pappa_wolf Svart Søndag 14:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:35 For å spore tråden tilbake til opprinnelig spørsmål. Hør med politiet og forsikringsselskapet. Bruk båtens HIN/CIN nummer så er du rimelig sikker. Er den stjålet vil både politiet og forsikringsselskapet si ifra. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart Søndag 14:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:44 Jens_P skrev 10 minutter siden: Tollvesenet drev det obligatoriske registeret som ble avviklet i 2003. Driften ble i sin helhet finansiert av omregistrerings gebyr. Ingen tilskudd fra staten, ingen årsavgift for å være registrert eller annen form for inntekt onngikk i finansieringen. Jeg leste meg opp på dette før jeg svarte Ingar, ettersom jeg knapt var konfirmant på denne tiden.😊 Det du skriver var hovedintensjonen, men etter det jeg kunne finne av informasjon kom de ikke sålangt. Jeg viser til denne rapporten: Rapporten (kap. 3, s. 16–20) viser at Småbåtregisterets drift i Tollvesenet frem til 2001 kostet ca. 84 millioner kroner, hvorav 27,1 millioner var etableringskostnader (1995–1997). Kostnadene ble hovedsakelig dekket av statlige midler via Tollvesenets budsjett, ikke kun registreringsavgifter. Gebyrer ble innført for selvfinansiering, men dekket ikke alle kostnader og var en inntektsoverføring fra båteiere til staten. Det var siste fra meg på dette, ettersom dette ble litt avsporing. Svar meg gjerne på DM, hvis jeg har oversett noe 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Søndag 15:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:22 TrikkerN Lønning skrev 26 minutter siden: Det var siste fra meg på dette, ettersom dette ble litt avsporing. Rollen til Småbåtregisteret var temaet for denne tråden. Registeret skal ha ca 400 000 medlemmer, under 40% av norske båter. Det gir en årlig avgift på kr 96 millioner. Klart, antall båter i Norge har økt siden Tollvesenet ble lagt ned, men det er likevel svært mye penger. Som går til skyhøye lederlønninger. Problemet er ikke at RS, med alle frivillige som gjør en enestående innsats, får inntekter, men måte de skaffes på. De ansvarlige for markedsføringen bør få anledning til å finne seg annet arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Søndag 15:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:23 @TrikkerN Lønning Er dette innlegget fra 2004 jeg hadde i bakhodet, skrevet av en av de ansatte ca. tre år etter evalueringsrapporten. Etableringen av registerer kostet, og er definitivt ikke gjort til selvkost. Om dette hadde fungert i dag er en annen sak, mye har forandret seg på de drøyt 20 årene som har gått. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart Søndag 20:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:09 On 7/19/2025 at 7:49 PM, Ingar said: forsikringsselskapene kan jo ikke kreve at man er registrert i et frivillig register. Det er jo obligatorisk ansvarsforsikring for bil, og dermed er forsikringsselskapene pliktig å levere ansvarsforsikring til samtlige bileiere. Det finnes ikke noe tilsvarende for ansvarsforsikring for båt. Jeg tror forsikringsselskapet kan kreve hva de ønsker å kreve før de leverer ansvarsforsikring. Jeg prøve å få ansvarsforsikring fra Pantaenius, de krever riggsjekk og takstvurdering av båten før de vil levere meg noe slikt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Søndag 20:18 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:18 On 7/19/2025 at 6:04 PM, Ingar said: Det vi trenger er et obligatorisk register. Vi hadde det tidligere, drevet av Tollvesenet uten årlig kostnad. Det gav ingen mening å avvikle det registeret som fantes, og det finnes knapt noen saklige grunner mot et obligatorisk småbåtsregister. Allikevel er jeg sterkt mot å gjeninnføre dette. Det er en brostein på veien mot helvete ... den friheten man har som båteier og båtbruker i Norge er det verd å ta vare på. On 7/19/2025 at 9:25 PM, Hulda said: Om du flesker over en kajakk i 30 knop på en dag med god sikt, hvem sitt ansvar tror du vil komme i søkelyset? Ansvarsforsikring dekker ikke strafferettslig ansvar. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart igår klokken 00:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:13 Lazyjack skrev On 19.7.2025 at 21.14: Det er vel kun registreringsnummer og seilnummer det kan søkes på i Småbåtregisteret? Eller tar jeg feil? Mine båt er registrert med seilnummer, som også vises på merkene. Men jeg får ikke treff på dette i registeret. På merkene står det også et ganske anonymt nummer på høykant, det gir treff Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart igår klokken 06:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:06 J-Å skrev for 5 timer siden: Mine båt er registrert med seilnummer, som også vises på merkene. Men jeg får ikke treff på dette i registeret. På merkene står det også et ganske anonymt nummer på høykant, det gir treff Da er nok ikke skrog nr søkbart heller så jeg får ringe de i dag å høre hva de mente. