Jump to content

Color Line, hvordan avledes lynnedslag?

Ferskvannseiler

Recommended Posts

Som helbygget i alumunium blir den et Faraday-bur og lynet vil holde seg langs ytterskallet.

Effekten av å være høyeste punkt er jo til stede men den er nok ikke så stor som det kan virke. Kjenner folk som har vært på åpent hav i seilbåt og lyn slo ned i sjøen 50-100 meter unna på alle sider uten å "ta" båten...

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg hadde hurtigbåtene langs kysten i tankene da jeg skrev alu men det spiller liten rolle i denne sammenhengen, elektrisk ledende skall blir et faradaybur.

Jeg kan lett se for meg at radar- og radioutstyr vil kunne ta skade siden dette er utstyr som befinner seg utenfor faradayburet men kan ikke huske å ha hørt om katastrofale lynnedslag i moderne skip...

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Farradays bur er en grei teori uansett ledende materiale, det funker. Videre må man ta høyde for hvor stor overflate elektronene fra lynet kan fordeles over, og hvor mange elektroner (amp.) som lynet transporterer. Antenner vil naturlig nok transportere lyn-elektroner til innsiden av buret. Og elektronikken vil skades, om det ikke er former for overspenningsvern som kobler ut. Det er ikke ikke slik at fly ramler ut av himmelen eller skip går i svart om de blir truffet av lyn.

Selv om Hulda er et farradays bur, unngår jeg å være på sjøen om jeg kan når det er meldt mulighet for lyn. Og med den kunnskapen jeg har om lyn, er jeg overbevist at å stikke seg ut som en leder i et landskap øker muligheten for overføring av elektroner. En jeg kjenne til, fikk elektronikken om bord skadet av lyn som slo ned et kort stykke fra båten. Selv om selve båten ikke ble truffet.

Så i dag blir vi en ekstra dag i kjedelige Bønnerup, hørt tordnen rulle for litt siden. To gode ting ved Bønnerup: Bra soft ice og flott havn. Lang vei til Brugsen som har dårlig utvalg. Det ble brått fire gode ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...