Jump to content

DIY: Hvordan bytte sirkulasjonspumpe kjølevæske Volvo Penta D6


Gabi

Recommended Posts

Jeg har fått noe kjølevæske som drypper fra babord motor, en 2007 D6-310 A-B. Det drypper på reima sånn at når den går rundt slynger dette med på reima og griser til parallelt med forkant av motor. Etter feilsøk trodde vi det var en løs slangeklemme på kjølevannet men så heldig viste det seg ikke at jeg var.

 

Det virker mer som om det kommer fra sirkulasjonspumpa som sitter over det store svinghjulet. Der sitter et sladrehull i underkant så det lekker antagelig ut derfra. Litt vanskelig å se men jeg hadde tørket rent rundt for noen dager siden og nå var det fuktig der. 

 

Ferie i morgen egentlig.....

 

Jeg har fått tak i ny komplett ubrukt pumpe til billig pris samt pakning. Har noen byttet en slik før? Det ser ut til at jeg først må tappe av kjølevæske, så demontere reim (har ikke kompressor). Deretter løsne bolt til hjulet på sirkulasjonspumpa hvor reima går over og så løsne bolter til selve pumpa. 

 

Siden jeg har kjøpe helt ny pumpe skulle jeg anta at det "bare" var da å løsne pumpeenheten fra motor, og så rengjøre pakningsflaten inn mot motor godt. Avfette og sikkert pusse litt med 400 papir og så avfette igjen. Deretter montere pakning tørt og så skru innpå ny pumpe. 

 

Noen som har byttet tilsvarende før? Noen tips?

 

Motor idag

Screenshot_20250716_133619_Dropbox.jpg.a318a6a1cf217f8d3ab86f0d76da19b2.jpg

 

Ny pumpe:

20250716_142201.jpg.72db929a6aa00ece030dad9595778213.jpg

 

20250716_142210.jpg.b44eaa0e0a937e514c7a975903d54394.jpg

 

20250716_142216.jpg.09a5769c3ef7673af817746445de0e0e.jpg

 

20250716_142225.jpg.cc15226484e68e8e8d848ed7f9a1a732.jpg

 

Ny pakning:

20250716_142138.jpg.78a4c95e6bcf6e863528c5dce27b9c89.jpg

 

Skjematisk:

Screenshot_20250716_133151_Chrome.jpg.8810a3ccc03b8566eb0cc36e053448ab.jpg

Link to post

Takker! Hadde denne selv men betryggende å få tips!👍

 

Ved remontering av selve pumpehuset står det at man skal montere en insexsskruv før man monterer selve boltene. Jeg googlet meg frem til at det vel en en umbracoskrue på norsk. Jeg ville tenkt at jeg skulle bruke momentnøkkel ala 5nm/10nm/20nm/25nm for å montere det helt jevnt. Kan insexsskruv være for å sentralisere før montering,  men skjønte ikke helt vitsen? Ikke står det noe om at insexsskruv skal skrues til løst eller hardt heller.

Screenshot_20250716_231635_Drive.jpg

Link to post

Jeg tolker det slik at det må stå en umbrakoskrue i det hullet, kanskje fordi skruehodet på en vanlig skrue kommer i veien for ett eller annet. Men at denne skruen ellers er likeverdig med de andre skruene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har bare skiftet vannpumpe på bil, og den har en tendens til å sitte godt.. Husker en eller annen gammel instruksjonsvideo der fyren sa at ‘det er eneste gangen du skal bruke vold’ før han gøv løs på den med en sånn plastbelagt hammer. Så lurt å ha en liten plan med verktøy en kan sjokke den litt med, samt presse inn i pakningsflatene uten å herpe de. Jeg brukte en fleksibel stålsparkel ene gangen. 

Link to post

Da tror jeg at lekkasjen er borte etter en kjøretur inkl opp i plan et par minutter. Helt knusketørt det det ellers var sprutet kjølevæske som fulgte reima i forkant av motoren.

 

Hvordan skifte, for de som evnt senere kommer bort i samme problemstilling:

 

Sånn ser det ut før arbeidet startet, opp ned....

20250717_112107.jpg.981d27e5e3f7dad297e51563b94a11cc.jpg

 

Først tappe av kjølevæske, jeg tappet av ca 12liter, akkurat så mye som gikk ut ved å åpne kran under varmeveksler babord side av motoren.

 

Så slakket jeg av reima i forkant av motoren og demonterte festet for denne. det er 13 og 14mm hoder på boltene og sitter med 50nm.

