Jump to content

Dårlig virkningsgrad zipwake

Jon-Kåre

Recommended Posts

Har kjøpt meg «ny» båt hvor det er montert zipwake, jeg synes i grunnen virkningsgraden sideveis er heller dårlig kontra hva jeg er vant med fra trimplan. Baug ned/opp er okNoen som har erfaringer og kan dele. Båten er en Silver Condor 730 med 300 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har dette på min båt, og er svæert fornøyd. Hadde vanlige flaps før, og byttet til Zipwake.

Båten ble da  mer  stabil i sjøen sideveis. Og det er enklere å  kjøre baug ned.  Det ble som å kjøre bil med automat gir.

Så lenge  du setter den i auto og den interne Gps har satellitt kontakt så burde dette virke.

Det er Inmatech AS som er importør. Hør med de om det kan være noen innstillinger som mangler eller er feil.

En forutsetning for at Zipwake og andre trimsystemer skal fungere bra er at selve interceptorene er store/ lange nok.

Har vært med på noen tilfeller med både Zipwake og Humphree hvor det var satt for små interceptorer på og resultatet ble dårlig.

Monteret på større/ flere og alt ble my bedre. 

Holder tallene på utslaget holder seg rundt 50-60%  eller mindre er det nok å gå på til stabilisering og trykke baugen ytterligere ned om ønskelig. Ligger interceptorene inne med 70%-100% utslag under normale forhold (feks opp i plan) blir det lite eller ingenting igjen til å rette opp eller stabilisere i de fartsområdene.

Deretter er oppsettet viktig. Både pitch curve og hva auto-roll står på (1-9).

Det er også et parameter som setter en øvre grense i knop hvor stabilisering opphører fra den farten og oppover.

@Jon-Kåre Hvor store interceptorer har de satt på, og opplever du virkningen  som dårlig i lavere planefart eller også i høyere hastigheter?

Mvh. SAP

Aner egentlig ikke hvor store de er, skal sjekke over helgen da jeg er borte på jobb nå. Skal prøve med forskjellig fart. Har vel bare prøvd å rette den opp i rundt 30 knop

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

30 knop er plenty for å holde båten rett selv om interceptorene er i minste laget, så jeg heller til innstilling og oppsett.

Du sier ikke noe om hvordan du prøvde å rette opp. 

Man ser også i displayet hva interceptorene gjør, hvor mye utslag de har.

Roll funksjonen kan være manuell eller vanligst i auto med instilling 1-9. Høyere tall gir mer og raskere sidestabilisering og gjøres ved å vri på hjulet nå auto roll er PÅ.

Nevnte parameter i oppsettet med øvre grense i knop for sidestabilisering er nevnt. 

Også skal (må) systemet være kalibrert på nullpunkt (stilleliggende og helt rett).

Har se mye dårlig og manglende oppsett på zipwake fra fabrikk.

Les gjennom manualen inkl installasjons og oppsett delen og rapporter gjerne tilbake hva interceptorene viser i % i 30 kn når den ikke vil holde seg rett samt hvilken modus den er i (Manuell eller Auto X-X)

Når du ligger stille så viser displayet også antall grader pitch og roll. Disse, og spesielt roll bør være nær null.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev On 17.7.2025 at 9.42:

30 knop er plenty for å holde båten rett selv om interceptorene er i minste laget, så jeg heller til innstilling og oppsett.

Du sier ikke noe om hvordan du prøvde å rette opp. 

Man ser også i displayet hva interceptorene gjør, hvor mye utslag de har.

Roll funksjonen kan være manuell eller vanligst i auto med instilling 1-9. Høyere tall gir mer og raskere sidestabilisering og gjøres ved å vri på hjulet nå auto roll er PÅ.

Nevnte parameter i oppsettet med øvre grense i knop for sidestabilisering er nevnt. 

Også skal (må) systemet være kalibrert på nullpunkt (stilleliggende og helt rett).

Har se mye dårlig og manglende oppsett på zipwake fra fabrikk.

Les gjennom manualen inkl installasjons og oppsett delen og rapporter gjerne tilbake hva interceptorene viser i % i 30 kn når den ikke vil holde seg rett samt hvilken modus den er i (Manuell eller Auto X-X)

Når du ligger stille så viser displayet også antall grader pitch og roll. Disse, og spesielt roll bør være nær null.

Takk for lettfattelig beskrivelse, nå fikk jeg virkning av det og retter båten fint opp

sap_2000 skrev for 22 timer siden:

Bare hygggelig, men hva var det du gjorde for å få auto roll til å virke som de skulle?

Eller trimmer du manuelt uten auto?

Var bare og testet en kort tur og da kun manuell. Jeg gjorde ikke annet en å stille på parameter, mulig jeg stilte slik at den reagerte litt i kjappeste laget

m0rgankan3 skrev for 21 timer siden:

Litt off topic, men det kan også være greit å oppdatere firmwaren til versjon 4.1 som kom ut i år. 

https://zipwake.com/support/support-series-s/ Se helt i bunnen av siden. Zipwake har video på YT over hvordan det gjøres. 

Sikkert lurt men må finne noen som er litt mere kyndig en meg til å hjelpe, er litt som en fisk på land når det kommer til slike ting

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...