Mosi Startet igår klokken 11:30 Link til dette innlegget Startet igår klokken 11:30 Hei dere! Vi har tenkt oss fra kragerøområdet til Amsterdam i sommer i en 37 fots seilbåt, og rutevalget står jo da mellom Kielkanalen eller vestkysten av Danmark. Vi tenkte kanskje den ene ruten frem og den andre tilbake. Vi skulle gjerne forberedt oss med tanke på tidevann, strømmer, åpne/stengte havner og kanaler osv, og ettersom dette blir vår første tur utenfor danmark så setter vi pris på deling av erfaringer og tips! Til info har vi ca 4 uker til rådighet og båten er utstyrt med AIS-mottaker og radar samt mulighet for væroppdateringer via satelitt. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart igår klokken 12:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:07 Mosi skrev 30 minutter siden: Hva tenker dere? 420 nm en vei. 70 timer v/ 6 kn det er vel tre døgn.Jeg hadde dratt rake veien ned på gunstig værvindu (sjekket ‘nød-‘havner ned vestsiden av Danmark) og brukt gjenværende tid i A og på tilbaketuren via Kielkanslen. Dagene går fort om man skal dag-seile frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Mosi Svart igår klokken 12:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:29 Takk for svar! Kan jeg også spørre hvor gunstig værvinduet bør være? Kanskje dumt spørsmål, men ettersom vi er så ferske på forholdene på vestsiden og utenfor nederland så kjenner vi på litt usikkerhet knyttet til strømmer og skiftende vind og værforhold med krappe bølger osv. Vi har barn ombord og vil nødig være dumdristige. Med det sagt så er vi innstilt på lengre etapper med døgnseilaser. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 13:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:19 Vi seilte ned vestkysten av Danmark én gang, det var mye bølger - dominerende vindretning er fra vest. Det året nøyde vi oss med å ta Kielkanalen og dra oppover igjen på østsiden av Danmark. Noen år senere startet vi sommerferien i København (båten forhåndsseilt ned dit av meg ila et par helger før selve sommerferien) og avsluttet ferien på samme vis, da kom vi oss til Amsterdam med en god del stopp underveis, inkludert å være noen dager på besøk hos slektninger i Almere. Om det var tre eller fire uker vi hadde tilgjengelig husker jeg ikke. Det jeg også har skrevet i en annen tråd - dersom formålet med turen er å glede seg over selve seilingen og folka ombord er klar til å seile 24/7 i røft vær, så går det meste an. Dersom man derimot har planer om å sove over i gjestehavner eller på ankringssteder og i tillegg bruke hele dager eller deler av dagene med å oppleve ting på land, så bør man beregne veldig god tid. Jeg har ikke data fra de forrige turene for hånden. Nåværende tur så kom jeg gjennom Kielkanalen. Vi dro fra Cuxhaven 2022-07-29 ca kl 23, seilte non-stop til Ijmunde i rufsete vær og mye motvind, kom frem 2022-07-31 rundt kl 19 ... så litt under to døgn, men det går fint an å bruke to uker eller mer på turen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mosi Svart igår klokken 14:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:10 Takk for svar og nyttig innspill! Vi er innstilt på lange etapper med seiling 24/7, men helst ikke i så veldig røffe forhold hehe. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 14:27 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:27 Det er mye tidevannsstrøm, skal man f.eks. inn og ut av Elbe så er det noe man i høyeste grad bør ta hensyn til. Bortsett fra de store elvemunningene og andre åpninger, så vil jeg påstå at det først er når man kommer til den engelske kanal at det begynner å bli ekstremt. Har man muligheten til det, så er det en fordel å planlegge stoppene slik at man sitter fast med anker eller tamper til en brygge mens strømmen går feil vei og seile mens strømmen går riktig vei. Seiler man 24/7, så er det ikke så mye å tenke på - da er det tider av døgnet hvor "speed over ground" er høy, og tider av døgnet hvor "spee over ground" er lav, men i snitt blir det jo som ved normal seilas. Det er jo også viktig å vite noe om strømstyrken for å kunne gjøre gode bestikkberegninger - hvis man driver på med slikt. Vi velger å stole på GPS'en :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.