Vaagen Startet 23 timer siden Link til dette innlegget Startet 23 timer siden Med de rådende værforholdene har jeg endelig leitet frem et SUP jeg kjøpte for noen år siden. Har festet det på hardtop med strikk-lastestropper. Ser for meg at det er mest egnet for innaskjærs bruk. Det hadde vært hendig å bruke jekkestropper,men ser for meg at jekkene der kommer til å ruste på et øyeblikk. Er det noen som har erfaring med dette, og evt kjenner til et merke som tåler maritimt miljø, eller som til og med har erfart at billigstropper fra Biltema el.l. kan brukes? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Arejane Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Boat Power har syrefaste jekkestropper, se nettsiden deres. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Vaagen Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Takk, bestilt! Ikke så ille pris heller. Kjøpte 304-stål, og ikke 316, så får vi se om det var dårlig økonomi... Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Arejane Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Jeg har et par, men ikke testet de enda ... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Gunga Din Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Jeg kjøpte på SVB https://www.svb24.com/en/lashing-strap-with-ratchet.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Captain A Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Er vel bare og bruke fortøynings tau man har om bord? Eller står de på knyte problemer 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Captain A skrev for 3 timer siden: Eller står de på knyte problemer 🤔 Kunne sikkert klart å knytte det fast, med knuter, og helst uten fortøyningstauene, men det er nå veldig hendig å jekke det fast. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Lars Hansen Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Jeg har festet windsurfbrettet foran i baugen på seilbåten med et par spennbånd fra hoffleverandøren. Vet ikke hvilket materiale det er i spennene, men har overraskende nok ikke rustet selv etter flere år i sjøsprøyt. https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/lastsikring/spennband/spennband-3-m-1-st-2000049855 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Vanlige lastestropper er som regel gulkromatiserte eller hsr annen overflatebehandling. Som riktignok slites bort enkelte steder. Jeg bruker helt vanlige lastestropper mår jeg om vinteren surrer fast last på bil eller henger og tar meg en tur i vinterens saltlake. Litt rust er det, men ikke mye. Hvis du har strøken hvit båt og er redd for brune striper kan jo rustfritt bære en ide, men om du bare er redd for at jekkemekanismen skal ruste istykker så nøe det ikke være noe problem. Du kan jo også tenke over hvor du plasserer strammeren med tanke på rustsøl. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Jeg liker ikke rust på gelcoat eller teak, så jolla er stroppet fast med AIS316 jekkestropper fra Boat Power. Der er også selve stroppen UV bestandig, så de er av meget bra kvalitet. Når det først er sjø, så spruter det jo overalt. Jeg bruker de samme stroppene til stativ-stropping om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Worry II skrev 40 minutter siden: Der er også selve stroppen UV bestandig Det er nok et viktig poeng for stropper som er lenge ute i sola. Jeg kjøpte i 2002 noen billige lastsikringsstropper på coop obs bygg, 4 stk for 100kr tror jeg. Disse var merket med 300 kg. Disse viste seg å være lite brukervennlige fordi det var plundrete å tre i stroppene. Myk stropp som lett krøllet seg og tres inn i mellom to bøyde platebiter som danner et rom inni der så msn må treffe godt på utgangen også. Det bør heller lages som på bildet lenger opp i tråden. Brukte eem til p sikre en vedstabel bak garasjen og en dag var stroppene røket. Jeg knyttet den og strammet til, og den røyk før jeg hadde fått strammet nevneverdig. Tok deretter tak i stroppene med totomler og to pekefinger på samme måten som om jeg skal rive et pspirark i to, og på den måten rev jeg istykker stroppene enda en gang og konkluderte at den var blitt ekstremt svekket av sola, for det var ikke merkbar slitasje på den da den knapt var brukt. Tenker stroppene fra obs var ca 10 år gammel da, (men stort sett oppbevart mørkt). Dette basert på at stroppen ble erstattet med et pyntebånd som hadde blitt brukt på bilen min i forbindelse med et bryllup. Det pyntebåndet var hvertfall solid (og de er fremdeles gift). Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 19 fot skrev 56 minutter siden: Jeg bruker helt vanlige lastestropper mår jeg om vinteren surrer fast last på bil eller henger og tar meg en tur i vinterens saltlake. Litt rust er det, men ikke mye. Jeg tror forskjellen er at brettet og stroppene blir liggende over tid. Om det bare var en dag eller to, og man skylte stroppene etterpå, hadde nok ikke-rustfrie vært ok. For noen år siden hadde jeg noen jekkestropper fastsurret på en motorsykkelhenger, som naturlig nok ikke ble brukt på saltede veier, og også stod godt inn i innlandet. Likevel rustet jekkene over litt tid. Lars Hansen skrev for 7 timer siden: Jeg har festet windsurfbrettet foran i baugen på seilbåten med et par spennbånd fra hoffleverandøren. Vet ikke hvilket materiale det er i spennene, men har overraskende nok ikke rustet selv etter flere år i sjøsprøyt. Interessant! Tenker at de bagasjestroppene fra Biltema som jeg har nå, strikk med plastkroker, også hadde vært et ok alternativ på et sted med mindre bevegelser og slag enn på taket av en planende båt. https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/lastsikring/spennband/bagasjestropper-2-stk-2000031671 Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Worry II Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Finnes enkle lasteremmer også i 316 fra Boat Power, den stropper jeg fast baugstigen med: Syrefast lasterem AISI 316, hvit - Boat Power AS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.