Bucketlist Startet 8 timer siden Link til dette innlegget Startet 8 timer siden Hei, Jeg ønsker ikke å starte en ny diskusjon om hva som er best av ror/ ratt. Jeg lurer imidlertid på hva som må gjøres for eventuelt å etterinstallere ratt/ pidestall på en båt opprinnelig bygget for rorkult. Er det noen som har gjort dette, og som kan gi råd om fremgangsmåte, kostnadsoverslag og eventuelle fallgruver? Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Greit å vite hva slags båt dette er. Er vel noe med plass etc som kan gjøre dette temmelig vanskelig og ikke minst upraktisk i bruk. Noen moderne båter finnes jo med ratt som opsjon. Da er det jo nok en litt mindre/enklere/billigere vei til målet. Sitér dette innlegget Link to post
Bucketlist Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Renzir skrev 19 minutter siden: Greit å vite hva slags båt dette er. Er vel noe med plass etc som kan gjøre dette temmelig vanskelig og ikke minst upraktisk i bruk. Noen moderne båter finnes jo med ratt som opsjon. Da er det jo nok en litt mindre/enklere/billigere vei til målet. De tre jeg umiddelbart har tenkt på er Feeling 31, Sigma 33 og Comfortina 32 Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Alle disse 3 båtene er jo lukket bak og har forholdsvis smal cockpit. Kan ikke se for meg annet en at dette er en formidabel jobb. Er du dreven og handy så kan du sikker bygge om dette selv med veldig mange timers innsats. Men du må jo endre i strukturen på båten. Mange veldig drevne her som kan uttale seg om det. Skal du ha noen til å gjøre dette så kommer det til å koste så mye at det lønner seg å kjøpe en båt med ratt. Men ganske dyrt blir det nok uansett. Båtens verdi av totalkostnad vil nok synke betraktelig 😉 Vet dette ikke er noe du ville ha kommentarer på men verdt å tenke på hvor seilteknisk funksjonelt og generelt praktisk det blir i disse mindre båtene med en pidestall og ratt. Ville heller brukt pengene på en bra autopilot. Stort sett den som styrer på min båt bortsett fra inne i havnen… Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Bucketlist skrev for 3 timer siden: Er det noen som har gjort dette Jeg forstår deg slik at du ikke har denne båten, men ønsker ratt på din neste båt, og lurer på hvor enkelt det er å bytte om du finner en aktuell båt med rorkult. Det er jo høyst individuelt. Forsterkning i cockpitgulv, plass under cockpit / bak i lasarett til kvadrant osv. De båtene du nevner er vel alle over 25 år gamle, og en ombygging vil vel være en stør økning i totalprisen som du aldri vil få igjen. Så svaret er vel det samme for folk som ønsker å gå fra / til rullestorseil: kjøp en båt med den konfigurasjonen du ønsker deg. Vi har venner som gikk fra rorkult til ratt på en Comfortina 38 for mange år siden, det var en båt de eude og var glad i ellers, bare at den var veldig tung på roret på kryss med stor genoa. Vet ikke hva de betalte den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.