Minegensjø Startet 16.Juli Link til dette innlegget Startet 16.Juli Er vi noen kjølsvin? Om sommeren søker vi det gode liv på fjord og hav og mot blå horisonter, helst med sol, lagelig vind og sjø, klart vann, god badetemperatur og endeløs frihet. Under den glitrende vakre overflaten står likevel ikke alt så bra til, noe som også kan synes godt i trange, sommerfulle havner. Hvilket ansvar har vi og tar vi som båtfolk? Er vi noen kjølsvin som gir beng i hva vi etterlater oss i vårt kjølvann av oljer, diesel, bensin, kjølevæske og annen guffe som havner i bunnen av båten og renner eller pumpes usynlig og automatisk ut i det vakre blå vi har drømt om i hele vinter? Hvordan ser det ut under dørken i bunnen av båten? Når sjekket vi sist og tørket opp søl og rester etter påfylling, oljedrypp og skifte av diverse remedier? Send en vennlig tanke til sjøfugl, fisk, kreps og tare og alle sommerglade badere som svømmer rundt eller må leve i det som havner i bunnen av båten og pumpes umerkelig til sjøs. Tørk opp og hold det rent i kjølsvinet og bruk absorberende puter eller duker hvis du tror det blir søl eller har sølt noe ingen bør ha i seg. Det gir også trygg båt, bedre lukt, og god oversikt over eventuelle lekkasjer før de blir et større problem, enten det er fra motor, slanger, tanker eller gjennomføringer. Ren båt gir blått hav. For vi kommer jo tilbake neste år, og våre barn og barnebarn i mange år etter det. Til enda renere hav og sjø enn det vi forlater til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Jeg har aldri hatt båt med kjølsvin. Men grisete er det nedi kjølen ja, det må jeg innrømme. En 35 år gammel dieselmotor blir gjerne litt inkontinent her og der. Kanskje jeg burde hatt en ny oljepølse? Den som ligger der er sikkert 12-15 år nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Bra tema du tar opp her @Minegensjø, vi båtfolk har ett spesielt ansvar her. Sørg for å holde det rent nede i kjølen, og lever evt. forurenset væske der det skal ( er jo til og med gratis for privatpersoner) Bruk enten biologisk nedbrytbar frostvæske til konservering av motor, eller samle opp det som kommer ut ved vårens oppstart. Vedlikehold motor og båten forøvrig slik at den er mest mulig effektiv. En annen ting er forsøpling, regelen min er: "Det skal være mindre søppel igjen når du drar, enn når du kom." Enten du finner en taustump, eller en snusboks i fjæra, eller en ølboks når du er ute med SUP/kajakk, ta det med og kast. Det krever lite innsats, og selv om det kansje ikke redder verden, gjør det ihvertfall ikke ting værre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dieselfan Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Begynte å plukke søppel på min første ferietur til Jomfruland og Stråholmen i 1971, siden har det fortsatt og blitt utvidet til Mølen og Tromøya. Føles godt. Har ikke kjøl, men motorrommene mine tømmes med vacuumpumpe og alle vesker leveres på miljøstasjonen. Nær jeg kommer med sekker med plukk-søppel fulle av isoporbiter, garn, taustomper, fiskesene, oljekanner +++ så er de veldig positive på den lokale miljøstasjonen og det er sjelden jeg må betale, de fleste vet at det er plukket etter andre. Syrer bruker jeg ikke, du skal ikke ha lest mye fra min penn her inne om du ikke har fått med deg at syregriser har jeg veldig lite til overs for... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli nomen skrev for 7 timer siden: En annen ting er forsøpling, regelen min er: "Det skal være mindre søppel igjen når du drar, enn når du kom." Støttes. Blir noen ekstra poser søppel i sesongen, og det føles godt. I kjølen er det rent og tørt. Evt søl etter service blir vasket og suget opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.