Ole Asbjørn Startet 16.Juli Link til dette innlegget Startet 16.Juli Min utenbords Yamaha f50a 2000 modell slår litt ujevnt. Ikke på tomgang men med litt gass mer på ulike turtall. Fungerer fint men det er noe som ikke er helt 100. Har hatt i motorrens og kondensfjerner i bensinen. Nye plugger og olje. Første tank i år med rød bensin, nå vanlig. Tømte tre av flottørkamrene, kom ikke til den nederste med båten på vann, hadde i forgasserrens. Kan dette være noe med det elektriske, fordeler eller hva det nå heter. Noen som har råd? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Ta ut både tomgangs og hoveddyser å rengjør de skikkelig, dette er en liten motor med 4 sylindre, dvs hver sylinder bruker svært lite bensin som igjen gjør att dyser er veldig små, de trenger ikke å være tette for å skape problem, det er nok med litt "groe" for att flødet gjenom de blir dårlig å ujevnt. Se spesielt på tomgangs dysene, de har ett veldig lite hull på tuppen, se også nøye på hullene som er på sidene av tomgangsdyser, tomgangsdysene er med ca 1/3 opp på turtallsregistret. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Asbjørn Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Takk. I siste avsnitt never du tomgangsdyser to ganger, skulle en av de være hoveddyser? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Ole Asbjørn skrev for 1 time siden: Tømte tre av flottørkamrene, kom ikke til den nederste med båten på vann, hadde i forgasserrens. Fikk du samlet opp det som kom ut i en liten kopp eller noe? kunne du se spor av vann og smuss? Ofte den nederste forgasseren som samler opp mest vann og smuss... beklager. Om du åpner forgassere så stak opp dysene med fiskesene, det sliter bort det som kan ha grodd på hullveggene, uten å ødelegge dysene. ikke bruk noe av metall. Anbefaler at du ikke bruker opp mer av pengene dine på lurium, kondensfjerner på en motor som kjører på 95E10 er totalt bortkastet. Drener forgassere før du setter bort motoren for vinteren slik at du lagrer motor med tomme flotørkammer, så fyller du på frisk bensin til våren og motoren går som en klokke. Med dagens bensin må du også følge med på at tanken er ren og uten vann... Når du heller på kondensfjerner så smuggles vannet forbi filter og vannutskillere og havner i flotørkammeret... Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli De ble nevnt 2 ganger fordi de dysene har hull både på tuppen og på sidene oppover mot gjengepartiet, pass på å sjekk så også hullene på sidene er åpne. Kjør kun ! på 98okt. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Asbjørn Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Rune.f skrev for 10 timer siden: De ble nevnt 2 ganger fordi de dysene har hull både på tuppen og på sidene oppover mot gjengepartiet, pass på å sjekk så også hullene på sidene er åpne. Kjør kun ! på 98okt. Takk. Tomgangsdysen er vel den som er tilgjengelig fra utsiden. Litt nervøs for å skru den ut og så ikke få den stilt inn rett igjen. Må prøve å telle omdreininger. Tappe skrue for flottørkammer på nederste forgasser er dårlig og må åpnes hardhendt, sitter kinkig til dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Nei det er luftskruen, den justerer luft/bensinblandingen på tomgang, det er 1st på hver forgasser, de brukes for å få motor til å gå jevnt å fint på tomgang, de styrer kun luftmengden, tomgangsdysen sørger for konstant bensinmengde. De 4 luftskruene stiller/skrur du fra bunnen å like mange omdreininger ut på alle 4 forgasserne til den går jevnt å fint, la motor få tid til å roe/stabilisere seg før du tar hver justering, ikke stopp motor mens dette gjøres, ta 1/4 runde ut i gangen på alle forgasserne, du hører hvor motor går jevnest ved å prøve deg frem, ender på de fleste motorer ofte opp på 1-2runder ut men ikke skrevet i fjell, før du begynner å justere på dem så skru de inn til de stopper samtidig som du teller hvor mange runder ut de sto, du har da ett referansepunkt, men skru kun til de akkurat bunner, ikke stram de til for hard da du da kan skade spissen, 0.5omd ut er greit å starte på. Tomgangsdysene mener jeg å huske er #38, de er like på alle 4 forgassere, denne motoren mener jeg er levert med flere hoveddyse alternativ avhengig av årsmodell så sørg for att alle forgasserne/hoveddysene kommer på samme plass som de sto da de kan være skjevdyset/forskjellig hoveddyse størrelse i de forskjellige forgasserne mtp kjølingen av forbrenningskammeret. Det skal veldig små "forstyrrelser" til i forgasserne på en sånn motor før de begynner å kødde pga 4 forgassere med svært små dyser og kanaler. Om du er litt hendt å nøyaktig i arbeidet så klarer du å demontere alle 4 i biter for en 100% service, du vil nok da oppleve en "ny" motor, men ikke begynn med den operasjonen om du ikke har gjort noe lignende før, disse forgasserne er litt knotete å ta av å demontere å da selvsagt like knotete å få på plass igjen. Lykke til :)) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Veldig bra @Rune.f 👍👍 👍 🏁 Legger til en liten advarsel om å IKKE blåse inn i bensin innløpet med trykkluft, før forgasseren er demontert. Ikke rengjør setet til nåleventilen med noe hardere enn en q-tips ish. Om ikke forgasserrack har skinne, eller man løsner hver forgasser fra skinnen, vil det være nødvendig med synkronisering av forgasserne. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Ja, nevnte knotete pga stagene, men er mulig å ta av og beholde samme lengde på dem, kan feks se om det er mulig å måle total utv lengde med ett digitalt skyvlær før de tas av, det finns forhåndsregler for alt :) Ta mange bilder med tlf før du demonterer, er bare arbeid, dette er noe de fleste med litt praktisk sans, litt vilje å ryddig system klarer, ta en å en forgasser så det ikke blir så mye løse deler. Om dette gjøres nøye blir de som nye igjen. Spør du her inne så er det nok noen som harker opp en sprengskisse på forgasserne til deg om du trenger det. Håper han klarer dette selv, ett verksted kommer sikkert til å fakturere 5tim+, de er desverre gode til sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.