows you to manually connect both battery banks together. This is a critical safety feature, letting you use your house battery to help start the engine if the start battery is dead, or vice versa if you need extra power for a critical load.
 * Simplifies Operation: Instead of managing two separate ON/OFF switches for each battery bank, you simply turn one knob to "ON" or "OFF" to control both banks.
 * Make-Before-Break Design: This means that when you switch positions, the new connection is made before the old one is broken. This is important because it prevents power interruption to sensitive electronics and protects your alternator from potential damage (which can occur if the alternator output is suddenly disconnected from the battery while the engine is running).
 * Ignition Protected: Many Blue Sea switches are ignition protected, making them safe for installation in engine compartments of gasoline-powered boats.
2. Automatic Charging Relay (ACR) (e.g., Blue Sea SI-ACR, ML-ACR)
An ACR is essentially an intelligent relay that automatically manages the charging of multiple battery banks from a single charging source (like an alternator or shore power charger).
 * Automatic Combining for Charging: When a charging source is active (e.g., your engine's alternator is running and the start battery is fully charged), the ACR senses the voltage increase and automatically "combines" (connects) the house battery to the charging source. This allows both batteries to be charged efficiently from a single source.
 * Automatic Isolation for Discharging: When the charging source is off, or when a load causes the voltage to drop, the ACR automatically "isolates" (disconnects) the battery banks. This ensures that house loads only draw from the house battery, protecting the start battery from discharge.
 * Starting Isolation (on some models): More advanced ACRs may temporarily isolate the house loads from the engine circuit during engine cranking to prevent voltage sags and spikes from affecting sensitive electronics.
 * Efficiency: ACRs are generally more efficient than traditional diode-based battery isolators, as they have very low voltage drop.
How "Blue Sea Dual Circuit Plus Relay" Works Together (Add-A-Battery System)
When you combine a Blue Sea Dual Circuit Plus Battery Switch with an Automatic Charging Relay (often sold together as an "Add-A-Battery Kit"):
 * Simplified Switching: You just turn the battery switch to "ON" when you board the boat/RV and "OFF" when you leave.
 * Automated Charging: While the engine is running or shore power is connected, the ACR automatically directs charge to both battery banks, ensuring both are topped up without any manual intervention from you.
 * Protected Start Battery: Your house loads will draw exclusively from the house battery, leaving your starting battery fully charged for reliable engine starts.
 * Emergency Parallel: If, for some reason, your start battery dies, you can simply turn the Dual Circuit Plus switch to the "COMBINE BATTERIES" position to link your house battery for an emergency start.
This integrated system provides a robust, reliable, and user-friendly solution for managing multiple battery banks in a marine or RV environment.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia skrev 1 minutt siden:

Som vist på bildet er det et "Dual circuit plus 6011".

Jeg ligger i uthavn, og 13,3V ble målt på startbatteriet rett etter jeg hadde avsluttet en times lading med motor. Nå er spenningen sunket til 12,9. Båten starter fortsatt :-)

Nå finleste jeg på ny. Du nevner et relé i den opprinnelige teksten men om du bare har denne bryteren så har du ikke noe relé. Da må den stå i combined for å få lading til begge batteribanker fra dynamo. Det litt tåpelige med denne bryteren er såvidt jeg kan se at den ikke har noen 1 eller 2 innstilling, dvs at i ON så er både forbruksbatteriet på og startbatteriet tilkoplet motorens system. Normalt ønsker en jo å slå over til ‘kun forbruk’ ved landligge for å sikre start. 

Fantino skrev 2 minutter siden:

Normalt ønsker en jo å slå over til ‘kun forbruk’ ved landligge for å sikre start. 

Om jeg leser beskrivelsen korrekt så vil den i "ON" kople til både forbruk og startkrets, men holde dem adskilt.  Dvs at "ON" gjør samme jobb som to separate brytere. Da burde det ikke være noen fare for å tappe ned start. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Framtia skrev 3 minutter siden:

Jeg må lete etter ACR ser jeg :-)

