Jump to content

Småbåtregisteret / sjekk før kjøp

Mboat

Recommended Posts

Jeg har funnet en aktuell båt og har fått selger til å sende skrognr, Serienr på motor og bilde av CE merking.

Når jeg forsøker å søke opp dette i småbåtregisteret så får jeg ingen treff. Den har ikke regnr I småbåt registeret, men når jeg ringte RS tidligere i uken så sa de at jeg kunne søke opp disse numrene for å sikre meg at det ikke er noe som er stjelt eller registrert I registrene fra før. Jeg får ingen treff ved søk så hva gjør jeg feil? Kan det søkes opp på andre sider? 

Har lest at en av grunnene til at nåten bør være registrert er at ved feks leteaksjoner er det greit å bare søke opp eier istedenfor timesvis med helikoptersøk.

Går inntrykk SV stxregistreringen slettes om den årlige svgiftenbikke betales, men det ville jo være idioti å slette slikt så ikke feks nødetatene kan få tilgang til info som faktidkver samlet inn og registrert.

Hvis det er korrekt så setter virkelig Redningsselskapet profitt foranbredning på en dum måte.

Vet ikke om båten din har værtt registrert før. Og feks mange små joller blir jo aldri registrert.

Det kan sikkert bære lurt å oppgi båtdtørrelse og ca byggeår.

Byggeår sier noe om reglene og normal prosedyre da båten var ny. Er jo litt ulikt i 1950 og 2024.

Størrelsen på nåten er også vesentlig da det er vanligere å registrert cabincruiseren enn jolla som henger bakpå.

19 fot skrev 14 minutter siden:

Har lest at en av grunnene til at nåten bør være registrert er at ved feks leteaksjoner er det greit å bare søke opp eier istedenfor timesvis med helikoptersøk.

Går inntrykk SV stxregistreringen slettes om den årlige svgiftenbikke betales, men det ville jo være idioti å slette slikt så ikke feks nødetatene kan få tilgang til info som faktidkver samlet inn og registrert.

Hvis det er korrekt så setter virkelig Redningsselskapet profitt foranbredning på en dum måte.

Vet ikke om båten din har værtt registrert før. Og feks mange små joller blir jo aldri registrert.

Det kan sikkert bære lurt å oppgi båtdtørrelse og ca byggeår.

Byggeår sier noe om reglene og normal prosedyre da båten var ny. Er jo litt ulikt i 1950 og 2024.

Størrelsen på nåten er også vesentlig da det er vanligere å registrert cabincruiseren enn jolla som henger bakpå.

Det glemte jeg. Det er en 19 fot båt produsert I 2002. Jeg er egentlig mest ute i å sikre meg at jeg ikke kjøper meg problemer egentlig og at jeg kjøper av faktisk eier. Litt som man sjekker opp bil før kjøp, men skjønner det er mer vrient på båt. 

Småbåtregisteret er frivillig og uten reell verdi utover å være en inntektskilde for Redningsselskapet. Gi heller donasjon direkte.
Basert på tvilsom markedsføring som har gitt inntrykk av at det er obligatorisk.

Likevel er godt under halvparten av båter i Norge registrert så det er ingen grunn til å være skeptisk om båten ikke har "skilt".

Det vi trenger er et obligatorisk register. Vi hadde det tidligere, drevet av Tollvesenet uten årlig kostnad.

Selv Vegvesenet har klart å lage en nettbasert løsning der alle kan finne eier av en bil. Ikke mulig hos Småbåtregisteret.

Og RS har kjøpt opp Securmark. Heller ikke her kan private søke opp eier av merkede båter eller motorer på nettet.

Ønsker man at båten eller motoren skal kunne bli identifisert raskt kan man lime på et skilt med mobilnummer.

Vi ga bort slike for mange år siden:

klistremerke_final.jpg

Ingar skrev 1 time siden:

Ønsker man at båten eller motoren skal kunne bli identifisert raskt kan man lime på et skilt med mobilnummer.

En båttyv vil vel ikke ha klistremerker med eiers telefonnummer, og vil vel bare plukke av de klistremerkene?

Selv har jeg skrevet navn og telefonnummer mange steder i båtene mine med sprittusj, det er litt vanskeligere å fjerne og litt større og tydeligere. Bruker hvit tusj på mørkere flater.

Det står ikke synlig, men straks man åpner noe funker det opp. Tenker st hvis båten blir funnet drivende og utløst en leteaksjon så vin de åpne noe for å se om de kan finne info om eier, og då er det bare å tinge meg.