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart igår klokken 08:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:07 Da har jeg snakket med RS. De kunne søke opp nummer, men de ønsket ikke å oppgi hverken hvem registrert eier hadde vært tidligere, hvor lenge det var siden den hadde vært registrert eller noe hjelp. Ikke pga personvern, men at "de var et privat selskap" som vedkommende sa. Må si at med den holdningen der fikk jeg lyst å registrere båten andre steder eller bruke telefon nr trikset. Da er jo hele vitsen med et register borte om man ikke kan få ut slik info. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 08:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:19 Mboat skrev 5 minutter siden: men at "de var et privat selskap" som vedkommende sa. Redningsselskapet er ikke et selskap, men en forening, som eies av medlemmene, og som får en betydelig offentlig støtte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 09:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:00 tobixen skrev for 12 timer siden: Ansvarsforsikring dekker ikke strafferettslig ansvar. Det er jo nettopp det den dekker! Og det kan komme godt med om uhellet er ute... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart igår klokken 11:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:57 2 hours ago, index said: Det er jo nettopp det den dekker! Og det kan komme godt med om uhellet er ute... Eh ... nei? Meier man ned en kajakkpadler i 30 knop i fullt dagslys, så blir det sannsynligvis påtale, offentlig oppnevnt fosvarer og dom, uten at forsikringen dekker noe særlig. Ansvarsforsikring hjelper lite dersom man blir dømt til fengselsstraff. Dersom politiet utsteder et forenklet forelegg, så dekker ikke ansvarsforsikringen dét heller. Det har vært noe snakk i media om forsikringsordinger mot fartsbøter med bil, men dette ble visst stoppet etter mediaoppmerksomhet og politisk press. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart igår klokken 12:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:03 Ansvarsforsikringen dekker skaden, men om du blir vurdert til å ha vært grovt uaktsom (som virker sannsynlig her) så må du nok regne med regresskrav fra dem. Fengsel og forelegg må man selvsagt håndtere selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart igår klokken 12:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:54 tobixen skrev for 16 timer siden: Jeg tror forsikringsselskapet kan kreve hva de ønsker å kreve før de leverer ansvarsforsikring. Ja, enig, ble uklart hva jeg mente. Selskapene kan sette de betingelser de måtte ønske. Men det gir ikke mening å kreve at kundene skal betale for å være med i et frivillig, privat, register. Som i tillegg har liten eller ingen betydning for risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart igår klokken 14:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:52 index skrev for 2 timer siden: Ansvarsforsikringen dekker skaden, men om du blir vurdert til å ha vært grovt uaktsom (som virker sannsynlig her) så må du nok regne med regresskrav fra dem. Fengsel og forelegg må man selvsagt håndtere selv. Er det ikke det som forklares I den andre tråden at om man ikke vurderes som uaktsom så må partene etter sjøloven dekke sine egne skader? Og er det uaktsomt så må man påregne regress fra selskap. Altså selger de her "keiserens nye klær"? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 17:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:16 Det er generelt lite verdi i ansvarsforsikringen, i allefall i Norge, men jeg antar at det er et sett av tilfeller hvor man har opptrådd såpass uaktsomt at man har erstatningsansvar, men fortsatt ikke så grovt uaktsomt at forsikringsselskapet vil kreve regress. Jeg mener å ha nevnt at det ikke foreligger noe "objektivt ansvar" for båt, men når jeg tenker meg om så er det trolig ikke helt sant. Dersom båten synker, så kan grunneier eller offentlige myndigheter kreve at eier fjerner vraket - dersom eier kan identifiseres. Det er jo noe man skulle tro at går på ansvarsforsikringen. Jeg var meget overrasket da jeg fant ut at normale norske forsikringer dekker opptil 10% av forsikringsverdien på båten i slike tilfeller. Det er ofte ikke tilstrekkelig, en skikkelig heveoperasjon på relativt dypt vann og for en relativt tung båt kan fort koste veldig mye - og en relativt tung båt trenger ikke