Blue Sea Systems Dual Circuit Plus™ Battery Switch is used in conjunction with an Automatic Charging Relay (ACR). This combination is a very popular and effective battery management solution for marine and RV applications, simplifying the operation of multiple battery banks.
Let's break down what each component does and how they work together:
1. Blue Sea Systems Dual Circuit Plus™ Battery Switch (e.g., model 5511e or 6011)
This is a specific type of battery switch that offers more functionality than a traditional 1-2-BOTH-OFF switch. Key features include:
 * Simultaneous Switching of Two Isolated Battery Banks: In the "ON" position, it connects your engine (start) battery to your engine loads and your house (deep cycle) battery to your house loads, keeping them completely separate. This is crucial for preventing your house loads (lights, stereo, fridge, etc.) from draining your starting battery, ensuring you can always start your engine.
 * Emergency Combine/Parallel Feature: It has a "COMBINE BATTERIES" position (sometimes labeled "EMERGENCY" or "BOTH") that allows you to manually connect both battery banks together. This is a critical safety feature, letting you use your house battery to help start the engine if the start battery is dead, or vice versa if you need extra power for a critical load.
 * Simplifies Operation: Instead of managing two separate ON/OFF switches for each battery bank, you simply turn one knob to "ON" or "OFF" to control both banks.
 * Make-Before-Break Design: This means that when you switch positions, the new connection is made before the old one is broken. This is important because it prevents power interruption to sensitive electronics and protects your alternator from potential damage (which can occur if the alternator output is suddenly disconnected from the battery while the engine is running).
 * Ignition Protected: Many Blue Sea switches are ignition protected, making them safe for installation in engine compartments of gasoline-powered boats.
2. Automatic Charging Relay (ACR) (e.g., Blue Sea SI-ACR, ML-ACR)
An ACR is essentially an intelligent relay that automatically manages the charging of multiple battery banks from a single charging source (like an alternator or shore power charger).
 * Automatic Combining for Charging: When a charging source is active (e.g., your engine's alternator is running and the start battery is fully charged), the ACR senses the voltage increase and automatically "combines" (connects) the house battery to the charging source. This allows both batteries to be charged efficiently from a single source.
 * Automatic Isolation for Discharging: When the charging source is off, or when a load causes the voltage to drop, the ACR automatically "isolates" (disconnects) the battery banks. This ensures that house loads only draw from the house battery, protecting the start battery from discharge.
 * Starting Isolation (on some models): More advanced ACRs may temporarily isolate the house loads from the engine circuit during engine cranking to prevent voltage sags and spikes from affecting sensitive electronics.
 * Efficiency: ACRs are generally more efficient than traditional diode-based battery isolators, as they have very low voltage drop.
How "Blue Sea Dual Circuit Plus Relay" Works Together (Add-A-Battery System)
When you combine a Blue Sea Dual Circuit Plus Battery Switch with an Automatic Charging Relay (often sold together as an "Add-A-Battery Kit"):
 * Simplified Switching: You just turn the battery switch to "ON" when you board the boat/RV and "OFF" when you leave.
 * Automated Charging: While the engine is running or shore power is connected, the ACR automatically directs charge to both battery banks, ensuring both are topped up without any manual intervention from you.
 * Protected Start Battery: Your house loads will draw exclusively from the house battery, leaving your starting battery fully charged for reliable engine starts.
 * Emergency Parallel: If, for some reason, your start battery dies, you can simply turn the Dual Circuit Plus switch to the "COMBINE BATTERIES" position to link your house battery for an emergency start.
This integrated system provides a robust, reliable, and user-friendly solution for managing multiple battery banks in a marine or RV environment.

Ok, da fikk vi litt mer kjøtt på beinet. Men har du localisert dette ‘automatic charging relay’? Det er etter mitt vett ikke integrert i bryteren.

Ser bruker mange ord på å hevde at ON-OFF-COMBINED er en bedre løsning enn 1-2-BOTH-OFF. Jeg er dønn uenig men det er nå min mening.

index skrev Just now:

Om jeg leser beskrivelsen korrekt så vil den i "ON" kople til både forbruk og startkrets, men holde dem adskilt.  Dvs at "ON" gjør samme jobb som to separate brytere. Da burde det ikke være noen fare for å tappe ned start. 

Jess, jeg leser det også slik. Men en kan altså ikke isolere bort startbatteriet fra motor (og eventuelle små strømtrekk) ved landligge uten å samtidig legge død forbrukskretsen. Å selge det inn som er forbedring med amerikansk orddiaré slik de gjør det i teksten biter i alle fall ikke på meg 😄

Men ladereleet er fortsatt hyllet inn i mystikk da..

Jeg har samme bryter, Uttern D77.

Enkelt, og greit det. All normal operasjon i ON, så kan du bare slappe av. Voltsensitivt rele mellom startbatteri og forbruksbatteri sørger for lading når det skjer, og kobler fra startbatteri når en ligger i ro. Enkelt og greit. 

Det tyder på at skillereleet ikke fungerer som det skal, eller koblingen mellom startbatteriet og forbruk er dårlig. Eller en sikring kan være røket, eller dårlig kontakt. 

Finn releet, sjekk koblinger. Bruk et multimeter å sjekk lading på startbatteri, så se at releet slår inn. Det blir et rødt diodelys på skillereleet når det kobler sammen. 

Releet du leter etter ser slik ut, eller noe likt. 

p_10033-79_default_1.jpeg

Framtia skrev 4 minutter siden:

Finner ikke noe ACR, så da må jeg handle og koble om skjønner jeg. I dag er det en kabel ut fra bryteren (!) til hver av bankene. Med et ACR skal vel da bare gå en ut til startbatterie, og så skal det videre gå til ACR og til forbruksbanken...

Nei det blir feil. ACR koples bare mellom bankene på greieste måte ift kabling. Kabel fra både start og forbruk skal innom bryteren og videre til startmotor/forbrukere. Red: Det jeg prøver å si er at du ikke nødvendigvis finner ACR ved å følge kabel fra batteri til bryter og så videre. ACR skal bare gjøre det samme som bryter når den står i Combined sagt på en annen måte. 

Blue Sea sitt ACR som selges i pakke med denne bryteren ser slik ut:

IMG_4448.jpeg.5c4c4c4079aecd5735aa2bef1b67b874.jpeg

Framtia skrev 4 minutter siden:

Finner ikke noe ACR, så da må jeg handle og koble om skjønner jeg. I dag er det en kabel ut fra bryteren (!) til hver av bankene. Med et ACR skal vel da bare gå en ut til startbatterie, og så skal det videre gå til ACR og til forbruksbanken...

Nei, det stemmer ikke. Bryteren skal styre forbruket, og ACR ladingen. Dette er to forskjellige ting. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...