Samme hvis politiet finner en tvilsom person i min båt, da vil de nok åpne opp noe gor å kikke etter tyvegods og finner telefonnummeret mitt.

Ingar skrev for 1 time siden:

Småbåtregisteret er frivillig og uten reell verdi utover å være en inntektskilde for Redningsselskapet. Gi heller donasjon direkte.
Basert på tvilsom markedsføring som har gitt inntrykk av at det er obligatorisk.

Likevel er godt under halvparten av båter i Norge registrert så det er ingen grunn til å være skeptisk om båten ikke har "skilt".

Det vi trenger er et obligatorisk register. Vi hadde det tidligere, drevet av Tollvesenet uten årlig kostnad.

Selv Vegvesenet har klart å lage en nettbasert løsning der alle kan finne eier av en bil. Ikke mulig hos Småbåtregisteret.

Og RS har kjøpt opp Securmark. Heller ikke her kan private søke opp eier av merkede båter eller motorer på nettet.

Vi ga bort slike for mange år siden:

klistremerke_final.jpg

Igrunn merkelig at noe slikt ikke eksisterer mtp de store summene det er snakk om. Selgere kan jo bare fritt selge andre sine båter litt satt på spissen når det ikke kreves noe "omregistrering" og eierskap kan, sjekkes mot et register. Jeg regner med jeg må registrere båten pga ønske om ansvarsforsikring så det tvinges frem her selv om jeg ser at et telefon nummer hadde gjort bedre nytte.

Ingar skrev 1 minutt siden:

Mulig jeg misforstår, men det samme vil vel tyven gjøre med Småbåtregister-skiltet?
Uten et obligatorisk register blir det meningsløst å bruke skilt for å hindre tyveri.

Klistremerke skiltet er ettersom jeg har forstått slik at det plukkes av i 1000 småbiter, som er litt tidkrevende.

Dessuten vil størrelse og plassering på manglende merke vise hva dom har stått der så politiet blir ekstra mistenksomme.

Mboat skrev 10 minutter siden:

Jeg regner med jeg må registrere båten pga ønske om ansvarsforsikring

Ja, det er også noe folk flest tror. Men forsikringsselskapene kan jo ikke kreve at man er registrert i et frivillig register. Har ikke hatt noe problem med å forsikre noen av min "uregistrerte" båter.

Forøvrig er ansvarsforsikring lite verdt på sjøen, men det er en annen historie. 22 år gammel tråd, men fortsatt aktuell.

19 fot skrev 8 minutter siden:

Dessuten vil størrelse og plassering på manglende merke vise hva dom har stått der så politiet blir ekstra mistenksomme.

Det har de jo ingen grunn til.

Ingar skrev 25 minutter siden:

Ja, det er også noe folk flest tror. Men forsikringsselskapene kan jo ikke kreve at man er registrert i et frivillig register. Har ikke hatt noe problem med å forsikre noen av min "uregistrerte" båter.

Forøvrig er ansvarsforsikring lite verdt på sjøen, men det er en annen historie. 22 år gammel tråd, men fortsatt aktuell.

Det har de jo ingen grunn til.

Skremmende lesing. En kan stille seg spørsmål om hvorfor aktørene som driver med båtførerprøven pusher forsikring så hardt også når den tilsynelatende egentlig ikke dekker noe som helst. Kasko forsikring på en båt til 100k ser jeg på som helt unødvendig og om ikke ansvars forsikringen dekker noe heller så er nå både den og registrering helt unødvendig. 

Mboat skrev for 3 timer siden:

Det glemte jeg. Det er en 19 fot båt produsert I 2002. Jeg er egentlig mest ute i å sikre meg at jeg ikke kjøper meg problemer egentlig og at jeg kjøper av faktisk eier. Litt som man sjekker opp bil før kjøp, men skjønner det er mer vrient på båt.

Det finnes noe som heter kvittering (som eier får når han kjøper en ny båt).

Det finnes noe som heter kjøpekontrakt ( som ny eier normalt får når han kjøper en brukt båt), (og gjerne en kvittering også).

Det finnes noe som heter forsikring (som mange, men ikke alle har på sin båt, og i tilfelle båten er eller har vært forsikret finnes forsikringspapirer).

Det burde ikke være svært vanskelig for selger  å bevise at det er hans båt han selger. Båten er jo ikke en gang fra forrige århundre.