nødvendigvis ha så veldig høy forsikringsverdi. Underfostått, har man ikke god nok ansvarsforsikring, så bør man kanskje ikke ha båten registrert noe sted ... I Hellas er allminnelige norske ansvarsforsikringer ikke gode nok for lokale myndigheter. En typisk norsk ansvarsforsikring har høy dekningsgrad ved dødsfall og personskade av tredjepart, men dekker svært lite i tilfelle miljøskade - jeg tror det begrenser seg nettopp det jeg skrev over om heving av vrak. Pantaenius er vel omtrent eneste forsikringsselskapet som tilbyr ansvarsforsikring som er god nok for greske myndigheter. Jeg ble tatt litt på senga, hadde kjempeproblemer med å få ordnet god nok forsikring helt til en mannskapet mitt greide å få tegnet en forsikring på et lokalt forsikringskontor på Rhodos. (Dette ble gjort avreisedagen - så jeg tegnet en tremåneders ansvarsforsikring bare for å få lov til å forlate Rhodos ... men nå digregerer jeg ut i usakligheter igjen, beklager. Denne tråden var jo faktisk om småbåtregisteret, ikke om forsikring?) :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
19 fot Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Småbåtregisteret er blitt en pengemaskin nå. At den dkal dekke nyttige behov er visst ikke så nøye, det viktigste er å ta inn penger. Nå ser det ut til at man også må betale 3 kr for å søke etter nr, på sms. For sk på nettet ser ikke ut til å være mulig lenger. For noen få år siden så jeg ei snekke på ca 22 fot ved ei brygge. Den lå dypt og det viste seg det var vann opptil sitteputene omtrent. Det stod et nummer på båten, tror det var av den nye typen med 3 bokstaver og 3 tall. Søkte på dette på nett og der var det ingen treff. Det betyr at den er blitt registrert, men deretter slettet så msn ikke får kontaktet eier og sagt ifra om at han bør komme seg ned til nåten og lense den. Fant reklame om byggeplasser til leie i området, kontaktet dem og forklarte situasjonen og spurte om kontaktinfo til leietaker på plass nr x. Så måtte de sette igang prosessen hos seg og de kontaktet eier. Noen timer senere passerte jeg på returen og da var eier der og lenset. Han hadde gått telefon fra bryggerier pga mitt tips og deretter att med seg mange skjøteledibger og kjørt til Biltema og kjøpt ei kraftig pumpe og slanger og ringt en kamerat like ved som åpnet en sykkelbod like ved så han fikk strøm til pumpa. Så var han ved brygga og monterte sammen dette og ventet deretter på at den kraftige pumpa skulle gjøre jobben. Hadde det vært nå så måtte jeg også ha betalt 3 kr til rs for å få vite at de har slettet den informasjonen de hadde tilgang til. Det er ofte viktig å finne ut av slikt raskt. Det er også viktig at folk gidder å bry seg når de ser en båt halvfull av vann eller mangelfullt fortøyd eller fortøyd på en måte som kan tyde på at den er stjålet og forlatt. Ved å slette tilgjengelige opplysninger og gjøre drt vanskelig å finne rier vil nok stadig flere bare passere rett forbi når de ser noe slikt. Mange gjør det allerede. Å etterlyse eier via relevante facebookgrupper for å finne eier er også en mulighet, men jeg ser i kommentarfeltet i slike saker at mange overser at den som melder fra gjør en god gjerning og heller kommer med kritikk for at de ikke har satt av mye tid med utstyr de ikke har på et sted som de ofte ikke har adgang for å ordne ting i en båt de ikke aner hvem tilhører. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden RS sitt register er mildt sagt en skandale. Vi i Askøy kystlag drifter en gjestehavn, som dessverre fra tid til annen opplever at noen slenger båtene fra seg. Noen er stjålet, noen skal bare ha seg gratis havn noen uker osv Å kontakte RS for å få kontakt med eiere er bare å glemme. Begriper ikke med min beste vilje at politi/forsikring og andre etater finner seg i dette skandale registeret. Båtfolket burde forlange bedre forhold for båter som ofte er langt dyrere en biler. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Ida Marie III skrev 39 minutter siden: RS sitt register er mildt sagt en skandale. Vi i Askøy kystlag drifter en gjestehavn, som dessverre fra tid til annen opplever at noen slenger båtene fra seg. Noen er stjålet, noen skal bare ha seg gratis havn noen uker osv Å kontakte RS for å få kontakt med eiere er bare å glemme. Begriper ikke med min beste vilje at politi/forsikring og andre etater finner seg i dette skandale registeret. Båtfolket burde forlange bedre forhold for båter som ofte er langt dyrere en biler. Politiet ønsker helst ikke å røre slike saker. De har ikke et sted å gjøre av båtene. Snakket senest igår med en patrulje om dette. @19 fotDersom båten er registrert kan man søker her: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.