20250717_115117.jpg.7ef431e2a4250accddb1d35752cf6c91.jpg

 

Så fjerne reima.

 

Deretter demontere spennrullene, umbrako 6mm:

20250717_120051.jpg.e55ab91f6473bdddc3a92fdd9135d620.jpg

 

20250717_120424.jpg.a60271eaf0c20016a3f846990aa115d2.jpg

 

Så skrues 3 bolter ut fra det runde hjulet som driver sirkulasjonspumpa, disse er 12mm hode og sitter med 25nm.

20250717_121245.jpg.2db152f47c9cd4225735975d02401117.jpg

 

Så er det 7 bolter som skal demonteres, 6 av disse har 12mm hoder og en 6mm umbrako, de sitter med 25nm. Vær obs på å pirke ut maling på umbrako skrue og sørg for at umbrakonøkkel sitter godt inne da du ikke har lyst til at hodet skal bli ødelagt = masse ekstra arbeid. Denne sitter nederst mot styrbord.

 

20250717_120648.jpg.49465ffc16eda057b4f440b497fbf9ee.jpg

 

Så er det bare å...... ta ut pumpehuset! Lurte først på hvordan og prøvde med å dunke litt/skrutrekker. Så tenkte jeg at kanskje jeg skal prøve å rykke litt i det runde hjulet, tok godt tak og røsket til! Og bang, kræsj, der løsnet hele greia og ramlet ned i motorromsbrønnen sammen med endel kjølevæske. 

20250717_121518.jpg.7b3f3c2c1bac18262cb7078119b4fefa.jpg

 

Så langt, overraskende enkelt!

 

Men.....😬 Da er det bare å løsne det lille hjulet fra den gamle pumpa og montere på den nye!🤣🤣😂😂😜🙃 Den sitter! Lykke til!

 

Prøvde litt med diverse men fant ut at jeg skulle spørre lokal Volvo forhandler om tips. Han på verksted sa at de satt veldig hardt og de pleide å sprekke og bli ødelagt når man prøvde å ta de av. Likevel var han heldig denne gang og fikk etterhvert demontert vha varme, 2 stålplater, trekiler og diverse. 

 

Så var det å ta av pakningen inn mot motor, den falt av ganske greit. Brukte 400 papir og pusset reint. Avfettet med aceton og også på ny pumpedel. 

20250717_121525.jpg.b0fb370460402b1b8797c04f728ae637.jpg

 

Så var det å montere pakning og pumpe, trekke til med 25nm, dvs jeg gjorde i trinn 2nm/4nm/8nm/10nm/20nm/25nm kryss tiltrekking. Hadde ørlite fett på gjengene.

 

Spennruller 25nm. Hadde ørlite fett på gjengene.

 

Montere reim og reimstrammer. Stramme reim til 70nm, og boltene til festet med 50nm.

 

Så sørg for at tappekran er strammet til igjen. Fyll så med kjølevæske til fullt. Rydde litt. Starte motor og la gå 1 minutt og se etter lekkasjer. Åpne påfylling og fyll i 1 liter elns. Start opp igjen og la gå etpar minutter. Fyll på igjen. Start opp og la gå på høy tomgang feks 1200-1500rpm noen minutter. Fyll opp igjen om nødvendig. Kjør båten en tur og sjekk igjen for lekkasjer. Om ikke lekkasjer --> ferdig!😁

 

Link to post

Veldig bra deling @Gabi 👍

 

Tør du anslå hvor mye tid du brukte på jobben når du ser bort fra trøbbelet med å få av reimskiven?
 

Kanskje like greit å betille ny reimskive og festeskruer sammen med ny vannpumpe så slipper man trøbbelet med å demontere den gamle. 
 

Og for å pirke ørlite: Reima skal etterstrammes til 70 Nm etter at den er kjørt varm 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takker for hyggelig tilbakemelding!😊

 

Jeg startet med jobben ca kl 1145 (tok første bilde av demonteringen da) og var ferdig med alt inklusiv å starte motor for sjekk kl 1515. Så blir vel 3,5 timer. Hadde jeg hatt ny reimskive klar hadde jeg kunne trekke fra 1 time, så 2,5 timer arbeid. 

 

Tror det letteste er å bestille ny reimskive. Jeg vet man får repsett akslingstetning også for de som ønsker å prøve den løsningen.

 

Og jepp, 70nm på varm reim! Men med dagens 30grader i motorrommet er det nesten kvlifisert som varm reim!😂🤣

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...