Jump to content

Behandling av dekk i tre/lerk på seilbåt

Fjellogsjø

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på med å pusse ned dekket og rekka på min Colin Archer etterligning på 40 fot. Skroget er av epoxybelagt furu, dekket er laget av kryssfiner med lerk som toppdekke.

På dekk og på rekka er det tidligere brukt poly-urethan lakk, som nå flasser av i store mengder. Det har blitt en del blå flekker, og det er noe fuktighet også rundt sårene i lakken da det ikke får tørket skikkelig i og med at lakken ikke puster. 

Jeg tror det blir nødvendig å slipe dekket helt ned, og med det vurderer jeg å gå over til olje/diffusjonsåpen behandling av treverket.
Spørsmål: Hva slags olje anbefales til bruk på dekk og rekke?

Foreløpig har jeg tenkt blanding av tjære, linolje og terpentin. Skikkelig tjære er visst ikke så lett å få tak i, men det lar seg vel bestille.
Finnes det kanskje gode produkter som er ferdigblandet? 

Jeg har forhørt meg litt rundt og anbefalinger ellers har vært Møretyri, Owatrol, Ravilakk, Jotun Clipper, Tjæralin treolje og Gjøco dekksolje. 

Tar gjerne imot anbefalinger og alt av forslag og erfaringer andre har gjort seg, jeg er nybegynner :-)

(På nederste bildet er rekka pussa ned, ikke startet på selve dekket)

IMG_5402.JPG

IMG_5404 2.JPG

Ferdige tjæreblandinger som Trekkfastolje og Gjøco sin dekksolje er et greie produkter til slikt, inneholder tretjære, amrikansk terpentin og en smule soppdreper, noe som kan være greit for å hindre blåmann og mer. På grunn av soppdreperen er det greit å ikke bruke den inne, spesielt der man sover. 

Tenker du lage tjæreblanding selv kan du gå for enten milebrent tretjære (den gamle sorten) eller ovnsbrent tjære. Milebrent tjære er ikke umulig å få tak i, men koster en del mer.

Selv hadde jeg nok valgt Gjøco Dekksolje eller Trekkfastolje til ditt prosjekt. Fra gammelt av ble blandinger av tjære, rå eller kokt linolje (etter bruken og behovet) og amerikansk terpentin mye brukt. Fordelen, spesielt med den rå linolja, er penetreringsevnen, rå linolje, gjerne i samspill med amerikaner, kan fortrenge og presse ut fuktighet fra trevirket. Der kommer ferdigblandede oljer litt til kort, de penetrerer sjeldent så godt som rå linolje (på grunn av molekylstørrelse og oppbygning). Bakdelen med selvlaget oljeblanding er i første omgang mangelen på soppdreper, noe som dessverre lettere gir grobunn for sopp og ting man ikke ønsker. I mange år ble soppdrepere som Xylamon og Antiparasitt tilsatt de selvblandede oljene, men disse produktene er dessverre tatt av markedet (forbudt). Med ferdigblandede oljer skapes også en form for hinne i treoverflaten som gjerne er mer varig på et dekk, med tanke på vedlikehold.

Overflatebehandling er alltid kompromiss og svært vanskelig å svare godt på. Jeg foretrekker ren tjære fremfor å blande inn oljer e.l., men jeg liker utseendet og godtar at klærne mine blir tjæreflekkete.

Her vil jeg for en gangs skyld være mer bastant. Med kryssfinèr under ville jeg beholdt tett finish. Men om lerka er blå er det yteved og den holder dårlig. (På bildet ser det mer ut som solgråning) utemøbler i Lerk har jeg smurt med tjære og terpentin, fjernet overflødig, og lagt olje på etterpå for å hindre klin. Så er spørsmålet om tokomponent PU får feste på tjære. Kanskje dersom man kun har tjære på yteved, lar det trekke inn, drar av alt overflødig og avfetter med terpentin e.l.

On 7/18/2025 at 3:31 PM, Hakkannen said:

Hei, og tusen takk for at dere har tatt dere tid til å legge igjen gode råd :-)
Nå er dekket snart pusset ferdig, og det er tid for å smøre inn.
Jeg har bestemt meg for trekkfastolje, vi har vært i kontakt med en båtbygger/Colin Archer-eier som også mente dette var en god løsning.

Jeg ser det er to typer trekkfast olje: Trekkfastolje nr. 1 og trekkfastolje ekstra lys. 
Noen tanker om hvilken av disse? Ser nr. 1 inneholder mer tjære, og er noe mørkere. Blir den veldig mørk?

Hva som er mørkt kommer selvsagt an på hvem du spør, men ja, den med ekstra tjære i blir noe mørkere enn den lyse. Ønsker du et dekk av lysere utseende er gjerne den med mindre tjære i veien å gå. Likevel, etter en stund i sola vil dekket mørkne mer med en olje med tjære i enn ved ei olje uten tjære. Spør du meg ser jeg et tjæret/oljet tredekk helst som mørkt, da dette er det mest tradisjonelle utseendet.

Hei. 

Er i gang med samme prosess på min "colin archer". Jeg endte opp med å bruke møretyri båtolje grunning på dekket. 

Det mørkner relativt mye etter en sesong. Enkelt å smøre ut. 

Er anbefalt ferrobet for å fjerne misfarging i treet. 

Har på deler av "hytten" også smurt med møretyri båtolje tyri for mørkere "look".

Kommer nok til å ta minst ett lag med det også på skroget neste år for litt mørkere farve. En del mer tjære i den. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...