Jump to content

Yamaha f50a fusker litt, trenger råd


Ole Asbjørn

Recommended Posts

Min utenbords Yamaha f50a 2000 modell slår litt ujevnt. Ikke på tomgang men med litt gass mer på ulike turtall. Fungerer fint men det er noe som ikke er helt 100. Har hatt i motorrens og kondensfjerner i bensinen. Nye plugger og olje. Første tank i år med rød bensin, nå vanlig. Tømte tre av flottørkamrene, kom ikke til den nederste med båten på vann, hadde i forgasserrens. Kan dette være noe med det elektriske, fordeler eller hva det nå heter. Noen som har råd?

Link to post

Ta ut både tomgangs og hoveddyser å rengjør de skikkelig, dette er en liten motor med 4 sylindre, dvs hver sylinder bruker svært lite bensin som igjen gjør att dyser er veldig små, de trenger ikke å være tette for å skape problem, det er nok med litt "groe" for att flødet gjenom de blir dårlig å ujevnt.

Se spesielt på tomgangs dysene, de har ett veldig lite hull på tuppen, se også nøye på hullene som er på sidene av tomgangsdyser, tomgangsdysene er med ca 1/3 opp på turtallsregistret.

Link to post
Ole Asbjørn skrev for 1 time siden:

Tømte tre av flottørkamrene, kom ikke til den nederste med båten på vann, hadde i forgasserrens.

Fikk du samlet opp det som kom ut i en liten kopp eller noe? kunne du se spor av vann og smuss?

 

Ofte den nederste forgasseren som samler opp mest vann og smuss... beklager.

 

Om du åpner forgassere så stak opp dysene med fiskesene, det sliter bort det som kan ha grodd på hullveggene, uten å ødelegge dysene. ikke bruk noe av metall.

Anbefaler at du ikke bruker opp mer av pengene dine på lurium, kondensfjerner på en motor som kjører på 95E10 er totalt bortkastet. Drener forgassere før du setter bort motoren for vinteren slik at du lagrer motor med tomme flotørkammer, så fyller du på frisk bensin til våren og motoren går som en klokke.
Med dagens bensin må du også følge med på at tanken er ren og uten vann... Når du heller på kondensfjerner så smuggles vannet forbi filter og vannutskillere og havner i flotørkammeret... 

Link to post
Rune.f skrev for 10 timer siden:

De ble nevnt 2 ganger fordi de dysene har hull både på tuppen og på sidene oppover mot gjengepartiet, pass på å sjekk så også hullene på sidene er åpne.

Kjør kun ! på 98okt.

Takk. Tomgangsdysen er vel den som er tilgjengelig fra utsiden. Litt nervøs for å skru den ut og så ikke få den stilt inn rett igjen. Må prøve å telle omdreininger. Tappe skrue for flottørkammer på nederste forgasser er dårlig og må åpnes hardhendt, sitter kinkig til dessverre. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...