Ferskvannseiler Startet Tirsdag 20:02 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 20:02 Hei, har noen greie på hvordan Color Lines superspeed er rustet for å takle lynnedslag? En sånn båt blir jo gjerne et av de høyeste punktene på havet og er utsatt for å bli truffet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 20:21 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:21 Som helbygget i alumunium blir den et Faraday-bur og lynet vil holde seg langs ytterskallet. Effekten av å være høyeste punkt er jo til stede men den er nok ikke så stor som det kan virke. Kjenner folk som har vært på åpent hav i seilbåt og lyn slo ned i sjøen 50-100 meter unna på alle sider uten å "ta" båten... Sitér dette innlegget Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ms Fortuna Svart Tirsdag 21:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:26 Helbygget i aluminium? Tenker vi sier stål. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Tirsdag 21:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:35 Er vel stål skrog med aluminium overbygg Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart Tirsdag 21:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:59 Eller stål hele veien, hilsen en som har jobbet på Superspeed 2 i 11 år.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 22:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:10 Stål eller Aluminum spiller mindre rolle for Faraday buret Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vaagen Svart Onsdag 00:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 00:25 Elektronikken på skip kan være utsatt for lyn, til tross for Faraday - effekten. Kjenner til et skip fikk store skader etter et lynnedslag. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
SveinHa Svart Onsdag 06:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:32 Jeg hadde hurtigbåtene langs kysten i tankene da jeg skrev alu men det spiller liten rolle i denne sammenhengen, elektrisk ledende skall blir et faradaybur. Jeg kan lett se for meg at radar- og radioutstyr vil kunne ta skade siden dette er utstyr som befinner seg utenfor faradayburet men kan ikke huske å ha hørt om katastrofale lynnedslag i moderne skip... Sitér dette innlegget Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jens_P Svart Onsdag 07:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:09 Kabling som ligger utenfor "buret" kan plukke opp overspenninger. Fungerer som antenner og det behøver ikke å være direkte treff for å skade tilkoblet utstyr. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart Onsdag 09:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:23 Farradays bur er en grei teori uansett ledende materiale, det funker. Videre må man ta høyde for hvor stor overflate elektronene fra lynet kan fordeles over, og hvor mange elektroner (amp.) som lynet transporterer. Antenner vil naturlig nok transportere lyn-elektroner til innsiden av buret. Og elektronikken vil skades, om det ikke er former for overspenningsvern som kobler ut. Det er ikke ikke slik at fly ramler ut av himmelen eller skip går i svart om de blir truffet av lyn. Selv om Hulda er et farradays bur, unngår jeg å være på sjøen om jeg kan når det er meldt mulighet for lyn. Og med den kunnskapen jeg har om lyn, er jeg overbevist at å stikke seg ut som en leder i et landskap øker muligheten for overføring av elektroner. En jeg kjenne til, fikk elektronikken om bord skadet av lyn som slo ned et kort stykke fra båten. Selv om selve båten ikke ble truffet. Så i dag blir vi en ekstra dag i kjedelige Bønnerup, hørt tordnen rulle for litt siden. To gode ting ved Bønnerup: Bra soft ice og flott havn. Lang vei til Brugsen som har dårlig utvalg. Det ble brått fire gode ting. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 16:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:48 Det endelige svaret; Color Line er for kjapp til å bli truffet av lynet Bildekilde: Finn Rindom Madsen, NRK Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 17:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:20 Naturligvis, tok ikke den muligheten sånn i farten, raskere enn lynet, lynrask. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Onsdag 19:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:05 Og det er ikke "Superspeed" en gang... Sitér dette innlegget Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Grand Banks jr Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Det var nok ikke et oljet lyn... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Maika Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden SveinHa skrev On 16.7.2025 at 8.32: kan ikke huske å ha hørt om katastrofale lynnedslag i moderne skip https://nypost.com/2024/03/29/us-news/couple-recalls-moment-lightning-struck-carnival-ship-this-doesnt-look-good/ Men det endte jo ikke i en katastrofe, så vel ergo ikke katastrofalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.