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Hva mener TS med at hen ikke får treff på CE nummer eller serienummer på motor? Det er vel kun registreringsnummer og seilnummer det kan søkes på i Småbåtregisteret? Eller tar jeg feil?

Han jeg snakket med hos RS ba meg skaffe disse numrene så kunne de søkes opp mtp om det var meldt stjålet. Men nå husker jeg ikke om jeg måtte ringe de opp for at de skulle gjøre dette søket eller om jeg kunne gjøre det selv. Jeg presiserte at den ikke var registert så det var Serienr på motor og skrognr jeg skulle skaffe. 

Jannmar skrev 5 minutter siden:

Det finnes noe som heter kvittering (som eier får når han kjøper en ny båt).

Det finnes noe som heter kjøpekontrakt ( som ny eier normalt får når han kjøper en brukt båt), (og gjerne en kvittering også).

Det finnes noe som heter forsikring (som mange, men ikke alle har på sin båt, og i tilfelle båten er eller har vært forsikret finnes forsikringspapirer).

Det burde ikke være svært vanskelig for selger  å bevise at det er hans båt han selger. Båten er jo ikke en gang fra forrige århundre.

Den er 23 år gammel da. Har igrunn ikke vært borti at man får tak i nybil kvittering på biler som er langt nyere engang ved kjøp, men om det er vanlig i båt verden så skal jeg spørre etter det. Nå er det bare snakk om en båt til rundt 100k så det er ikke allverden, men tenkte det var ryddig å sørge for å sjekke at den ikke var tyvgods I det minste. En kan jo aldri vite i disse dager selv om de fleste er ærlige. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Unødvendig med ansvarsforsikring? Om du flesker over en kajakk i 30 knop på en dag med god sikt, hvem sitt ansvar tror du vil komme i søkelyset?

Hulda er ikke reg i småbåtregisteret, men har kasko, tredjepart og blue card. 

Jeg ble så luta lei regningene, pengetriksene og tiggerbrevene fra RSS at jeg sa opp for mange år siden.

Slik jeg leser tråden over så vil ikke ansvarsforsikringen dekke noe der uansett. Unntaket er om man er grovt uaktsom, men da vil selskapet uansett gå rettens vei med regress og man er like langt. Nå har jeg ikke undersøkt noe utover å lest tråden der, men det virker som eneste forsikring som er noe poeng å ha er en kasko forsikring med mindre man tar den risken på egen kappe og dekker eventuelle saker som oppstår på egen båt selv. 

Ingar skrev for 14 timer siden:

Har hatt et par tilfeller av hensatte båter  med  det gamle reg nr, får svar fra RS "det gamle  regristret er slettet da de ikke betalte avgiften",  Så flotte båter ble destruert. etter 3 mnd eller så.

Poleti og Tolletaten har ikke kopi alt var sendt til Rs. Tenk å slette Arvesøllet !!!¨'

JA vi trenger obleatorisk båtregister MEN ikke i  RS regi..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min hjemmehavn forlanger også registrering og minimum ansvarsforsikring. Registrering med synlig nummer for å kunne identifisere båtene. Ikke nødvendigvis småbåtreisteret, NOR går akseptert.

Ansvarsforsikring er krav. Etter det jeg forstår fordi denne vil dekke fjerning av båt dersom den skulle synke i havna. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hulda skrev for 12 timer siden:

Unødvendig med ansvarsforsikring? Om du flesker over en kajakk i 30 knop på en dag med god sikt, hvem sitt ansvar tror du vil komme i søkelyset?

Da er det to muligheter:

• Du har opptrådt så uaktsomt at du er subjektivt/strafferettslig ansvarlig. Da vil ikke din ansvarsforsikring dekke. Ref. kjøre i fylla.
  • Du har ikke opptrådt uaktsomt, det var et hendelig uhell og du er ikke ansvarlig. Din ansvarsforsikring vil ikke dekke, padleren må dekke sine omkostninger på sin kasko.

Mao, nesten uansett hva som skjer vil en ansvarsforsikring ikke komme til anvendelse.

Jens_P skrev 34 minutter siden:

Min hjemmehavn forlanger også registrering

Sannsynligvis har de som sitter i styret mangelfull forståelse av registrering og ansvarsforsikring.
Tror at registrering i Småbåtregisteret er obligatorisk og at ansvarsforsikring vil dekke skader på andre båter og/eller bryggeanlegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...