Jump to content

Noen som har bygget inn et ordentlig kjøleskap/skuff i Draco 20(00)DC med U-sofa?

subwoofer

Recommended Posts

Tar dette som egen tråd heller enn å begrave det i prosjekttråden, en eventuell implementasjon ender selvfølgelig der.

Per i dag har jeg en løsning arvet fra en tidligere eier, hvor lokket fra en billig 12V "kjøleboks" - bruker betegnelsen løselig her - er montert i et rom i babord sidebenk i U-sofaen. Den er veldig fin til å tappe forbruksbatteriet uten at den kjøler nevneverdig, så en bedre løsning hadde vært å foretrekke. Har noen forslag til noe som kan tenkes å fungere? Brønnen som strengt tatt er en del av motorrommet er fylt opp med batterier og drivstoffilter, så den er i praksis ikke en kandidat for å sette en kompressorboks i.

subwoofer skrev for 3 timer siden:

Brønnen som strengt tatt er en del av motorrommet er fylt opp med batterier og drivstoffilter, så den er i praksis ikke en kandidat for å sette en kompressorboks i.

Hvorfor plassere en kjøleboks i det varmeste området i båten? Motorrommet eller tett på er et dumt sted, dessuten må du huske på at det må være god tilgang til luft, som er kaldest mulig.

Mange båter har kjøleboksrn lenger frem, feks under et framsete. Da er den lenger unna varm motor og den kommer nærmere bunn av båten (vannet er som regel kaldere enn lufta i den tida man trenger kjøleboks) uten st man må dukke ekstremt langt ned for å finne ting.

Selv bruker hei løs 12v kjøleboks ved behov. Overnsttingsturer startes med noen 1 5 liters flasker med vann som har ligget i fryseren. Da er de først kjøling og deretter drikkevann.

Det var en grunn til at jeg spesifiserte båtmodell, det er litt dårlig med alternativer til å ha noe under U-sofaen hvis det skal være fastmontert. Begge stolene står på pidestall og kan roteres så de kan brukes mot bord ved sofaen. 

Jeg skal se om det er plass til den løse kompressorkjøleboksen min mellom benkene i kahytten og fortsatt re opp i full bredde, da er bare støy som evt begrenser. 

Det er et gammelt jungeltriks det med frosne vannflasker!

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Jeg skal se om det er plass til den løse kompressorkjøleboksen min mellom benkene i kahytten og fortsatt re opp i full bredde, da er bare støy som evt begrenser. 

Et alternativ kan kanskje bære å flytte den ved behov, hvis du er sterk nok til å løfte en (tom) kjøleboks. Når du har stoppet og motoren er kald og du skal overnatte kan du jo lempe kjølebagen fra kahytten og sette den baki salongen der dere sikkert ikke sitter likevel mens dere sover i kahytten.

Ikke alt elektrisk utstyr bør være på mens man sover. For noen år siden kjørte jeg på E18 med min Biltema kjøleboks på beinplassen på passasjersida. Kjente det luktet litt røyk, men antok det var fra den gamle bilen foran meg i køen. Oppdaget deretter i sidesynet st drt steg opp røyk fra kjøleboksen min og napper kjapt ut kontakten til denne. Svinger av E18 og innpå en eldre versjon av veien noen få hindre meter senere for å stoppe opp og slokke ordentlig, uten å stoppe all trafikk på E18. Lempet kjølebagen ut av bilen, tok av lokket med der elektriske og dynket det hodt med vann. Luftet ut endel røyklukt fra bilen, den satt mange timers ljøring etterpå, og det ble også litt vått inni bilen av å stå parkert med åpne dører. Lempet kjølebagen oppi båten som stod på henger og kjørte videre med stadige blikk i speilet.

Det er i tilfelle kompressorboksen fra Isotherm som blir med, har fungert ypperlig i bil i en årrekke. Går tre-fire døgn på et vanlig startbatteri før det blir vanskelig å få start på bilen. Og med går mener jeg «holder 4 grader». Peltierelementkjølere funker rett og slett ikke bra nok, på en god dag kan de klare å holde innholdet på nesten samme temperatur, å kjøle noe ned kan man glemme. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...