Jump to content

Volumkontroll på B&G Zeus 3 kartplotter.

Nevermind

Recommended Posts

Jeg har en B&G, Zeus 3 kartplotter hvor jeg også får opp AIS på omkringliggende båter, og kan sette inn alarm på definert avstand når det dukker opp båter med AIS. Jeg seiler fra Kristiansand en av de nærmeste dagene, og tenker det kan være greit å legge seg godt ut av skipsleia hvis det er vær for det, og så seile også om natten. Har ca. 800 nautiske mil før jeg er hjemme igjen. Hvis jeg da satser på 20-30 min søvn nå og da ønsker jeg å bli vekket av AIS-alarmen, men volumet er veldig lavt. Jeg har finstudert bruksanvisningen, og jeg har vært langt inne i plotterens innstillinger, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan få mere volum på plotterens alarm. Det samme vil jo også være aktuelt hvis jeg bruker plotterens ankeralarm. Er her noen andre som har plotter fra B&G, og som har funnet ut om det er mulig å få opp volumet såpass at plotteren kan klare å vekke liv i en seiler som er på hælene når det gjelder søvn?

Takker for innspillene. Jeg så at muligheten for å koble til en ekstern enhet også nevnes i manualen til Zeus 3, men hadde håpet på å kunne få mere volum uten å montere en ekstern enhet. Jeg har erfart tidligere at jeg våkner når det er liten aktivitet i autopiloten, men det spørs etter 2-3 døgn uten noe særlig sammenhengende søvn. Går man langt nok ut fra land skal man uansett kunne seile trygt en halvtimes tid uten at man blir rent ned av annen skipstrafikk. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...